Name ship: CARY

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 11749 ROTT 1919
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf 'De Amer', v/h Gebr. Tak, Geertruidenberg, Netherlands
Yardnumber: 57
Date Laid Down:
Launch Date: 1918-08-14
Delivery Date: 1919-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 130
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Gloeikop Type (15 3/4 x 15 3/4)
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 406.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 304.00 Net tonnage
Deadweight: 580.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 31700 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 43.80 Meters Registered
Beam: 8.08 Meters Registered
Depth: 3.90 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.15 Meters Registered
 
Configuration Changes

1925-00-00: Nieuwe hoofdmotor ingebouwd bij Scheepswerf Niestern in Delfzijl: 2tew 2 cil 130 Pk Bolnes Type (400x400) 7 Kn.

1931-00-00: Tot motorcoaster gemoderniseerd en nieuwe hoofdmotor ingebouwd bij Scheepswerf Niestern in Delfzijl: 4tew 6 cil 330 Pk Deutz nr. 221990/95 Type SVMS 150 (x) 7,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-03-15 CARY
Manager: August Wittok & Willem Hiel, Rotterdam, Netherlands
Owner: August Wittok & Willem Hiel, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHSC
Additional info:

Date/Name Ship 1919-08-21 CARY
Manager: H. Kramer, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartmaatschappij 'Poseidon', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHSC
Additional info:

Date/Name Ship 1922-03-14 GRIETJE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Albert Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NVDK
Additional info:

Date/Name Ship 1933-11-22 GRIETJE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Maatschappij Motorschoenerschip 'Grietje', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NVDK
Additional info: 1934 callsign PEKS

Date/Name Ship 1939-07-28 TUGNIN F
Manager: Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti, Genoa, Italy
Owner: Società Imprese Marittime Fratelli Frassinetti, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1940-11-00 V 136
Manager: Koninklijke Italiaanse Marine, Genoa, Italy
Owner: Koninklijke Italiaanse Marine, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1919-12-20: Rotterdamsch nieuwsblad 20-12-1919: De motor Cary, kapt. Schuring, vertrok 17 Dec. Van Antwerpen naar Grangemouth.

1920-01-10: Rotterdamsch nieuwsblad 10-01-1920: Vlissingen, 8 Jan. De reparaties aan het motorschip Cary, welke hier binnenkwam wegens averij, zijn voltooid. Het schip ligt zeilklaar en vertrekt zoodra het weer opklaart.

1920-05-08: De Maasbode-Rotterdamsch nieuwsblad 08-05-1920: Newcastle, 4 Mei. Gistermiddag tegen 3 uur braken de meertouwen van den Nederl. motorschoener Cary. Dientengevolge dreef laatstgenoemd schip tegen den in lossing liggenden lichter Daggry. Omtrent schade is niets bekond.

1921-05-15: Nieuwe Rotterdamsche Courant 15-05-1921: Openbare Schepenveiling. De Makelaar Jacq Pierot Jr. zal op Dinsdag 17 Mei 1921, des namiddags ten 2½ n ure in de Veilingzaal der Groote Koopmansbeurs te Rotterdam, in veiling brengen: 1e De Nederlandsche Motorschoener „Cary” laadvermogen oa.580 tons. gebouwd van staal in 1919. Klasse Germ.Lloyd , 100 A. 4 K. 43,74 x 8,04 x 8,99 M. Diepgang geladen 3,70M. „Bolnes motor 130 PK.
Het vaartuig ligt dagelijks te Rotterdam te bezichtigen. Nadere inlichtingen verstrekt: Jacoq Pierot Jr. Beëedigd Makelaar in Schepen-Witte Huis-Rotterdam.
Voorwaarts 18-05-1921: Verkochte schepen. Gistermiddag zijn te Rotterdam publiek geveild de Nederlandsche motorschoener Cary, 406 bruto en 304 netto tons groot, in 1919 van staal gebouwd, alsmede de motorvrachtboot Wiilemina ca. 104 tons, in 1911 gebouwd. Beide schepen werden opgehouden.
De Maasbode 03-12-1921: De Nederlandsche motorschoener Cary is naar Delfzijl verkocht en herdoopt in Grietje.
De Maasbode 06-12-1921: Nader vernemen wij, dat de Ned. motorschoener verkocht is aan A.Davids, Delfzijl die het schip onder den naam Grietje zelf gaat bevaren.
Rotterdamsch nieuwsblad 07-03-1922: De Nederl. motorschoener Cary, 406 br. tons, onlangs verkocht aan kapitein A. Davids, Delfzijl, is onder den naam Grietje in de vaart gekomen.

1922-05-09: Nieuw Rotterdamsche Courant 09-05-1922: Grietje. Londen, 8 Mei. De Nederlandsche motorschoener Grietje, van Libau naar Garston bestemd, is met verlies van schroef te Falmouth aangekomen.

1923-11-29: De Telegraaf 29-11-1923: Grietje. Delfzijl, 29 Nov. De motorschoener Grietje, kapt. Davids, van Gothenburg naar Londen bestemd, is gisteren met defecten motor alhier binnengeloopen.

1925-05-11: Rotterdamsch nieuwsblad 11-05-1925: Dover, 8 Mei. De Ned. motorschoener Grietje, van Oslo naar Cardiff, is hier voor kleine reparaties aan den motor binnengeloopen.
De Maasbode 13-05-1925: Grietje (m.s.) Dover, 11 Mei. De Nederl. motorschoener Grietje (meer gemeld) heeft, na volbrachte reparatie, de reis naar de bestemming voortgezet.

1927-06-24: Op 24-06-1927 als GRIETJE, zijnde een stalen motorschoener, groot 1149.94 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Albert Davids, scheepskapitein & reeder te Delfzijl, van een nieuw brandmerk voorzien door het merken van 2047 Z ROTT 1927 op de stuurhut aan stuurboordzijde op het achterschip. (Opm.: De merken van vroegere branding zijnde 11749 ROTT 1919 zijn vernietigd.)

1927-08-23: Voorwaarts 26-08-1927: Grietje. Holtenau, 23 Augustus. Het motorzeilschip Grietje, van Reval naar Colchester, heeft in de Oostzee stormweder ontmoet en het grootzeil, stagfok, stagzeil en kluiverboom verloren.

1933-09-15: Te Utrecht overleed Albert Davids (48). Het schip bleef in Utrecht liggen. 22 November 1933 weer in de vaart. Het schip is dan eigendom van de erfgenamen van Albert Davids t.w. Grietje Höltke, weduwe van Albert Davids, te Farmsum en de twee minderjarige dochters Geessien Nijssiena Davids en Nijssiena Geessien Davids.

1936-02-05: Op weg van Rotterdam naar Engeland zwaar beschadigd t.g.v. een aanvaring met de 'Batavier II'. De 'Grietje' boorde zich met haar boegspriet door de huid in de salon en het promenade dek. Op dat moment bevonden zich geen mensen in de omgeving. Het duurde uren voor dat het schip weer vrijkwam. De boegspriet bleef achter in de 'Batavier II'. De 'Grietje' werd naar Scheepswerf Pot te Bolnes gesleept en kwam, na reparatie, pas op 26 april weer in de vaart. (N.B. Volgens het Rott. Nieuwsblad van 07/02/1936: Bij scheepswerf A. Vuyk te Capelle a/d IJssel gearriveerd voor reparatie)

1937-03-02: NvhN 02-03-1937: Delfzijl, 1 Maart. De motorschoener Grietje, kapt. Schothorst, die alhier met defecten motor van Esbjerg binnenkwam, heeft alhier deze schade hersteld. Het schip vertrok gisteren van hier naar Rouaan, beladen met stroostof.

1939-03-00: In 03.1939 had het m.s. "Celebes", bouwjaar 1937, aanvankelijk een lading superphosphaat geladen te Rotterdam met bestemming Sligo aan Ierland's rotsige Westkust. Bij vertrek motorschade en kon men niet vertrekken. De lading over geladen in de Groninger kustvaarder “GRIETJE”, die de lading naar Sligo bracht.
25.03.1939. Nieuwsblad van het Noorden. (Verslag van een meevarende verslaggever.) Veertien dagen op stap met den Groninger kustvaarder “Grietje”, uit Delfzijl: veertien dagen uit het leven van de 8 leden der bemanning. Het is niet meer dan billijk de lezers officieél in kennis te brengen met de laatsten, die, hoewel zij in het voorspel van deze reis nog op den achtergrond blijven, stuk voor stuk naar voren zullen komen. Hier volgen dan hun namen, zooals die op de monsterrol voorkomen, vergezeld van een enkel detail omtrent leeftijd en woonplaats. Te beginnen met: Theunis Maas, Delfzijl, 27 jaar, ongehuwd, kapitein. Jannis A. Vermeulen, Vlissingen, 48 jaar, gehuwd en vader van acht kinderen: stuurman. Johannes de Wit, Antwerpen, 38 jaar, gehuwd; eerste machinist. Johan C.Schell, Rotterdam, 50 jaar,weduwnaar, tweede machinist. Thomas van de Dijk, Zuidhorn, 24 jaar, ongehuwd: matroos. Jan Spieker, Delfzijl, 23 jaar, ongehuwd: matroos. Jacob van Dijk, Groningen, 20 jaar, ongehuwd: lichtmatroos. Max Blog, Rotterdam, 26 jaar, ongehuwd: kok. Reis Rotterdam naar Sligo in Ierland: een lading superphosphaat overgenomen uit de Groninger kustvaarder “Celebes” 1937 gebouwd en motorpech om te vertrekken naar Sligo aan Ierland's rotsige Westkust.

1940-01-02: De Telegraaf 02-01-1940 (bekort) : Verkochte Nederlandsche Zeeschepen in 1939. Volgens opgave van de makelaars Jacq. Pierot Jr. & Zonen te Rotterdam, zijn gedurende 1939 de volgende Nederlandsche zeeschepen verkocht: Naam: Margina 1920 (motorschoener) 350 Denemarken. Oranje Nassau 1911 (passaschiersschip 3700 Griekenland. Hennie 1917 400 Nederland sloop. Loosdrecht 1936 (motortanker) 14000 Frankrijk. Zeemeeuw 1927 (motorschip) 270 Nederland. Telegraaf XXI 1907 280 Nederland. Bornrif 1936 (motorschip) 280 Frankrijk. Bebo 1927 (motorschip) 250 Nederland. Deneb 1927 (motorschip) 260 Nederland. Pallas 1918 (motorschip) 210 Nederland. Ceram 1938 (motorschip) 430 Nederland.
Grietje 1919 (motorschoener) 600 Italie.

1941-05-03: Op reis van Tripoli naar Benghazi door het Britse H.M.S. 'Triumph' op 11 mijl ten westen van Marsa el Brega (Golf van Sirte) met geschutvuur tot zinken gebracht.

Ship Masters Data

Images


Description: Grietje 1919 (ex Cary)
Image type: Photo

Description: Grietje 1919 (ex Cary)
Image type: Photo
Sources