Name ship: CAPELLA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 1136 Z HAARL 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf De Beer N.V. (tot 1957 Scheepswerf Kraaier N.V.), Zaandam, Netherlands
Yardnumber: 1168
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-09-30
Delivery Date: 1957-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15659 Type MSU423(290x420)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 269.00 Net tonnage
Deadweight: 810.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36489 Cubic Feet
Bale: 32844 Cubic Feet
 
Length 1: 57.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.48 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-01-10 CAPELLA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij ms 'Capella', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDIY
Additional info:

Ship Events Data

1956-10-02: Het schip in aanbouw wordt op 02-10-1956 bij het Kadaster teboekgesteld als CAPELLA. Eigendom van de Rederij m.s. Capella, gev. te Groningen, waarvan de enige leden zijn: Jakob Rusthoven, reder te Haren, voor 9/14, Willem Klaas Egbert Takens, pluimveedeskundige te Voorschoten, voor 3/14 en Frederik Clay, adj. directeur te Hoogezand voor 2/14 deel. Voltooid op 10-01-1957.

1957-00-00: Tom Walker, Teignmouth: The CAPELLA was a regular caller at Teignmouth during her relatively short life. She was built in 1955 and lost in tragic circumstances in January 1958. Her crew were well known in the town and she was remembered for the boxer dog, 'Bobo' that lived on board. In those days ships' dogs ventured around the town with their owners as the fears about rabies, although just as valid, did not seem to be paramount in people's minds.

1958-01-07: Final Fate: Onderweg van Gdynia (vertrokken op 3 januari) naar Londen, in een zware storm 10 mijl noord-oost van Lichtschip Texel gezonken. Alle negen bemanningsleden verdronken. Het nieuwe schip vervoerde een lading van 692 ton witte suiker in zakken en raakte op 7 januari 1958 in een zware west-noordwesterstorm, kracht 11 met golven van ruim 7 meter hoogte. De 'CAPELLA' zond noodseinen uit en de bemanning meldde een slagzij van 50 graden. Direct daarop werd het radiocontact verbroken, wat een reddingsactie bemoeilijkte. Een vliegtuig van de OSRD meldde de reddingschepen ‘Brandaris’, ‘Prins Hendrik’ en ‘Holland’ dat slechts wrakhout op zee dreef. Door de 'Holland' werden ter plaatse twee drijvende lijken aangetroffen, slechts half gekleed en met een reddingvest om. Op de plaats waar de ‘CAPELLA’ het laatst gesignaleerd was, werd nog wel een sloep gevonden, maar zonder mensen aan boord.

1958-01-07: Leeuwarder Courant. 07-01-1958: Drama bij Terschelling, Kustvaarder CAPELLA met negen man verdwenen. De kustvaarder CAPELLA uit Haren in Groningen is vanochtend in zware storm met man en muis vergaan, zo wordt aangenomen. Om 05.10 vanochtend seinde het schip, dat met een lading suiker onderweg was van Gdynia naar Londen, dat het op 10 mijl noordoost van het lichtschip TEXEL 50 graden slagzij maakte. De reddingboten PRINS HENDRIK van Den Helder de BRANDARIS van Terschelling en de INSULINDE van Oostmahorn gingen onmiddellijk uit. De sleepboot HOLLAND pikte 2 lijken op, terwijl het opsporingsvliegtuig Neptune van de Marine Luchtvaartdienst behalve wrakhout, een vol water zijnde sloep waarnam. Aan boord van de CAPELLA bevonden zich de 36-jarige kapitein K. Rusthoven uit Rotterdam, broer van de reder, de 19-jarige stuurman K.J. Rusthoven uit Haren, zoon van de reder, de 31-jarige machinist J.A.J.F. Smits uit Groningen, de 21-jarige tweede machinist J. de Kruyf uit Uithoorn, de matroos R. Paats uit Rotterdam, de 19-jarige matroos G. Mulder uit Leens, de 24-jarige matroos D.van den Oever uit Den Haag met zijn broer de 20-jarige matroos M.C. van den Oever en de 21-jarige matroos onder de gage E.H.A. Borneman (die gisteren zijn verjaardag vierde) uit Trensewurth in Duitsland." De 2 stoffelijke overschotten die de HOLLAND oppikte waren van de 19-jarige stuurman K.J. Rusthoven en de 17-jarige machinist R. Paats uit Rotterdam. Op Vlieland spoelde een sloep van de CAPELLA aan en op Texel een tas met papieren. Op 30 januari 1958 vond de WR 28, bij Terschelling het lijk van de 31-jarige machinist J.A.J.F. Smit. Samen met de kapitein is hij begraven in Haren.

1987-00-00: In 1987 vond Hans Eelman van Texel het wrak terug. In die buurt had visser Jac. Betsema al eens een stuk van een sloep opgevist. Het schip ligt op zijn stuurboordskant, opbouw is verdwenen. Vlielander duikers borgen de ramen van het wrak.

Ship Masters Data

Images


Description: De dag van de tewaterlating van de 'Capella' op 30 sept. 1956 bij Scheepswerf De Beer in Zaandam.
Image type: Photo

Description: De 'Capella' kort na de tewaterlating op 30 sept. 1956 bij Scheepswerf De Beer.
Image type: Photo

Description: De proefvaart en oplevering van de 'Capella' op 10 januari 1957.
Image type: Photo

Description: The photograph above shows the CAPELLA 1957 sailing on the morning tide on 18 April 1957 for Savona in Italy with a cargo of ball clay. She had arrived, light, on 16 April 1957 from Ipswich.
Image type: Photo

Description: 'Capella' (bj 1957)
Image type: Photo

Description: 'Capella' (bj 1957)
Image type: Photo

Description: 'Capella' (bj 1957)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 070158
Groninger coaster CAPELLA met man en muis vergaan.
Naar thans wel als vaststaand moet worden aangenomen is vannacht in de vliegende storm de Groninger kustvaarder CAPELLA van de reder J. Rusthoven uit Haren ten noordoosten van het lichtschip Terschelling met man en muis vergaan. Vanmorgen om tien minuten over vijf seinde de CAPELLA, dat het in het noodweer een slagzij van vijftig graden maakte en dringend sleepboothulp nodig had. Sinds die tijd heeft men van het schip niets meer vernomen. Ook het zoeken van een vliegtuig van de marineluchtvaartdienst heeft geen enkel resultaat opgeleverd.
Twee lijken geborgen.
Op het eerste alarmerende bericht is de sleepboot HOLLAND van de rederij Doeksen op Terschelling ogenblikkelijk uitgevaren. De CAPELLA had opgegeven dat zij zich op het moment van het noodsein tien mijl ten Noordoosten van het lichtschip Terschelling bevond. Bij het aanbreken van de dag is ook een Neptune van de Marine Luchtvaartdienst opgestegen van het vliegveld Valkenburg om naar de Capella te zoeken. Ook de reddingboot PRINS HENDRIK en de trawler CURAÇAO namen aan het reddingwerk deel.
Omstreeks tien uur vanmorgen seinde de sleepboot HOLLAND dat men twee stoffelijke overschotten had zien drijven, maar nog geen spoor van de kustvaarder had ontdekt. Van dat ogenblik af was het vrijwel zeker dat de CAPELLA was vergaan. Men nam aan dat de CAPELLA - geladen met suiker en op weg van Gdynia naar Londen - in de zware storm slagzij heeft gemaakt en is gekapseisd. Dit vermoeden  groeide bijna tot zekerheid  toen de Neptune van de  M.L.D. ook nog wrakhout ontdekte en een vol water gelopen sloep. De  sleepboot HOLLAND heeft de twee lijken geborgen. Eén van deze lijken is inmiddels geïdentificeerd als het stoffelijk overschot van R. Paans uit Rotterdam, één van de bemanningsleden van de CAPELLA.
De CAPELLA - laadvermogen 775 ton - was een vrijwel nieuw schip. Het was vorig jaar gebouwd op de werf van de firma Kraaijer in Zaandam. Eigenaar is de heer J. Rusthoven uit Haren. Kapitein van de CAPELLA was een broer van de eigenaar, de heer K. Rusthoven uit Rotterdam en een zoon van de eigenaar, de heer J. Rusthoven jr. voer als stuurman.
De overige bemanningsleden van de kustvaarder zijn: 1e machinist J.A.J.F. Smit, 2e machinist J. de Kruyff uit Uithoorn, en de matrozen G. Mulder uit Leens,  D. v.d. Oever en M. Ch. v.d. Oever, beiden uit Den Haag, matroos o.g.  E.H.A. Börnemann uit Trennewurth (Dld.) Verder bevond zich dan nog aan boord R. Paans uit Rotterdam wiens stoffelijk overschot
inmiddels is geïdentificeerd. Aan boord van de CAPELLA was op het ogenblik van de ramp geen kok. Deze, de heer N. Siccema uit Groningen, was namelijk in Kiel-Holtenau van boord gegaan om in Groningen een familiefeest te kunnen bijwonen. Matroos Börnemann was  gisteren net een en twintig jaar geworden. Omtrent het lot van de overige bemanningsleden van de CAPELLA is nog niets naders bekend. Men moet echter gezien de woelige zee wel aannemen dat de coaster met man en muis is vergaan.

NvhN 080158
De ramp met de CAPELLA - Ook tweede slachtoffer bekend.
De reddingboot BRANDARIS van Terschelling is gisteravond de haven van Harlingen binnen gelopen met aan boord twee stoffelijke overschotten van slachtoffers van de ramp met de Groninger kustvaarder CAPELLA. In onze editie van gisteren hebben wij reeds gemeld dat aan boord van de HOLLAND reeds een van de slachtoffers was geïdentificeerd als de 17-jarige R. Paans uit Rotterdam. In Harlingen heeft men ook het tweede lijk geïdentificeerd. Het slachtoffer bleek de 19-jarige stuurman R.J. Rusthoven uit Haren te zijn, een zoon van de eigenaar. Gistermiddag is door alle boten en door het marinevliegtuig uit Valkenburg het zoeken naar eventuele overlevenden of slachtoffers van de CAPELLA gestaakt

NvhN 090158
Tas met papieren van CAPELLA aangespoeld.
Op het strand bij de Cocksdorp op Texel is gistermorgen een tas met papieren afkomstig van de vergane Groninger kustvaarder CAPELLA aangespoeld. Het is een tas, zoals die gebruikt wordt door een kapitein om de papieren in mee te nemen als hij zijn schip moet verlaten. De politie heeft de tas onder haar berusting. De begrafenis van de negentienjarige stuurman van de CAPELLA, de heer K.J. Rusthoven, vindt zaterdag plaats op de Eshof in Haren.

NvhN 110158
Sloep van CAPELLA gevonden.
Het vissersvaartuig van schipper Tot, uit Den Helder, heeft vrijdag In Oudeschild een sloep binnengebracht van de Groninger kustvaarder CAPELLA, die dinsdag met negen opvarenden op de Noordzee is vergaan. De sloep is in de buurt van de Cocksdorp opgepikt. 

NvhN 030258
Begrafenis J.A.J.F. Smit - Machinist CAPELLA.
Onder grote belangstelling is zaterdag op de Eshof te Haren het stoffelijk overschot van J A. J. F. Smit, in leven machinist van de kustvaarder CAPELLA, die kort geleden in een stormnacht verging, ter aarde besteld. Aan het graf — recht tegenover de stuurman van de CAPELLA, K. Rusthoven — werd een kort woord gesproken door een broer van de overledene, waarna ds. J. Bavinck enkele verzen las uit Psalm 73 „Nochtans zal ik bestendig bij U zijn". Hij sprak daarna woorden van troost voor de familie en wees erop dat zij uit het geloof de kracht kunnen putten om voort te gaan. In die troost betrok ds. Bavinck ook de heer en mevrouw Rusthoven, die eveneens bij deze plechtigheid aanwezig waren. Met een kort gebed werd de plechtigheid tenslotte besloten.