Name ship: CARNISSESINGEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5064659
Nat. Official Number: 10189 Z ROTT 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1259
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-02-06
Delivery Date: 1958-04-02
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4182 Type (205x460)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 279.00 Net tonnage
Deadweight: 670.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37100 Cubic Feet
Bale: 33300 Cubic Feet
 
Length 1: 54.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.02 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-04-01 CARNISSESINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: Arie Cornelis Neleman, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJM
Additional info:

Date/Name Ship 1962-05-18 CARNISSESINGEL
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJM
Additional info:

Date/Name Ship 1966-01-19 G.R. VELIE
Manager: Marine Transport Services Ltd., Cork, Irish Republic
Owner: Marine Transport Services Ltd., Cork, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Cork / Irish Republic
Callsign: EIWG
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 SOLWAY FIRTH
Manager: Le Blond Shipping Co., Cork, Irish Republic
Owner: Le Blond Shipping Co., Cork, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Cork / Irish Republic
Callsign: EIWG
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 DYNAMIC
Manager: Medship Shipping Co., Limassol, Cyprus
Owner: Medship Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 FRIDA
Manager: Ostria Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Ostria Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-01-00 FRIDA
Manager: Tripolibo Shipping Co., Limassol, Cyprus
Owner: Tripolibo Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4VC
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 TAREK
Manager: Tripolibo Shipping Co., Limassol, Cyprus
Owner: Tripolibo Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4VC
Additional info:

Ship Events Data

1958-02-07: Algemeen Handelsblad 07-02-1958: Jaarbeursschip ging vlot te water. Nieuwe hal nog deze maand gereed. (Van onze correspondent) Utrecht, 7 februari. Jaarbeursdirecteur mr. H. A. R. Schuit en werfdirecteur W. Boot zagen gisteren met veel genoegen de coaster „Carnissesingel" bij de werf ,,De Volharding" in Alphen a.d. Rijn vlot van stapel lopen, nadat mevrouw W. A. Boot - van Kooten dit „Jaarbeursschip" zijn naam had gegeven. Deze gloednieuwe coaster belooft het pronkstuk van de groep scheepsbouw op de komende Voorjaarsbeurs te Utrecht te worden. Gedurende de beurstijd zal de 685-ton metende kustvaarder, eigendom van de Rotterdamse rederij Invotra en bestemd voor de algemene vrachtvaart, in het Merwedekanaal ter hoogte van de Bernhardhal ligplaats kiezen en voor de Jaarbeursbezoekers te bezichtigen zijn. Hard wordt er thans op werf gewerkt aan de afbouw van „Carnissesingel", die een hypermoderne coaster, voorzien van de laatste technische snufjes zal worden. In hoog tempo wordt er ook gewerkt op het Jaarbeursterrein aan de Graadt van Roggenweg, waar de nieuwe Merwedehal genoemd naar het aan het Jaarbeursterrein grenzende kanaal, in aanbouw is. Over ongeveer twee weken moet deze hal, die een oppervlakte van 3700 m2 bestaat, worden opgeleverd, ten einde de 50 exposanten in de groep huishoudelijke verwarmings- en kookapparatuur in de gelegenheid te stellen hun stands op te bouwen en in te richten. Met de constructie van deze rechthoekige hal werd begin januari een begin gemaakt.

1958-04-02: Op 02-04-1958 als CARNISSESINGEL, zijnde een motorvrachtschip, metende 1415.42 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10932 d.d. 12-03-1958, liggende te Rotterdam, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 10189 Z ROTT 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot dekhuis, 2.60 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.

1961-02-19: Op 19-02-1961, tijdens de reis van Londen nabij Saint-Pierre-en-Port gestrand. Later op de dag is het schip, bij hoog water, op eigen kracht vlot gekomen en naar Le Havre gevaren waar na een bodeminspectie ernstige schade werd geconstateerd.
Het Vrije Volk 20-02-1961: Coaster gestrand en weer vlot. Le Havre (AP). De 650 ton metende Rotterdamse kustvaarder Carnissesingel is aan de voet van de klippen te Saint-Pierre-en-Port, 45 km ten noorden van Le Havre, aan de grond gelopen. Het schip was met een lading tarwe onderweg van Londen naar Honfleur. Het had na het vertrek uit Londen 48 uur in de monding van de Theems liggen wachten op het optrekken van de mist. Bovendien had het een storing in de radio-apparatuur gehad. Na twaalf uur kon de Carnissesingel vlotgetrokken worden. Het schip is thans naar Le Havre onderweg. Kapitein F. Peters en zijn bemanning van tien koppen zijn na de stranding aan boord gebleven.
Het Vrije Volk 11-12-1961: Straf gevraagd voor kapitein Carnissesingel. (Van een onzer verslaggevers) De inspecteur van de scheepvaart J. van Doorn vroeg vanmorgen bij de behandeling van de zaak tegen de Rotterdamse kapitein F. P. (26) voor de raad van de scheepvaart te Amsterdam het inhouden van de bevoegdheid als kapitein te varen voor de tijd van een maand. Na een uitvoerig verhoor concludeerde de heer Van Doorn, dat de jonge kapitein, toen hij op 19 februari van dit jaar met zijn kustvaartuig Carnissesingel op weg was van Londen naar Le Havre, zorgeloos en met onvoldoende gevoel voor verantwoordelijkheid heeft gehandeld, waardoor zijn schip voor de Franse kust is gestrand. Zijn vaartuig liep ernstige schade aan de bodem op, maar kon bij hoog water op eigen kracht Le Havre bereiken. Uit de behandeling van deze zaak bleek, dat de kapitein 's nachts om twaalf uur de wacht had overgedragen aan de stuurman die onvoldoende ervaring had. Bovendien verweet men de kapitein dat hij deze stuurman onvoldoende instructies had gegeven om bij het bepalen van de koers de kapitein op het kritieke punt te wekken, opdat eventueel de koers had kunnen worden gewijzigd.
De Waarheid 12-12-1961: Stranding van „Carnissesingel" voor Scheepvaartraad. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer Van Doorn, heeft gisteren de Raad voor de Scheepvaart voorgesteld de bevoegdheid van kapitein F. P. van de kustvaarder „Carnissesingel" in te trekken voor de tijd van één maand en stuurman R. W. E. een berisping te geven naar aanleiding van de stranding van dit schip op 19 februari van dit jaar ten noordoosten van Fecamp. De heer Van Doorn verweet de kapitein „zorgeloosheid en gemis aan verantwoordelijkheidsbesef" omdat de kapitein, toen hij de wacht aan de stuurman overgaf, een koerslijn in kaart had gezet, die niet aanvaardbaar was. „De kapitein wist, dat de stuurman nog maar weinig ervaring had. Hij had een kritiek punt in de kaart moeten zetten met de mededeling: als je daar nog geen bestek hebt dan moet je me waarschuwen". De inspecteur kwam tot het oordeel, dat het schip door de stroom sterk om de Oost was gezet. „Bij een zorgvuldige navigatie van kapitein en stuurman had de stranding echter voorkomen kunnen worden". De inspecteur achtte de stuurman medeschuldig aan de stranding, omdat hij verzuimd had tijdig de positie te peilen. De „Carnissesingel" is enkele uren na de stranding op eigen kracht weer vlot gekomen. Het schip had toen een flinke bodemschade. De Raad voor de Scheepvaart zal z'n mening binnenkort uitspreken.

1964-12-13: Leeuwarder courant 14-12-1964: Vanmorgen zond de Nederlandse kustvaarder „Carnissesingel" (500 ton) uit Rotterdam noodseinen uit in de Oostzee: het verkeerde bij Gotland in moeilijkheden en had een slagzij van twintig graden. Toen een Zweedse loodsboot ter plaatse kwam, had de bemanning de slagzij tot zeven graden teruggebracht; het noodverkeer is opgeheven. Een bergiingsvaartuig, dat de „Carnissesinger” te hulp kwam, geraakte later zelf in moeilijkheden. Er is hulp onderweg. In de wateren van Scandinavië, waar de storm gisteravond en vannacht nog op volle kracht woedde, zijn verschillende schepen in moeilijkheden. Ernstige ongelukken worden evenwel niet gemeld.
NvhN 14-12-1964: Nederlandse coaster verkeerde in nood. De 600 ton metende kustvaarder Carnissesingel uit Rotterdam heeft gisteren enige tijd in nood verkeerd. Het schip, dat zich in de buurt van het Zweedse eiland Gotland bevindt, maakte op een gegeven ogenblik 20 graden slagzij.
Het weer was zeer slecht en de zee ruw, toen de Nederlandse kustvaarder gistermorgen-vroeg noodseinen gaf, nadat de lading was gaan schuiven.
Inmiddels is de Carnissesingel op eigen kracht naar de haven van Arkö gevaren.
Het Vrije Volk: 14-12-1964. Carnissesingel; Terwijl bij Ameland de Navidad de bergers in spanning hield, maakte men zich voor de Zweedse oostkust, ter hoogte van Valdemarsvik, zorgen over de Nederlandse coaster Carnissesingel. Dit Rotterdamse schip, met een bemanning van negen koppen, was op weg naar Londen en kreeg tijdens een zware storm met slagzij te kampen. Aanvankelijk werd het ergste gevreesd, maar vanmorgen seinde de kapitein dat men aan boord de toestand meester was. De lading was gaan schuiven, maar ondanks de zeer ruwe zee weer vastgesjord. Daardoor was de slagzij teruggebracht van twintig tot nog geen tien graden. Begeleid door een loodsboot koerste het schip op eigen kracht naar een Zweedse haven. Tijdens de hulpactie, die aan dit bericht voorafging, verging ook nog bijna een Zweedse reddingboot. Later meldden de redders, dat ook zij de toestand meester waren en op weg naar huis.

1979-11-08: Final Fate: In ballast gestrand op 75 mijl N.O. van Beirut en total loss. (Het schip lag voor anker te Tyre (Sour), Libanon in positie 33°16'NB en 35°12'OL. Mogelijk werd een magnetische explosief op het schip geplaatst.)

Ship Masters Data

Images


Description: 'Carnissesingel' (1958)
Image type: Photo

Description: 'Carnissesingel' (1958)
Image type: Photo

Description: 'Carnissesingel' (1958)
Image type: Photo

Description: 'G.R. Velie' 1958 (ex 'Carnissesingel')
Image type: Photo
Sources