Name ship: CARPO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 2447 Z GRON 1948
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Suurmeijer, N.V. Scheepswerf 'Vooruitgang', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 164
Date Laid Down:
Launch Date: 1948-10-13
Delivery Date: 1949-01-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor, 10 5/8-19 11/16
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 494.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 260.00 Net tonnage
Deadweight: 725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35670 Cubic Feet
Bale: 33551 Cubic Feet
 
Length 1: 50.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.48 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-01-03 CARPO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJD
Additional info:

Ship Events Data

1948-10-15: NvhN 15-10-1948: De CARPO te water gelaten. Van de werf van de N.V. Scheepswerf „Vooruitgang", van Gebr. Suurmeijer te Foxhol is gisteren met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „Carpo," gebouwd onder klasse Bureau „Veritas" en Scheepvaart Inspectie voor rekening van de N.V. Mij. „Zeevaart" te Rotterdam. Het schip, groot 725 ton d.w., is van het raised-quarter-dektype en heeft als afmetingen 48.50 x 8.60 x 3.50 x 4.40 M. Het krijgt een 500 p.k. Werkspoor-motor enz. en is geheel modern ingericht. De doopplechtigheid werd verricht door mevr. Van Zalm-Van Eldik. De kiel zal worden gelegd voor een coaster van 750 ton voor rekening van de heer mr. dr. J. H. Bast te Hoogezand.

1948-12-29: Op 29-12-1948 als CARPO, zijnde een stalen motorschip, groot 1400.15 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 20-12-1948 no. 7563, liggende te Foxhol, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2447 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.96 m. uit de hekplaat, 0.95 m. uit de lengteas, 1.59 m. boven dek.

1949-01-04: NvhN 04-01-1949: Proefvaart CARPO. Gisteren had op de Eems de proefvaart plaats van het nieuwe kunstvaartuig „Carpo". Het is gebouwd voor rekening van de Maatschappij Zeevaartrederij Hudig en Veder te Rotterdam, op de werf van Suurmeijer te Foxhol. Het is van het Raised Quarterdektype en onder Bureau Veritas gebouwd. De verschillende afmetingen zijn als volgt: lengte 49 22 m., breedte 8 m., holte 2.90 m., B.M3. 1400.15, N.M3. 736.31. BRT 494.25, NRT 259.92, met een Deadweight van ca. 725 ton. De voortstuwing geschiedt door een Werkspoor-motor met een capaciteit van 500 pk., 8 cyl. Het behaalde hiermee een snelheid van plm. 11 mijl. Voor de aandrijving der hulpwerktuigen zijn opgesteld twee motoren fabr. Deutz, elk met een capac. van 12 pk. Het vaartuig heeft 2 masten, elk uitgerust met een 12 pk. Deutz motor tot aandrijving van de Bodewes heren. De ankerwinch fabr. Bodewes, heeft een 18 pk. Deutz motor. Het is in de kaartenkamer uitgerust met de modernste navigatiemiddelen: echolood, draadloze telefonie en richtingzoeker. Het vaartuig is na de proefvaart tot volle tevredenheid door de nieuwe eigenaar overgenomen.

1954-11-27: Final Fate: Onderweg met een lading 639 ton anthraciet van Swansea naar Amsterdam, in een zware storm (kracht 10/11) omstreeks 01.01 uur gezonken 17 mijl zuidwest van Lizard Head in pos. 49.47.N. - 05.23.W. Alle twaalf bemanningsleden verloren hierbij het leven. Het Liberiaanse tankstoomschip 'Casino' dat in de buurt was deed nauwelijks moeite de 'Carpo' te hulp te komen en hun gedrag was in alle opzichten zeer laakbaar.

Delfsche Courant 29.11.1954: Te Plymouth zijn dinsdag door de Franse Treiler “ Marie Noelle “ de stoffelijke overschotten van twee zeelieden aan land gebracht, die men naar gelooft deel hebben uitgemaakt van de bemanning van de Nederlandse kustvaarder “Carpo “. De opgepikte lijken zijn van een jongeman van ongeveer 17 jaar en een man van middelbare leeftijd. Zondag zijn aan de Engelse zuidkust twee lijken aangespoeld. Zoals reeds vermeld, was een dezer lijken geindentificeerd als dat van de lid van de bemanning van de “Carpo “ A. van Drongelen. Het andere lijk blijkt thans dat van een ander lid van de bemanning C. Keidenier te zijn. De mannen wier lijken dinsdag door de “ Marie Noell “ aan land zijn gebracht droegen zwemvesten en waren blootsvoets. Een van hen zou H. Muller zijn.

1954-11-30: NvhN 30-11-1954: Twaalf zeelieden bij Z.W.-Engeland verdronken. Nederlandse coaster CARPO met man en muis vergaan. Duitse kapitein zou geweigerd hebben hulp te verlenen. De Nederlandse kustvaarder CARPO (494 ton) van de N.V. Maatschappij Zeevaart, Rederij Hudig en Veder te Rotterdam, is zeer waarschijnlijk het afgelopen weekeinde met man en muis vergaan. De coaster was op weg van Swansea in Wales naar Nederland en had twaalf man aan boord. De ramp zou zich hebben voorgedaan 15 kilometer ten Oosten van Kaap Lizard in Zuidwest-Engeland. Het afschuwelijke feit deed zich bij deze ramp voor, dat de Duitse kapitein van het Liberiaanse schip Casino geen hulp zou hebben willen verlenen aan de CARPO, toen deze Vrijdagavond in zinkende toestand verkeerde. De Casino arriveerde gisteren te Vlaardingen. Er brak een conflict uit onder de geheel Duitse bemanning (35 man), waarvan het grootste deel zich tegen de kapitein keerde naar aanleiding van de ramp met de CARPO.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Carpo' (bj 1949)
Image type: Photo

Description: Carpo 1949
Image type: Photo
Sources