Name ship: CAPELLA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5008643
Nat. Official Number: 1890 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 175
Date Laid Down:
Launch Date: 1938-12-12
Delivery Date: 1939-02-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5733 Type T (240x300)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 279.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 128.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1: 40.94 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.79 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.50 Meters Depth, moulded
Draught: 2.69 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-00-00: 1961 verlengd bij Scheepswerf Niestern in Groningen: Brt 314, Nrt 185, Dwat 375, Loa 47,10, Ll 45,18

1973-00-00: 1973 motor verwijderd en in dienst als lichter. (General Cargo Barge) (LR 1980/81)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-02-06 CAPELLA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jakob Rusthoven, Noorddijk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Noorddijk / Netherlands
Callsign: PDIW
Additional info: Tijdens WO2 in Engeland

Date/Name Ship 1955-09-09 ALBERTA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Thijs Jonker, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCGP
Additional info:

Date/Name Ship 1969-06-02 LOUISE AHLMAN
Manager: Yngve E. Ahlman, Dalarö, Sweden
Owner: Yngve E. Ahlman, Dalarö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Dalarö / Sweden
Callsign: SMWO
Additional info:

Date/Name Ship 1970-00-00 LOUISE AHLMAN
Manager: H/B Ornö Bilfärja, Bät- & Fraktservice Yngve & Halvard Ahlman, Dalarö, Sweden
Owner: H/B Ornö Bilfärja, Bät- & Fraktservice Yngve & Halvard Ahlman, Dalarö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Dalarö / Sweden
Callsign: SMWO
Additional info:

Date/Name Ship 1972-12-00 MARABELL
Manager: Ann Maria Birgitta Martinsson, Stockholm, Sweden
Owner: Ann Maria Birgitta Martinsson, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 MARABELL
Manager: Henry Lundgren, Stockholm, Sweden
Owner: H.L. Bogser & Sjötransport A/B, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-10-00 MARABELL
Manager: Hans Erik Sundvall, Stockholm, Sweden
Owner: Hans Erik Sundvall, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 CAPELLA
Manager: Hans Erik Sundvall, Stockholm, Sweden
Owner: Hans Erik Sundvall, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign: PDIW
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 SUNTRADER
Manager: Karl G. Häkansson & Partners, Lidingö, Sweden
Owner: Karl G. Häkansson & Partners, Lidingö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Lidingö / Sweden
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1939-02-03: Op 03-02-1939 als CAPELLA, zijnde een motorvrachtschip, groot 786.37 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 31-01-1939 no. 5882, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1890 Z GRON 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant kombuis op verhoogd achterdek.

1939-02-07: NvhN 07-02-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. CAPELLA, gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen bij Groningen voor rekening van kapt. J. Rusthoven te Delfzijl onder klasse British Corporation en Scheepvaart Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met dubbele bodem. Het heeft de stalen mast midscheeps. Het heeft twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton, voor welks bediening twee motorlieren geplaatst zijn, die elk door een Lister motor van 8 p.k. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt ook aangedreven door een Lister motor van 8 p.k. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een Brons motor van 195 p.k. geplaatst, waarmede het schip in ballast een snelheid van 9 1/2 mijl behaalde. Als hulpmotor is hier een Lister motor van 8. p.k. geplaatst. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over de loodlijnen 38.80 M., breedte op het grootspant 7 M. en holte in de zijde 2.90 M. Het heeft een d.w. van 340 ton en het heeft een bruto inhoud van 277,59 Reg. ton en een netto inhoud van 126.50 Reg. ton.

1940-03-15: Rotterdamsch Nieuwsblad 15-03-1940. Schepen losgeslagen te Vlissingen. Tijdens een hevigen sneeuwstorm zijn Donderdagmiddag eenige schepen in de buitenhaven te Vlissingen van de boeien geslagen. Het begon met een Grieksch schip, dat plotseling omzwaaide; daardoor werd een Panameesch schip licht geraakt, waardoor dit laatste schip dwars door de haven zwaaide. Daardoor kwam het weer in aanraking met de aldaar liggende Groninger kustvaarder “CAPELLA”, van welk schip een sloep werd vernield. De andere schepen liepen geen noemens-waardige schade op. Sleepbooten hadden de schepen spoedig in bedwang.

1962-02-20: Coastal Shipping, maart 1962. Op dinsdagavond 20 februari 1962 liep de ALBERTA nabij Malmö aan de grond. Enkele dagen later slaagde men er in het schip vlot te trekken met behulp van een bergingsvaartuig. De ALBERTA liep op eigen kracht de haven van Malmö binnen, alwaar het door duikers werd geïnspekteerd. Het schip was onderweg van Hereoy naar Barsebäckshamn. (LJ)

1984-04-00: In april 1984 gesloopt door Nanendalm te Naantali, Finland.

Ship Masters Data

Images


Description: Capella 19939 on her deliveryday 06.02.1939
Image type: Photo

Description: 'Capella' (bj 1939)
Image type: Photo

Description: 'Alberta' (ex 'Capella')
Image type: Photo

Description: Alberta 1939 ex Capella leaving Delfzijl in 1965.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 271257
De stranding van de ALBERTA. Drie maanden intrekking bevoegdheid kapitein geëist.
De hoofdinspecteur voor de Scheepvaart, de heer J. Metz, heeft vanmorgen 3 maanden  intrekking van de bevoegdheid geëist tegen de gezagvoerder van de kustvaarder ALBERTA, T. J. uit Groningen. Op 10 augustus van dit jaar strandde de Groninger kustvaarder ALBERTA in de Firth of Forth, de vaarweg naar de Schotse havenplaats Edinburgh.
Volgens de heer Metz is deze stranding te wijten aan de verregaande slordigheid in de navigatie van de gezagvoerder. De kapitein was naar zijn mening ernstig in gebreke gebleven bij het doen van peilingen en zou zijn navigatie te veel gebaseerd hebben op gedachten en gissingen en geen gebruik hebben gemaakt van voor de hand liggende navigatiemiddelen. Hij vroeg de Raad voor de Scheepvaart, die de zaak behandelde, de kapitein de bevoegdheid te ontnemen voor de tijd van 3 maanden, temeer daar de betrokkene reeds tweemaal door de Raad is gestraft. De Raad zal later schriftelijk uitspraak doen.