Name ship: CAMPHUYS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1890
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shade deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 154
Date Laid Down: 1889-01-08
Launch Date: 1889-11-16
Delivery Date: 1890-06-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 570
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 1/2 , 24 1/2 & 40 - 36)
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 712.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 399.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 174.80 Feet (British) Registered
Beam: 28.50 Feet (British) Registered
Depth: 20.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 8 0 0 0 20
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-06-14 CAMPHUYS
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TCJL
Additional info:

Ship Events Data

1889-11-16: NRC 171189. Amsterdam, 16 november. Het stoomschip CAMPHUIJS, dat hedenmiddag van de helling van de scheepsbouwmeesters Huijgens en Van Gelder alhier afliep, is lang over stevens op het tentdek 168 Engelse voeten, bij 27’10 wijdte en 13’10½ holte tot kuildek. Het is een van de 13 schepen, die de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij voor de dienst in Nederlands Indië laat bouwen. Voor de vaart in de Molukken, met Ternate als station, wenste deze maatschappij een gekoperd stoomschip en koos daarvoor hetzelfde stelsel, waarnaar de schepen BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, MAIBIT, AMSTEL, AMSTERDAM, CATHARINA en NICOLAAS BEETS gebouwd werden, op dezelfde helling waar nu de CAMPHUIJS afliep. Het schip heeft houten kiel en stevens, terwijl de geheel ijzeren huid volgens dit stelsel tot boven de waterlijn gedubbeld wordt met een houten beplanking, aan de ijzeren huid bevestigd met hardhouten nagels, waardoor de verderfelijke inwerking van de koperen dubbelhuid op de bij sommige andere stelsels gebezigde vastmaking met ijzeren bouten, geheel voorkomen wordt. De machine is triple compound, indicerend als maximum 550 paardenkrachten, welke machine de bouwmeesters lieten vervaardigen bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam en die het schip een snelheid van 10 mijl verzekert.

1902-10-25: Final Fate: Het stoomschip CAMPHUIJS van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, op weg van Ambon naar Nieuw-Guinea, raakte in brand bij het eiland Boano (nabij Ceram). Op reis met passagiers, post en stukgoederen van Ambon naar Nieuw-Guinea is op 25 october 1902 ter hoogte van het eiland Boano (bij Ceram) door een ongeluk in de lampenhut brand uitgebroken.Het schip brandde geheel uit en ging met lading en post verloren. Alle passagiers en de gehele bemanning werden gered door het gouvernementsstoomship AREND. De CAMPHUijS was op 25 october 1902 van Ambon vertrokken met als eerste bestemmingshaven Wahai (noordkust van Ceram).


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources