Name ship: CAREBEKA VIII

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 7432159
Nat. Official Number: 4741 Z GRON 1976
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Netherlands
Yardnumber: 74
Date Laid Down:
Launch Date: 1975-11-28
Delivery Date: 1976-01-19
Technical Data

Engine Manufacturer: A/B Bofors-Nohab, Trollhättan, Sweden
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 2640
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Nohab nr. 2706 Type F212V-D (250x300) 825 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1053.00 Net tonnage
Deadweight: 3148.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 139000 Cubic Feet
Bale: 134000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.53 Meters Depth, moulded
Draught: 5.38 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-01-16 CAREBEKA VIII
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJQ
Additional info:

Ship Events Data

1974-10-08: NvhN 08-10-1974: Bouw Carebeka VII. Carebeka B.V. te Groningen heeft de Scheepswerf & Machinefabriek Welgelegen (firma C. Amels & Zn.) te Makkum opdracht gegeven voor de bouw van een motorvrachtschip met een draagvermogen van 3100 ton. De belangrijkste afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 81,70 meter, lengte tussen de loodlijnen 74,80 meter, breedte op spant 13,80 m. en holte tot hoofddek 6,51 meter. Voor de voortstuwing zorgt een Nohab-dieselmotor van 2500 pk, waarmee een dienstsnelheid kan worden behaald van ca. 13 mijl. Het schip, dat onder de naam Carebeka VII in de vaart wordt gebracht, zal omstreeks het eind van 1975 of in het begin van 1976 worden opgeleverd. (Opm.: De genoemde scheepsnaam moet "Carebeka VIII" zijn i.p.v. van "Carebeka VII".)

1976-01-19: Op 19-01-1976 als "Carebeka VIII", zijnde een motorschip, metende 4529.26 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 17452 d.d. 15-01-1976, liggende te Harlingen, door T. van 't Hof, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4741 Z GRON 1976 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op kampanje 3.48 m. uit hekplaat, 2.50 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.

1976-03-26: NvhN 26-03-1976: Carebeka BV bestelt nog een 3100-tonner. Carebeka BV te Groningen heeft de scheepswerf Amels BV te Makkum opdracht gegeven voor de bouw van een zusterschip van de Carebeka VIII. Het nieuwe schip moet in maart van het volgend jaar in de vaart komen. Het gaat 3100 ton d.w. meten. De afmetingen van deze zusterschepen zijn: lengte 81 meter, breedte 13,80 m, holte 6,54 m en diepgang 5,37 m. De tonnage is 1599 brt. Evenals de Carebeka VIII krijgt het nieuwe schip een Nohab Polar motor van 2640" pk, waarmee een snelheid van 12 knopen kan worden gehaald. De capaciteit is: voor granen 139.000 kubieke feet en 130.000 kub feet voor balen. De Carebeka VIII werd in februari j.l. opgeleverd. Haar zuster krijgt de naam Carebeka IX.

1982-12-23: Gestrand op de rotsen van de Farallones Eilanden bij San Ciprian (Spanje) in pos. 43.43.N. - 07.27.W. en gebroken. De kapitein kwam om het leven. Ze was onderweg van La Coruna naar San Ciprian. Het wrak werd ter plaatse gesloopt.

1982-12-23: Final Fate: Leeuwarder courant 23-12-1982: Bemanning van boord op Leekse kapitein na. Groningse coaster bij Spanje aan de grond. Groningen- De Groningse coaster Carebeka 8 is vanmorgen bii de noord-westpunt van Spanje tijdens een storm aan de grond gelopen. Er waren elf man aan boord. Volgens een woordvoerder van de reder Carebeka BV in Groningen loopt het schip gevaar te kapseizen. Een helikopter heeft de Nederlandse bemanning van boord gehaald, met uitzondering van kapitein van der Pol uit Leek. De Carebeka 8 (1599 ton) was gisteravond leeg vertrokken van La Coruna naar San Ciprian, allebei in Spanje. Wat de oorzaak is waardoor het schip aan de grond is gelopen is nog niet bekend.
Leeuwarder courant 24-12-1982: Kapitein gestrand schip kon nog niet gered worden. La Coruna - De pogingen om kapitein J. van der Pol uit Leek van de voor de Spaanse noordwestkust gestrande Nederlandse coaster Carebeka 8 van boord te halen, zijn gisteravond gestaakt omdat het te donker werd. Het reddingswerk zou vanmorgen worden hervat. Men vreest dat het in tween gebroken schip ieder moment onder water zal verdwijnen. Men heeft gisteren de gehele dag geprobeerd de kapitein met een helikopter op te halen, maar door de storm is dat niet gelukt. Eerder op de dag waren wel de overige elf Nederlandse bemanningsleden van de Carebeka 8 met een helikopter gered. De kapitein zou toen niet van boord zijn gegaan, omdat hij gewond zou zijn. De 1599 ton metende Carebeka 8 van de gelijknamige Groninger rederij was gistermorgen vroeg leeg vertrokken uit La Coruna aan de noordwestelijke punt van Spanje op weg naar het nabijgelegen San Ciprian, waar aluminium zou worden geladen. Het liep tijdens slecht weer aan de grond.
NvhN 24-12-1982: Kapitein nog aan boord van Gronings schip. Een reddingboot met aan boord duikers is in de loop van vandaag uitgevaren om kapitein J. van der Pol uit Leek van het gestrande Groninger vrachtschip Carebeka 8 van rederij Carebeka BV te halen. Het schip liep gistermorgen, zoals gemeld, in zwaar weer op de rotsen in de buurt van het Spaanse San Ciprian. Tien bemanningsleden zijn, zoals gistermiddag gemeld, inmiddels van boord gehaald. Zij zijn naar een medische post bij San Ciprian gebracht. Gevreesd wordt dat het schip, dat in tween is gebroken, elk ogenblik kan zinken. De Carebeka 8 was leeg vertrokken uit de Spaanse haven La Coruna en was op weg naar San Ciprian.
Het Vrije Volk 24-12-1982: Vrachtvaarder breekt, kapitein verlamd op brug. (Van een onzer verslaggevers) La Coruna Een waar drama heeft zich gisteren en vannacht afgespeeld rond het in tween, gebroken Nederlandse vrachtschip Carabeka 8. Tien bemanningsleden konden met helikopters van boord worden gehaald, maar met kapitein John van der Pol lukte dat niet. Hij bleef half bewusteloos en verlamd door psychische spanningen achter in de stuurhut van zijn schip, dat elk moment kan zinken. De Carabeka 8, eigendom van de Groningse rederij Carebeka BV, werd gistermorgen door sterke winden en regenstormen praktisch in het zicht van de Spaanse haven San Ciprian op de rotsige kust geslagen en brak in tween. Spaanse helikopters haalden tien bemanningsleden van boord. Aanvankelijk werd verondersteld dat de kapitein van het 1.599 ton metende vaartuig zich "heldhaftig" gedroeg door aan boord blijven. Later bleek dat hij zich niet meer kon bewegen. Gisteren rond het middaguur slaagde een reddingshelikopter uit het nabij gelegen La Coruna, van waaruit de Carebeka 8 vertrokken was, er na verscheidene pogingen in twee duikers aan boord te zetten om de kapitein te redden. Ze troffen hem nagenoeg buiten bewustzijn aan. En van de redders probeerde met hem te praten, maar het enige dat hij te horen kreeg was: Ik kan mij niet bewegen, ik kan mij niet bewegen." De twee duikers deden de kapitein een reddingsboei om en probeerden hem met behulp van een touw naar het dek te trekken. Een van de duikers: Halverwege de brug ging het niet meer verder. Het bleef steken achter de meubelen en de naar beneden gevallen rommel. Omdat het schip met de minuut verder slagzij maakte moesten we het schip verlaten. We hebben hem nog wel aan een plastic buis vastgebonden om te voorkomen dat hij voorover zou vallen." Daarna werd met twee sleepboten geprobeerd te voorkomen dat de vrachtvaarder verder zou kantelen. Dat mislukte door de hoge branding.
Vanwege de invallende duisternis moesten de reddingspogingen gistpravond . gestaakt worden. De kans dat de kapitein nog levend wordt aangetroffen, is nihil. Volgens de duikers zou in de loop van de nacht het water de hele stuurbrug, waar de verlamde kapitein vastgebonden staat, overstroomd hebben.En als het water niet zo ver komt dan sterft hij ongetwijfeld aan de vreselijke kou die er 's nachts aan de Portugese kust heerst," aldus een woordvoerder van het Portugese Rode Kruis. Directeur H. van Slooten van de Groningse rederij is diep onder de indruk van het gebeuren met zijn kapitein. Het is triest, het is erg triest. Laten we hopen," aldus de directeur.
NvhN 27-12-1982: Geen spoor van kapitein scheepsramp. Van een onzer verslaggevers. Er is nog geen spoor van kapitein J. van der Pol uit Leek van de Carebeka 8. De zoekacties voor de Noordwestkust van Spanje waar het schip donderdag op de rotsen liep gaan nog steeds door. De kans dat hij in leven is wordt uitermate gering geacht. Aangenomen wordt dat hij is verdronken. De kapitein bleef op het schip, nadat de bemanning van boord was gehaald. Hij is spoorloos sinds de Carebeka 8 vrijdag in stukken brak. De rederjj Carebeka in Groningen wil overigens niets horen van berichten dat de kapitein zich op het schip zou hebben vastgebonden.Aangenomen wordt dat hij gebruik heeft gemaakt van de zogenaamde leeflijn die op zee bij slecht weer veel meer wordt gebruikt. Bij Carebeka gaat men er van uit, dat de heer Van der Pol van het schip is gespoeld. Het is de Groninger rederij niet bekend waarom de kapitein het schip niet wilde verlaten. We hebben geen contact met hem gehad. We hebben het voortdurend geprobeerd, maar de pogingen lukten niet,'.' aldus een woordvoerder. Het schip was zonder lading op weg van La Coruna naar San Ciprian. De bemanning die alleen uit Nederlanders bestond is inmiddels thuis. Zij werd donderdag door helikopters van het schip gehaald en voor onderzoek overgebracht naar een Spaans ziekenhuis. Afgezien van te verwaarlozen verwondingen heeft geen van de tien geredden nadelige gevolgen ondervonden van de scheepsramp.'
De Telegraaf 27-12-1982: Kapitein van rampschip opgegeven. Van een onzer verslaggevers La Coruna, maandag. Er is geen hoop meer, dat kapitein John van der Pol (44) van de Carebeka-8 nog levend wordt teruggevonden. Hij werd gisteren door de Spaanse kustwacht officieel als vermist opgegeven.
Kapitein Van der Pol bleef vorige week donderdag aan boord van zijn vrachtschip, toen de overige tien bemanningsleden door een helikopter van boord werden gehaald. Het schip was in het zicht van de haven San Ciprian (noord-west-Spanje) in slecht weer op de rotsen gelopen en in tween gebroken. De reden waarom Van de Pol aan boord van de Carebeka-8 bleef, is niet helemaal duidelijk geworden. Hij had zichzelf vastgebonden in de stuurhut. Een laatste poging van twee duikers om hem te redden, liep op niets uit. De kapitein, half bewusteloos en verlamd, wilde niet meegaan. De redders moesten toen vertrekken wegens overkomende zeen en invallende duisternis. Vijdagmorgen dreef in de buurt van de inmiddels in tweeen gebroken Carebeka de riem, waarmee de kapitein zich had vastgebonden. Van de kapitein zelf is niets meer vernomen.Hij was in elk geval niet meer aan boord van het wrak. Het slachtoffer woonde in Leek (Gr.). Hij laat een vrouw en twee kinderen achter. Hij was al twintig jaar gezagvoerder. De Carebeka-8 was eigendom van de rederij Carebeka in Groningen.
NvhN 28-12-1982: Tweede machinist Evert de Vries uit Pieterburen: Geen moment paniek ep Carebeka 8'
Van en onzer verslaggevers "Er is aan boord geen moment paniek geweest. ledereen heeft heel rustig gewacht totdat de helikopters kwamen. Dat duurde trouwens op zich wel vrij lang, maar er was niemand die zich daar zorgen over maakte. We spraken heel gewoon met elkaar. Het was wat dat betreft net als thuis." Evert de Vries (25) uit Pieterburen is, wat men noemt, een ijskouwe. Zonder ook maar een spoor van emotie, of doorgestane spanning te vertonen, vertelt hij het verhaal van de Carebeka 8, het schip dat donderdag voor de Spaanse noordwestkust op de rotsen liep. Weer thuis bij zijn ouders op het Noord-Groninger platteland wil de tweede machinist eigenlijk niet meer woorden aan het gebeuren vuil maken dan nodig is. Van hem hoor je dan ook geen verhalen, dat hij blij is weer veilig thuis te zitten. Integendeel: "Ik ga zo gauw mogelijk weer naar zee." Sinds zijn zestiende vaart Evert de Vries nu al, op verschillende coasters en voor donderdag merkte hij weinig van het gevaar dat het zeemansleven, zich mee kan brengen. "En, keer eerder misschien "een beetje. "Onze deklast sloeg toen overboord en daardoor ging het schip scheefhangen. Donderdag was wel het moment daar, dat elke zeeman vreest: het schip liep op de rotsen en het was snel duidelijk, dat er geen redden meer aan was. Daarop werd besloten hulp van de vaste wal in te roepen. Evert de Vries:. "Enkele uren lang zijn wij in de stuurhut alle kanten op gegooid. Dan botste dit tegen je aan en dan kwam dat weer op je af. Wel zijn een paar van ons onder wie ik nog een keer benedendeks geweest om wat spullen op te halen of om de stroomvoorziening in orde te maken. Voor het overige bleven we steeds in de stuurhut van het scheefhangende schip." Hoe het scheepsongeval kon gebeuren weet hij niet. Het weer was volgens hem niet zo slecht en hij verkeert nu nog in de veronderstelling dat een loods aan boord moest worden genomen. Verder is hij niet op de hoogte. "Mijn functie houdt in dat je in de machinekamer aanwezig bent en wat er daarboven allemaal gebeurt, daar heb je niet zoveel weet van, ieder heeft gewoon zijn werk. Wel merkte ik dat er iets misging op een gegeven moment. Dat was 's morgens in alle vroegte, toen ik wachtliep. Plotseling hoorde ik een geluid alsof het schip op stenen bonkte. Al snel bleek dat de Carebeka op een rots was gelopen. Iedereen werd naar de stuurhut gecommandeerd en nadat ik mijn zwemvest uit mijn hut had gehaald ben ik daar ook maar naar toe gegaan. Daar konden we eerst niet veel meer doen dan wachten." Niet gewond. Over het lot van de kapitein weet Evert de Vries niets zeker. Hij heeft alleen kunnen constateren dat hij in tegenstelling tot andere berichten niet gewond was.' "Eerder geloof ik dat hij in een soort shocktoestand verkeerde. Hij leek helemaal overstuur. Dat is niet zo verwonderlijk natuurlijk, want het schip waar hij verantwoordeljk voor was, was op de rotsen gelopen. Ik heb tijdens het wachten op de helikopter nog wel contact met hem gehad. Hij vroeg me toen of ik alle scheepspapieren uit zijn kamer wilde halen. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb daardoor alleen mijn monsterboekje nog. Voor de rest is alles weg, mijn paspoort, mijn rijbewijs en ook mijn kleren. Mijn eerste zorg is nu dat ik deze zaken opnieuw moet regelen. Zo gauw mijn papieren voor elkaar zijn, hoop ik voor de volgende reis te kunnen vertrekken."
Limburgsch dagblad 28-12-1982: Carebeka- Kapitein nog niet gevonden. Heerlen - Er is nog geen spoor gevonden van Carebeka-8-kapitein J. van der Pol uit Leek. De zoekacties voor de noordwestkust van Spanje - waar het schip donderdag op de rotsen liep - gaan nog steeds door. De kans dat hij nog levend wordt gevonden wordt echter uitermate gering geacht. Aangenomen wordt, dat hij is verdronken. De kapitein bleef op het schip nadat de bemanning van boord was gehaald. Hij is spoorloos sinds de Carebeka-8 vrijdag in twee stukken brak. De rederij Carebeka in Groningen wil overigens niets horen van berichten dat de kapitein zich op het schip zou hebben vastgebonden. Aangenomen wordt, dat hij gebruik heeft gemaakt van de zogenaamde leeflijn die op zee bij slecht weer veel meer wordt gebruikt. Bij Carebeka gaat men er vooralsnog vanuit dat de heer Van der Pol van het schip is gespoeld. Het is de Groninger rederij niet bekend, waarom de kapitein het schip niet wilde verlaten.
NvhN 29-12-1982: Zoeken gestaakt naar kapitein van Carebeka. Gistermiddag is het zoeken naar kapitein L. van der Pol van de Carebeka 8 gestaakt. Met een helikopter en met marinevaartuigen en kikvorsmannen is twee dagen gespeurd naar de kapitein van het Groninger schip dat op de Spaanse rotsen is gelopen. Het schip is .inmiddels goeddeels onder water verdwenen. Bij eb is nog een gedeelte zichtbaar.Kapitein mee ten onder. Groningen: Kapitein J. van der Pol (44) van het Groningse vrachtschip CAREBEKA VIII dat donderdagmorgen voor de noordwestkust van Spanje op de rotsen vastliep, is vermoedelijk door de zee meegesleurd en verdronken. Directeur H. van Slooten van de rederij Carebeka in Groningen: Niemand weet wat er precies is gebeurd. De kapitein moet echter wel door de golven zijn meegenomen. Hij was achter gebleven in het stuurhuis en daar zijn door de golven de ramen en de deur uitgeslagen. Kapitein Van der Pol afkomstig uit Leek, kon volgens directeur Van Slooten wel van het schip worden gehaald, dat door sterke winden bij San Ciprian op de rotsen was gedreven. De indruk bestaat dat hij er niet af wilde. Of hij dacht dat het schip nog te redden was, of dat hij reageerde in een shocktoestand, weet ik niet. Kikvorsmannen hebben het ruim van de gescheurde en in tweeёngebroken CAREBEKA VIII doorgezocht, maar geen stoffelijk overschot gevonden. De tien bemanningsleden, die donderdag enkele uren na het stranden van het schip werden gered door helikopters van de Spaanse marine, zijn inmiddels in ons land teruggekeerd. Het 1599 ton zware schip kan volgens deskundigen als afgeschreven worden beschouwd.

Ship Masters Data

Images


Description: Carebeka VIII leaving Delfzijl on 5 December 1981.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Carebeka VIII'
Image type: Photo

Description: Carebeka VIII stranded.
Image type: Photo
Sources