Name ship: CERES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 18??
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Brig
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Built abroad
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date:
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 135.00 lasts
Deadweight:
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Year registered 1817
Number in register 18170183
Name ship CERES
Type Brik
Lasts 0
Built province/country Buitenland,
Remarks
Date agenda 1817-12-24
Passport requested by Kramer, Jacob
City Amsterdam
Master at time of request Giercke, Fredrik
Harbour Amsterdam
Other Remarks
Ship History Data

Date/Name Ship 1817-12-15 CERES
Manager: Jacob Kramer, Amsterdam, Netherlands
Owner: Jacob Kramer, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info: Prijs: NLG. 15.000,-

Date/Name Ship 18?? CERES
Manager: Elias Ruppel, Memel (Klaipeda), Prussia
Owner: Elias Ruppel, Memel (Klaipeda), Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Memel (Klaipeda) / Prussia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1818-06-08 DRIE GEBROEDERS (DE)
Manager: Evert Smit, Koog aan de Zaan, Netherlands
Owner: Evert Smit, Koog aan de Zaan, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Koog aan de Zaan / Netherlands
Callsign:
Additional info: Prijs: NLG 12.000,-

Part-owners

Eigenaren van de brik de DRIE GEBROEDERS volgens rederij-cedule d.d. 9 september 1820:
Evert Smit, Koog aan de Zaan, 3/4e part (boekhouder)
Cornelis Smit, Koog aan de Zaan, 1/8e part
Jacob Klaas Breet, Koog aan de Zaan, 1/16e part
Jan Kool, Koog aan de Zaan, 1/16e part

Eigenaren van de brik de DRIE GEBROEDERS volgens rederij-cedule d.d. 8 september 1821:
Evert Smit, Koog aan de Zaan, 13/16e part (boekhouder)
Cornelis Smit, Koog aan de Zaan, 1/16e part
Jan Kool, Zaandijk, 1/16e part
Jacob en Klaas Breet, Zaandijk, 1/16e part

Ship Events Data

1826-02-07: Final Fate: De brik de DRIE GEBROEDERS, kapt. M. Oosterbaan, is op weg van Suriname naar Amsterdam, bij de Azoren vergaan.

Ship Masters Data

Date from: 1817
Captain: Giercke, Fredrik
College:
Flagnumber: 0
Other information: 1817-12-24

Date from: 18??
Captain: Schultz, Johan
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1818
Captain: Kraay, Cornelis
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1821
Captain: Oosterbaan, Mattheus
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images

Sources

General information regarding this ship

1826

RC 070226
Amsterdam, 5 februari. Aangaande het schip DE DRIE GEBROEDERS, kapt. Mattheus Oosterbaan, den 31 juli (opm: 1825) van Suriname naar Amsterdam vertrokken, heeft men sedert niets vernomen. (opm: brik, vergaan ter hoogte van de Azoren; zie RC 110631)

1831

RC 110631
Amsterdam, 9 juni. Aangaande het schip DE DRIE GEBROEDERS, kapt. M. Oosterbaan, den 31 juli 1825 van Suriname naar Amsterdam vertrokken en in het jaar 1826 als vermist opgegeven (opm: brik, kapt. Mattheus Oosterbaan, zie RC 070226), wordt van Suriname van den 2 april 1831 gemeld, dat aldaar met een Amerikaans schip aangekomen was een matroos van die equipage, genaamd H.T. Murhait, die, wegens het bovengemelde schip, het volgende rapporteert: Op de hoogte van de Westerse Eilanden (opm: Azoren) was gemeld schip op de hondenwacht door een zware windvlaag op zijde geworpen, doch, na enige tijd met de zeilen, welke men niet had kunnen bergen, op het water gelegen te hebben, weer enigszins gerezen, van welke gelegenheid kapt. Oosterbaan gebruik maakte om de kajuit te verlaten, doch dadelijk daarna door een rukwind overboord geslagen werd; vervolgens het schip geheel het onderste boven gevallen zijnde, was het hem H.T. Murhait gelukt een losgemaakt hoenderhok te bemachtigen en zich daarop de gehele nacht drijvende te houden, waarna hij de volgende ochtend door een Amerikaans vaartuig gered en te Charleston aangebracht geworden was. De Nederlandse consul aldaar zijn verklaring deswege, uit hoofde hij geen Hollander zijnde, niet hebbende willen aannemen, had hij die als nu te Paramaribo afgelegd en was ook door de destijds aldaar achtergebleven onderstuurman van genoemd schip herkend geworden en hij, luidens de bij de politie berustende monsterrol, indertijd met het schip van Suriname vertrokken.