Name ship: CAREBEKA VIII

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1976
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 7432159
Nat. Official Number: 4741 Z GRON 1976
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Netherlands
Yardnumber: 74
Date Laid Down:
Launch Date: 1975-11-28
Delivery Date: 1976-01-19
Technical Data

Engine Manufacturer: A/B Bofors-Nohab, Trollhättan, Sweden
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 2640
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Nohab nr. 2706 Type F212V-D (250x300) 825 rpm.
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1053.00 Net tonnage
Deadweight: 3148.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 139000 Cubic Feet
Bale: 134000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.92 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.53 Meters Depth, moulded
Draught: 5.38 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1976-01-16 CAREBEKA VIII
Manager: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Owner: Carebeka B.V., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJQ
Additional info:

Ship Events Data

1982-12-23: Gestrand op de rotsen van de Farallones Eilanden bij San Ciprian (Spanje) in pos. 43.43.N. - 07.27.W. en gebroken. De kapitein kwam om het leven. Ze was onderweg van La Coruna naar San Ciprian. Het wrak werd ter plaatse gesloopt.

1982-12-23: Final Fate: Kapitein mee ten onder. Groningen: Kapitein J. van der Pol (44) van het Groningse vrachtschip CAREBEKA VIII dat donderdagmorgen voor de noordwestkust van Spanje op de rotsen vastliep, is vermoedelijk door de zee meegesleurd en verdronken. Directeur H. van Slooten van de rederij Carebeka in Groningen: Niemand weet wat er precies is gebeurd. De kapitein moet echter wel door de golven zijn meegenomen. Hij was achter gebleven in het stuurhuis en daar zijn door de golven de ramen en de deur uitgeslagen. Kapitein Van der Pol afkomstig uit Leek, kon volgens directeur Van Slooten wel van het schip worden gehaald, dat door sterke winden bij San Ciprian op de rotsen was gedreven. De indruk bestaat dat hij er niet af wilde. Of hij dacht dat het schip nog te redden was, of dat hij reageerde in een shocktoestand, weet ik niet. Kikvorsmannen hebben het ruim van de gescheurde en in tweeёngebroken CAREBEKA VIII doorgezocht, maar geen stoffelijk overschot gevonden. De tien bemanningsleden, die donderdag enkele uren na het stranden van het schip werden gered door helikopters van de Spaanse marine, zijn inmiddels in ons land teruggekeerd. Het 1599 ton zware schip kan volgens deskundigen als afgeschreven worden beschouwd.

Ship Masters Data

Images


Description: Carebeka VIII leaving Delfzijl on 5 December 1981.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Carebeka VIII'
Image type: Photo
Sources