Name ship: CAROL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1907
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: A. Rodger & Co., Port Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 403
Date Laid Down:
Launch Date: 1907-00-00
Delivery Date: 1907-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: A. Rodger & Co., Port Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (24 , 40 & 65 - 42)
Speed in knots: 10.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3149.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1998.00 Net tonnage
Deadweight: 5565.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 297000 Cubic Feet
Bale: 269000 Cubic Feet
 
Length 1: 330.50 Feet (British) Registered
Beam: 49.00 Feet (British) Registered
Depth: 22.30 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-10-00 HELMSDALE
Manager: Downing & Sutherland, Cardiff, Great Britain
Owner: Downing & Sutherland, Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1916-00-00 HELMSDALE
Manager: E.C. Downing, Cardiff, Great Britain
Owner: Downing & Sutherland, Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1931-02-00 CAROL
Manager: W.F. Hendrik van der Zee, Izmir, Turkey
Owner: W.F. Hendrik van der Zee, Izmir, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1932-00-00 CAROL DORIAN
Manager: Euxine Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Owner: Euxine Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GFJL
Additional info:

Date/Name Ship 1938-00-00 LAKE HALLWIL
Manager: C. Strubin & Co. Ltd., London, Great Britain
Owner: C. Strubin & Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: GFJL
Additional info:

Date/Name Ship 1939-00-00 LAKE HALLWIL
Manager: A. Truuberg, Tallinn (Reval), Estonia
Owner: A. Inkapööl, E. Jakobson & Co., Tallinn (Reval), Estonia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tallinn (Reval) / Estonia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1940-00-00 LAKE HALLWIL
Manager: Harper, Matthew & Co. Ltd., London, Great Britain
Owner: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-00-00 SIGNE
Manager: Harper, Matthew & Co. Ltd., London, Great Britain
Owner: Ministry of (War) Transport, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-01-00 INGMAN
Manager: Torsten Carlbom, Stockholm, Sweden
Owner: Rederi A/B. 'Ingman', Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1940-06-00: Bij de bezetting/annexatie van Estland door de U.S.S.R. medio juni 1940 lag de ‘LAKE HALLWIL’ in een Britse haven of week daarheen uit. Zij werd overgenomen door het Britse Ministry of War Transport en voer tot haar einde in 1944 onder Britse vlag. Zij werd intussen twee keer in Zweden verkocht en verdoopt, maar bleef in dwanghuur onder Britse vlag.

1944-00-00: Bleef onder Britse vlag beheerd door Ministry of War Transport. Het management ging in 1944 over aan Chr. Salvesen & Co., Leith.

1944-00-00: De ‘INGMAN’, wier Zweeds eigendom dus was erkend, werd in 1944 officieel aangekocht door de Britten om als blokschip bij de invasie in Normandië te dienen.

1944-06-09: Final Fate: De ‘INGMAN’ werd op 9 juni 1944 in Gooseberry N° als blokschip ter vorming van een kunstmatige haven bij Arromanches tot zinken gebracht. Het wrak werd in 1945 gelicht en naar Newport, Mon. gesleept alwaar het op 12 augustus 1945 arriveerde en vervolgens gesloopt werd door John Cashmore Ltd.

Ship Masters Data

Images

Sources