Name ship: CANADA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5188821
Nat. Official Number: 2315 Z GRON 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 161
Date Laid Down:
Launch Date: 1947-10-09
Delivery Date: 1948-01-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Stork Nr. 4933 Type HO63560 (350x600)
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 264.00 Net tonnage
Deadweight: 690.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35670 Cubic Feet
Bale: 33551 Cubic Feet
 
Length 1: 52.58 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.20 Meters Registered
Beam: 8.66 Meters Registered
Depth: 2.94 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.45 Meters Other
 
Configuration Changes

1966-03-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 12 cil 765 Pk Caterpillar Type (159x203)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-01-03 CANADA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Evert Wicherts en wed. Anna Bonninga-Kunst, Haren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PDIO
Additional info: Elk 1/2 deel. Op 30-12-1952 Wichers 19/32 en A. Boninga-Kunst 13/32 deel.

Date/Name Ship 1955-02-02 KIRK B
Manager: R.B. Kirkconnell & Bros., Puerto Limon, Costa Rica
Owner: R.B. Kirkconnell & Bros., Puerto Limon, Costa Rica
Shareholder:
Homeport / Flag: Puerto Limon / Costa Rica
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1959-00-00 KIRK B
Manager: R.B. Kirkconnell & Bros., Panama, Panama R.P.
Owner: R.B. Kirkconnell & Bros., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 KIRK B
Manager: R.B. Kirkconnell & Bros., Georgetown, Cayman Islands
Owner: R.B. Kirkconnell & Bros., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 KIRK B
Manager: R.B. Kirkconnell & Bros., Nicaragua
Owner: R.B. Kirkconnell & Bros., Nicaragua
Shareholder:
Homeport / Flag: Nicaragua
Callsign:
Additional info: Eig. 197?: LTL International Inc. (R.B. Kirkconnell)

Ship Events Data

1947-10-09: NvhN 10-10-1947: De „Canada” in haar element. Op een van de vele scheepswerven langs het Winschoterdiep, nl. de „Vooruitgang" van de Gebr. Schuurmeyer te Foxhol was gisteren weer grote belangstelling voor de tewaterlating van een kustvaarder. En ditmaal was het wel ééns zo vol als gewoonlijk (een van stapelloop wordt zo langzamerhand bijkans alledaags!), omdat dit vaartuig de naam „Canada", zou dragen, en in verband daarmee gedoopt zou worden door een lid van de Canadese delegatie. De Canadese gezant moest zelf bij een andere doopplechtigheid (nl. van Prinses Marijke) aanwezig zijn en liet zich vertegenwoordigen door de heer Chapin, handelsattaché in Den Haag. Een van de eigenaren, de heer J. E. Wicherts, sprak er zijn vreugde over uit, dat de nieuwe coaster de naam Canada mocht dragen, die toch zo veel dankbare herinneringen in ons oproept. Hierna gaf hij het woord aan de heer Chapin. „Het spijt mij," zei deze, „dat ik U niet in het Nederlands kan toespreken, want de enige Nederlandse woorden die ik ken zijn „goedendag" en „daaag"." Hij sprak de hoop uit, dat de „Canada" vele voorspoedige reizen voor de eigenaren, mevr. de weduwe H. Bonninga- Kunst en de heren H. Bonninga en J. E. Wicherts, zal maken. Met de woorden „I christen thee the „Canada" (ik doop U de „Canada") sloeg hij de bekende fles tegen de boeg van het schip stuk. Op hetzelfde moment weerklonk het Canadese volkslied. Even later werden de laatste belemmeringen weggenomen en onder de tonen van ons al-oude Wilhelmus gleed de „Canada" voor het eerst in het niet geheel reukloze zilte nat, en deed het water van het Winschoterdiep hoog opspatten. Hierna sprak oud-inspecteur T. L. Mellema nog enkele woorden. Hij vergeleek de „Canada" met een bakvisje, voor het eerst op een bal. Hij hoopte dat de „Canada" op zee evenveel succes mocht hebben als een dergelijk bakvisje in de danszaal. Op de vrijgekomen werf zal zo spoedig als de benodigde materialen aanwezig zijn, de kiel worden gelegd voor een dubbelschroefstoomsleepboot voor Poolse rekening.

1948-01-06: Op 06-01-1948 als CANADA, zijnde een stalen motorschip, metende 1408.26 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-12-1947 no. 7199, liggende te Foxhol, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2315 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.20 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas, 2.00 m. boven dek.

1977-06-07: Ter reparatie liggend op de Conastil scheepswerf in Cartagena uitgebrand en in het najaar van 1977 voor de sloop verkocht aan Conastil Wharf, Cartagena, Colombia.


Ship Masters Data

Images


Description: Tewaterlating op 9 oktober 1947
Image type: Photo

Description: Proefvaart Canada op 22 januari 1948.
Image type: Photo

Description: De 'Canada' afgemeerd bij Houthandel Kunst aan het Eemskanaal te Groningen (Oktober 1948)
Image type: Photo

Description: Canada 1948
Image type: Photo
Sources