Name ship: CARMEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5064489
Nat. Official Number: 494 Z LEEUW 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 1
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-04-06
Delivery Date: 1957-06-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Nr. 15886 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 451.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 248.00 Net tonnage
Deadweight: 610.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29150 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.58 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.28 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.51 Meters Depth, moulded
Draught: 3.201 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-06-26 CARMEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij 'Carmen', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJU
Additional info:

Date/Name Ship 1965-01-06 CARMEN
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij 'Carmen', Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJU
Additional info:

Date/Name Ship 1976-09-28 CARMEN V
Manager: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Owner: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 MOANA
Manager: Compagnie Wallisienne de Navigation S.a.r.l., Mata Utu, Wallis and Futuna Islands
Owner: Compagnie de Navigation Moana S.a.r.L., Mata Utu, Wallis and Futuna Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Mata Utu / Wallis and Futuna Islands
Callsign: YJMA
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 CARMEN
Manager: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Owner: Moana de Navigatión Compañia S.a.r.L., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 CARMEN I
Manager: John T. Dunn, Panama, Panama R.P.
Owner: John T. Dunn, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO5471
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 CARMEN
Manager: John & Peggy Dunn, Nuku 'Alofa, Tonga
Owner: John & Peggy Dunn, Nuku 'Alofa, Tonga
Shareholder:
Homeport / Flag: Nuku 'Alofa / Tonga
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1957-03-03: 13.03.1957: De leden van de rederij Carmen waren: Jakob Sander, vennootschapsdirecteur te Groningen 3/64, Harmannes Oorburg, reder te Eelderwolde 18/32, Jannes Kornelis Bonninga, reder te Groningen 2/32, Frederik Hendrik de Jonge, reder te Groningen 6/32, Frederik de Jonge, scheepskapitein te Groningen 3/32 en Jelle van Bruggen, restaurateur te Groningen 3/64 deel.

1957-03-21: Op 21-03-1957 als schip nog zonder naam, bouwno. 1 van de scheepswerf "Harlingen" te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, liggende te Harlingen, door A. Jonkers, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 494 Z LEEUW 1957 op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op de kampanje, 2.60 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit lengteas en 1.27 uit dek.

1957-04-06: NvhN 06-04-1957: Tewaterlating m.s. Carmen. Bij de nieuwe Scheepswerf Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Carmen, dat wordt gebouwd voor rekening van de combinatie J. K. Bonninga, H. Oorburg en F. de Jong te Groningen. De Carmen is van het gladdektype en meet 600 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 390 p.k. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd gelegd voor een zusterschip van het m.s. Carmen voor rekening van de Rederij Frisia (de heren M. de Jong. K. de Jong en J. H. v. d. Meer) te Harlingen. Dit schip wordt eveneens uitgerust met een 390 p.k. motor.
Leeuwarder Courant 08-04-1957: Eerste coaster scheepswerf Harlingen vlot te water. De eerste kustvaarder van de scheepswerf Harlingen (combinatie Thiecke, Teuben en Van der Schoot) is zaterdagmorgen onder grote publieke belangstelling te water gelaten. Nadat de echtgenote van burgemeester B. Nauta de doopplechtigheid had verricht, werden de laatste balken die het vrolijk gepavoiseerde schip nog aan de dwarshelling kluisterden, weggeslagen. Direct kwam er beweging in de coaster en reeds enkele seconden later stortte het schip zich zijdelings in het hoog opspattende water, waarna tientallen arbeiders zich schrap zetten om het zich weer oprichtende vaartuig naar de wal te trekken. De „Carmen" was wel heel vlot van stapel gelopen. Voordien was er in een loods van de werf een staande receptie gehouden. Namens de combinatie heette de heer J. W. Thiecke de talrijke aanwezigen, onder wie burgemeester Nauta en echtgenote, wethouders, raadsleden, vele reders, directeuren van Harlinger bedrijven en vertegenwoordigers uit scheepvaartkringen, hartelijk welkom. De heer Thiecke dankte de reders-combinatie Bonninga c.s. te Groningen die deze eerste coaster had besteld, voor het in de scheepswerf Harlingen gestelde vertrouwen. Daarna begaf het gezelschap zich naar buiten, waar de ruim zeshonderd ton dw metende kustvaarder geduldig lag te wachten. Nadat de traditionele fles champagne tegen de boeg van het schip was stuk gespat en mevrouw Nauta de woorden „Ik doop u „Carmen en wens u behouden vaart" had gesproken liep de fraaie kustvaarder onder luid gejuich van honderden Harlingers, die zich aan de oevers van het verbindingskanaal hadden opgesteld, vlot van stapel. Het schip - lengte over alles heen ruim vijftig meter, breedte acht en diepte drie en een halve meter - zal worden uitgerust met een 400 pk.-M.A.K dieselmotor, hydraulische stuunnrichting, echolood, radiotelefonie en andere technische snufjes. Men hoopt de Carmen" in juni geheel gereed aan de opdrachtgevers te kunnen overdragen. Op de scheepswerf Harlingen, waar ongeveer vijftig man werk vinden, is men inmiddels reeds begonnen aan een tweede coaster, de „Hennie", die voor de Harlinger rederij „Frisia" is bestemd. Verder heeft men nog een viertal opdrachten in portefeuille, zodat de werf voorlopig reeds tot 1960 is verzekerd van werk. Met de bouw van de „Carmen" heeft men in Harlingen overigens wel bewezen het vak te verstaan.

1957-07-01: NvhN 01-07-1957: Zaterdag heeft de scheepswerf Harlingen de eerste opdracht, het motorkustvaartuig Carmen, opgeleverd. Met een groot aantal genodigden heeft het voor rekening van de heren Bonninga, Oorburg en de Jong te Groningen gebouwde motorkustvaartuig een geslaagde proefvaart gemaakt waarbij de 390 p.k. motor een snelheid ontwikkelde van ruim 10 knopen. De Carmen meet 625 ton d.w. en heeft een lengte van 51.80 m. De beladen diepgang bedraagt ongeveer 3.20 meter. Het onder Klasse bureau Veritas gebouwde schip heeft een certificaat voor onbeperkte vaart.

1963-12-24: Leeuwarder courant 24-12-1963: Pakistanen trachten coasters te kopen. De Pakistaanse regering tracht in Nederland twintig kustvaarders aan te kopen. Aangekocht werden al de „Hennie" van rederij Frisia te Harlingen. de „Carmen" van rederij Bonnema te Groningen (het eerste schip dat op de werf „Harlingen" werd gebouwd) en de „Boezemsingel". Alle drie aankopen zijn echter weer ongedaan gemaakt, omdat er nog geen deugdelijke betalingsregeling is.

1965-01-06: Op 06.01.965 zijn de leden van de rederij Carmen: Frederik Cleij, onderdirecteur ener N.V. te Hoogezand 40 %, Simon Rollema, koopman te Groningen 25%, Jacob Sanders, directeur Wijnne & Barends te Groningen 20 % en Martinus Wolter Molenkamp, stuadoor te Groningen 15%. Op 02.03.1970 wordt de verhouding: Frederik Cleij 45 %, Simon Rollema 30%, Jacob Sanders 25 %.

1983-00-00: Final Fate: Lloyd's rapporteerd in mei 1998 dat het schip in 1983 in the South Pacific gezonken zou zijn.

Ship Masters Data

Images


Description: Carmen 1957
Image type: Photo

Description: Carmen 1957 on 07-08-1964 at Bristol.
Image type: Photo

Description: Carmen 1957 01-1983 at Suva, Fiji.
Image type: Photo
Sources