Name ship: CAREBEKA I

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Norske Veritas (NV)
IMO number: 6617817
Nat. Official Number: 4310 Z GRON 1970
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Three masts
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 2 x 5 and 2 x 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: V.E.B. Schiffswerft Neptun, Rostock, German Democratic Republic
Yardnumber: 1180
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-04-03
Delivery Date: 1966-05-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau 'Kiel' G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 24303 Type 8MU452AK Nr. 24429
Speed in knots: 11.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1232.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 746.00 Net tonnage
Deadweight: 2296.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 106445 Cubic Feet
Bale: 94896 Cubic Feet
 
Length 1: 78.53 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 71.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.50 Meters Registered
Depth: 5.90 Meters Breadth, moulded
Draught: 5.05 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-05-07 HANSEATIC
Manager: Strandheim & Stensaker, Bergen, Norway
Owner: Nordsjö Transport A/S, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFMI
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 HANSEATIC
Manager: Strandheim & Stensaker, Bergen, Norway
Owner: Nord-Transport, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Callsign: LFMI
Additional info:

Date/Name Ship 1970-01-26 CAREBEKA I
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDIM
Additional info:

Date/Name Ship 1973-12-19 CAREBEKA I
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDIM
Additional info:

Date/Name Ship 1982-05-11 CAREBECA
Manager: Di Genaro Scotto d'Entuono E.C., Monte di Procida, Italy
Owner: Merak S.a.S., Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: ISIU
Additional info:

Date/Name Ship 1991-08-00 SALEM
Manager: Ali Shehapeh Tahsin, Tartous, Syria
Owner: Ali Shehapeh Tahsin, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKEY
Additional info:

Date/Name Ship 1993-12-00 SALEM
Manager: Tartous Shipping Co. Ltd., Tartous, Syria
Owner: Tartous Shipping Co. Ltd., Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKEY
Additional info:

Date/Name Ship 2002-07-23 LADY NUHAD
Manager: Tartous Shipping Co. Ltd., Tartous, Syria
Owner: Tartous Shipping Co. Ltd., Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Tartous / Syria
Callsign: YKEY
Additional info:

Date/Name Ship 2006-09-00 MARIAM TRANS
Manager: Munjeed A Fadhel, Freetown, Sierra Leone
Owner: Munjeed A Fadhel, Freetown, Sierra Leone
Shareholder:
Homeport / Flag: Freetown / Sierra Leone
Callsign: 9LYA95
Additional info:

Ship Events Data

1970-01-29: Op 29-01-1970 als "Carebeka I", zijnde een motorvrachtschip, metende 3377.42 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Oslo no G 2276 d.d. 24-04-1966, liggende te Amsterdam, door G. Reurich, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 4310 Z GRON 1970 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op kampanjedek 5.20 m. uit hekplaat, 2.90 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.

1970-01-30: NvhN 30-01-1970: M. s. Hanseatic als Carebeka I in vaart. Carebeka NV te Groningen heeft van de Noorse rederij Nordsjö Transport Strandheim en Stensaker te Bergen het motorvrachtschip Hanseatic aangekocht en het onder de naam Carebeka-I in de vaart gebracht. De Hanseatic werd in 1966 gebouwd bij de Schiffwerft Neptun te Rostock en heeft een draagvermogen van 2260 ton (1192 bruto register ton). Het schip is voorzien van een 1600 pk MAK-dieselmotor. De verkoop is tot stand gekomen door bemiddeling van Supervision Shipping and Trading Company te Rotterdam.

1972-07-05: Op 05-07-1972, in het Kanaal bij Eddystone vuurschip, in aanvaring met de Engelse vissersschip “Robin John”, waarna de Engelsman zonk. Drie van de vier bemanningsleden hierbij verdronken.
NvhN 06-07-1972: Groninger coaster vaart over Britse vissersboot: nog drie man vermist. (Van een onzer verslaggevers) De kustvaarder Carebeka I uit Groningen heeft aan de zuidkust van Engeland een Engelse visser aan boord genomen. Het is de overlevende van een botsing tussen een Britse vissersboot en het Groninger schip. Drie Engelsen worden nog vermist. Er wordt gezocht met drie oorlogsschepen en een helikopter. Over de aanvaring die vanmorgen vroeg plaatshad, waren bij Carebeka in Groningen nog geen nadere bijzonderheden bekend. De kapitein had alleen melding gemaakt van het voorval. Hij vaart met zijn schip door naar Rotterdam. De vissersboot is gezonken.
Leeuwarder courant 14-12-1973: Bemanning moet ook rusten' Kapitein uit Oosterend schuldig aan ramp: half jaar aan de wal. Amsterdam — De Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam heeft de 39-jarige kapitein S. S. uit Oosterend voor zes maanden de bevoegdheid ontnomen op zeeschepen het gezag te voeren. Hij werd schuldig bevonden aan de scheepsramp in Het Kanaal van 5 juli deze zomer. Zijn Carabeka 1, eigendom van rederij Carebeka NV te Groningen, deed toen het Britse vissersvaartuig Robin John PH 1 zinken. Drie bemanningsleden van de Robin John kwamen daarbij om het leven. De vierde man kon worden gered. Ik voer zonder uitkijk om de matrozen hun rust te gunnen," voerde de kapitein ter zitting aan. „Zij moesten de volgende dag volaan werken. De rederij houdt niet van overwerkgelden, en mede daarom heb ik bij mijn wacht geen uitkijk genomen." Wel had hij verzuimd de radar op „stand by" te zetten. Toen hij in het donker even aan bakboord een wit licht ontwaarde, begaf hij zich naar de kaartenkamer, terwijl hij de rechtwijzende koers van het schip ongewijzigd liet. In de kaartenkamer zette hij de peiling af en keerde terug naar het roer. Toen was het echter al te laat. Vlak voor de boeg zag hij een ander schip, dat hij niet meer kon ontwijken. Hij ramde het in het achterschip, waar de machinekamer direct volliep, zodat het schip binnen enkele minuten zonk. Toen de verbouwereerde kapitein de Carebeka had gedraaid was de Robin John al onder de golven verdwenen. Ondanks een uitgebreide reddingsactie, waaraan Engelse marineschepen, reddingboten en helikopters deelnamen, werd van de vier opvarende van de Engelse vissersboot alleen de stuurman L. V. Kenny gered. Naar het oordeel van de raad had de Carebeka voor de Robin John uit de weg moeten gaan. „De aanvaring is uitsluitend te wijten aan het feit dat dit niet is geschied," aldus de raad.

1993-01-06: Op 06-01-1993, afgemeerd liggend te Kiato met een lading Citroenen en sinasappelen, aangevaren door de “Professor Kudrevich “ Rus. Hierdoor lichte schade opgelopen en terplaatse gerepareerd. Op 08-0-1993 vertrokken uit Kiato.

2007-05-21: Final Fate: Tijdens een reis van Irak naar India geladen met schroot, op 130 mijl ten zuiden van de haven van Karachi gezonken in pos. 21.28.N. – 69.24.O na zware slagzij te hebben gemaakt. De 11 opvarenden werden gered. Het was haar laatste reis, ze zou gesloopt worden.
In this handout photo released by the Government of India Press Information Bureau, a merchant vessel "MV Mariam Trans" registered at Sierra Leone, adrift before she sinks about 15 nautical miles, south west off the coast near Porbandar, Saturday, May 26, 2007. According to the press release, the 11-crew members of the ship that abandoned the vessel on account of flooding of the engine rooms were apparently rescued by another passing merchant vessel on May 21 in high Sea. The vessel sans the crew that was originally headed for Alang shipyard for breaking had sailed from Dubai on an unascertained date. The ship sank Saturday.
Ahmedabad — A worn-out merchant vessel which sailed off from Dubai and was heading towards the Alang ship-breaking yard for dismantling sank off the Gujarat coast on Saturday. The Sierra Leone-registered MV Mariam Trans developed engine problem when it was 30 nautical miles away from the Gujarat coastline on May 21 due to flooding, forcing the 11-member crew to abandon the ship. They were rescued by another passing merchant vessel.When the Indian Coast Guard at Porbandar received distress calls, the security officers deployed two ships and a helicopter to save the 20-metre-by-80-metre ship from going down in the stormy sea but in vain. Sources said the vessel had just enough fuel to reach Alang, the biggest ship-breaking yard in Asia.

Ship Masters Data

Images


Description: Carebeka I 1966 ex Hanseatic
Image type: Photo

Description: Carebeka I 1966 ex Hanseatic.
Image type: Photo

Description: Marium Trans 26 Mei 2007 in zinkende toestand.
Image type: Photo
Sources