Name ship: CAPELLA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1858
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Carl Lange, Bremerhaven, Freie Hansestadt Bremen
Yardnumber: 7
Date Laid Down:
Launch Date: 1858-03-20
Delivery Date: 1858-04-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 440.11 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 143.2 Feet (British) Registered
Beam: 28.6 Feet (British) Registered
Depth: 16.4 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1858-04-00 CAPELLA
Manager: Lange & Grave, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Owner: Lange & Grave, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Freie Hansestadt Bremen
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1862-00-00 CAPELLA
Manager: Gerhard Lange, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Owner: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Freie Hansestadt Bremen
Callsign:
Additional info: Gerhard Lange part, Carl Lange part, Johann Lange part)

Date/Name Ship 1866-00-00 CAPELLA
Manager: Gerhard Lange, Bremen, Freie Hansestadt Bremen
Owner: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Bremen, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Callsign: QBNM
Additional info: Gerhard Lange part, Carl Lange part, Johann Lange part

Date/Name Ship 1871-08-00 FRAU SOPHIE
Manager: Carl Agrell & D.H.A. Voss, Wustrow, Germany
Owner: Carl Agrell & D.H.A. Voss, Wustrow, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany
Callsign: MCSG
Additional info:

Date/Name Ship 1874-00-00 CAPELLA
Manager: August Burchard, Rostock, Germany
Owner: Unknown,
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany
Callsign: MCSG
Additional info:

Date/Name Ship 1892-04-00 CAPELLA
Manager: B. Drenth, Oude Pekela, Netherlands
Owner: B. Drenth, Oude Pekela, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands
Callsign: NHQD
Additional info:

Ship Events Data

1896-11-07: Final Fate: Op reis met een lading cokes van Rotterdam naar Riga is de CAPELLA op 7 november 1896 tijdens west-noord-wester storm en hoge zee lek gesprongen en verlaten bij Domesnaes (kust van Letland). De gezagvoerder en een matroos kwamen hierbij om het leven, de acht overige opvarenden werden door een reddingboot gered. Het schip werd afgekeurd en later als wrak verkocht.

Ship Masters Data

Date from: 1892
Captain: Plukker, Geert
College:
Flagnumber: 0
Other information: Geert Plukker was op 5 november 1837 te Nieuwe Pekela geboren

Kapt. Plukker en een matroos zijn bij het vergaan van de CAPELLA in 1896 om het leven gekomen.

Images

Sources


Year: 0000-00-00
Source: Kroniek Marhisdata
Description: diverse jaren

Year: 2009-03-11
Source: Book
Description: P-M. Pawlik: Von der Weser in die Welt, III/438, 439

Year: 2016-02-00
Source: magazine
Description: Strandgut 87
General information regarding this ship

1892

PGC 280392
Lübeck, 24 maart. Het hier liggende barkschip CAPELLA, vroeger te Rostock thuisbehorende, is verkocht aan kapt. G. Plukker uit Nieuwe Pekela voor 15.500 Mark.

Monsterrol: 1892-5
Datum: 29-03-1892
Scheepsnaam: Capella
Scheepstype: bark
Grootte: 501
Bewaarplaats: Oude Pekela, Gemeentearchief (Nieuwe Pekela)

Achternaam Voornaam Rang Gage Woonplaats Leeftijd
Plukker Geert kapitein niet vermeld Nieuwe Pekela (NL) 54
Puister Derk G. stuurman 45 Veendam (NL) 49
Wegener Hendrik kajuitwachter niet vermeld Oude Pekela (NL) 18

PGC 280692
Londen, 25 juni. Het schip (opm: bark) CAPELLA, kapt. G. Plukker, van Sundsvall naar Honfleur, is door aanvaring met het stoomschip EDITH vol water te Calmar binnengelopen.
NRC 030792
Calmar, 28 juni. Het Nederlandse barkschip CAPELLA, dat hier vol water binnenliep, na aanvaring met het stoomschip EDITH, ligt nog steeds ter rede.

1893

PGC 110893
Londen, 7 augustus. Het Nederlandse brikschip CAPELLA, kapt. G. Plukker, van Riga naar Bremen bestemd, is bij Kastrup gestrand doch met assistentie weder vlot gekomen. Er was geen akkoord gemaakt. Het schip is door duikers nagezien en onbeschadigd bevonden.
PGC 260993
Londen, 23 september. Het barkschip CAPELLA, kapt. G. Plukker, van Bremen naar Kroonstad, is op de Weser aan de grond geraakt en verlangt assistentie.
NRC 260993
Rotterdam, 25 september. Volgens door ons van Lloyd's ontvangen telegram is het Nederlandse schip CAPELLA met assistentie vlot gekomen en op de rede van Bremen geankerd.
PGC 280993
Bremerhaven 25 september. Het schip CAPELLA, kapt G. Plukker is lek en moet lossen.
PGC 290993
Bremerhaven, 26 september. Het barkschip CAPELLA, kapt. G. Plukker, dat in de afgelopen nacht in de Kaisershaven werd gebracht, is vermoedelijk niet zo zwaar beschadigd als men denkt. Terwijl maandag l.l. nog 76 duim water in het schip stond, had men dit heden morgen met de hand- en windmolenpomp lens gepompt. Het barkschip zal heden worden onderzocht.
PGC 300993
Bremerhaven, 26 september. Het schip CAPELLA, kapt. G. Plukker, dat gisteren nog 56 duim water in had, is heden lens gepompt en zal worden nagezien.
NRC 101093
Bremerhaven, 8 oktober. Het Nederlandse barkschip CAPELLA is ter reparatie zaterdagochtend in het Wenkes dok gebracht.
NRC 121293
Elseneur, 11 december. Het Nederlandse barkschip CAPELLA, kapt. Plukker, van Wyborg naar Gent, met een lading hout, liep hier binnen met verlies van ankers en kettingen en een gebroken spil.
NRC 291293
Elseneur, 24 december. Het Nederlandse barkschip CAPELLA vertrok heden van hier naar Gent, na voorzien te zijn van nieuwe ankers en kettingen.

1896

PGC 111196
Amsterdam, 9 november. Volgens alhier ontvangen particulier telegram is het Nederlandse schip CAPELLA, kapt. G. Plukker (opm: bark, bouwjaar 1858, kapt. Geert Plukker), op reis van Rotterdam naar Riga, bij Domesnaes (opm: Kolkasrags, Letland) gestrand (opm: op 7 november) en wrak geworden. Een gedeelte der bemanning is gered en te Riga geland, de kapitein en een matroos zijn verdronken.
(opm: in de kronieken 1894 en 1895 geen berichten over dit schip gevonden.)