Name ship: ANTJE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 10356 GRON 1922
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1900-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 83.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 63.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 24.16 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.96 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.12 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1926-00-00: In 1926 gemotoriseerd met een 2 cil Callesen gloeikopmotor 45 rpk.

1933-06-00: Gehermotoriseerd met en 2 tew 2 cil 48 Pk Hanseatische Motorengesell., Bergedorf (HMG) hoogedrukmotor 4 Pk. (Nu 85 Grt en 59 Nrt.)

1934-08-00: In 08-1934 verlengd met 2,35 meter.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-00-00 ANTJE
Manager: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Netherlands
Owner: Reinder Reinders Groenewold Sr., Appingedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign:
Additional info: Voor de oplevering verkocht.

Date/Name Ship 1901-05-12 ALIDA
Manager: Johann Peters, Breiholz, Germany
Owner: Johann Peters, Breiholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Breiholz / Germany
Callsign: LVWR
Additional info:

Date/Name Ship 1904-00-00 KUNIGUNDE
Manager: Johann Peters, Breiholz, Germany
Owner: Johann Peters, Breiholz, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Breiholz / Germany
Callsign: LVWR
Additional info:

Date/Name Ship 1909-00-00 KUNIGUNDE
Manager: Kapt. Hans Böhrnsen, Friedrichsgraben a/d Eider, Germany
Owner: Kapt. Hans Böhrnsen, Friedrichsgraben a/d Eider, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / Germany
Callsign: LVWR
Additional info:

Date/Name Ship 1919-11-15 KUNIGUNDE
Manager: Jacob Jurgensen, Loitkirkeby, Germany
Owner: Jacob Jurgensen, Loitkirkeby, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Loitkirkeby / Germany
Callsign: LVWR
Additional info:

Date/Name Ship 1920-00-00 ANTJE
Manager: Derk Schothorst (1872), Zuidbroek, Netherlands
Owner: Derk Schothorst (1872), Zuidbroek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Callsign: NFJL
Additional info:

Date/Name Ship 1933-06-03 HEIN GODEWIND
Manager: Viktor Wittek, Hamburg, Germany
Owner: Viktor Wittek, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DJLV
Additional info: Call sig 1934: DGOP

Date/Name Ship 1952-00-00 HEIN GODEWIND
Manager: Hans Doormann, Hamburg, Germany
Owner: Hans Doormann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGOP
Additional info:

Ship Events Data

1900-00-00: Gebouwd als ANTJE voor R. Groenewold Sr., Appingedam, echter voor de oplevering naar Duitsland verkocht.

1901-00-00: Het vlaggenattest is gedateerd 12-05-1901. Op 12-05-1901 verkocht uit de hand te Groningen aan Schiffer Johann Peters, Breiholz en op 17-01-1902 ingeschreven te Itzehoe als “Alida”.

1920-00-00: Derk Schothorst, Zuidbroek werd in 1920 schipper/eigenaar van deze tjalk. Er werd vracht mee vervoerd van Noorwegen, Denemarken tot aan Frankrijk en Engeland.

1922-02-10: Dagregister deel 23 nr. 315, den tienden Februari 1900 twee en twintig. De ondergeteekende Derk Schothorst, schipper, gedomicilieerd te Zuidbroek, verklaart bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Antje”, hebbende een dek en een mast zijnde groot netto honderd negen en tachtig en vijftig honderdste kubieke meter, verbouwd te Groningen, thans aldaar liggende aan de werf van den scheepsbouwer J. Vos en Zoon en gevoerd wordende door den ondergeteekende als schipper, welk vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen is geboekt, noch in- of overgeschreven. Sappemer, 8 Februari 1922. D. Schothorst. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeter te Groningen d.d. 13 Februari 1922 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk 10356. In de andere kantlijn staat: Opnieuw geboekt no. 196.

1928-01-16: Op 16-01-1928, liggende te Hansweert door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Derk Schothorst, schipper te Zuidbroek, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 196 Z GRON 1927 op de buitenkant van de roef op het achterschip aan stuurboordzijde. (Opm.: Merken van de vorige branding, zijnde 10356 GRON 1922 zijn vernietigd.) Omschrijving: Motortjalkschip met 1 dek, 2 masten, laadruim en een 45 P.K. gloeikop Abenraader Callesen motor, wordende het schip mechanisch voortbewogen door een schroef. (Zeilschip met hulpmotor.)

1933-05-03: Op 03-05-1933 doorhaling van de teboekstelling (196 Z GRON 1927) wegens verkoop naar het buitenland.

1951-00-00: In 1951 wegens onrentibiliteit opgelegd in Lübeck.

1958-01-09: Op 09-01-1958 verkocht naar Nederland en verbouwd voor de bruine vlot. (Uit het Duitse Register uitgeschreven omdat het schip gesloopt zou worden/zijn.)

1983-08-08: Op 08-08-1983 als ANTJE ADELHEID, zijnde een sleepschip, metende onbekend, liggende te Staveren, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5335 B GRON 1983 op het achterschip aan B.B. zijde in het boeisel, -0- m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 0.40 m. uit dek. Eigendom van Gerrit Jan van der Veer, schipper te Kampen. Omschrijving: een stalen sleepschip, als casco, gebouwd op de werf van Patje te Waterhuizen in het jaar 1900. (Opm.: vroeger gemerkt Flensburg (Duitsland) onder nr. SSR 1178.)

1984-00-00: Gerestaureerd en sindsdien als "BISSCHOP VAN ARKEL" in de bruine vloot en vaart op de Noord- en Oostzee.

1984-04-18: Op 18-07-1984 gemeten. No. GN1018. Waterverplaatsing: 40,310 ton.

1985-07-03: Op 03-07-1985 word de teboekstelling onder brandmerk 5335 B GRON 1983 doorgehaald.

1985-07-08: Op 08-07-1985 als BISSCHOP VAN ARKEL, zijnde een zeiljacht (schoeneraak) metende 66 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk d.d. 21-03-1985 no. 21880, liggende te Kampen, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5485 Z GRON 1985 op het achterschip aan S.B. zijde in het boeisel, 1.35 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit lengteas en 0.33 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 5335 B GRON 1983 aan B.B. zijde in het boeisel zijn vernietigd.) Omschrijving: een stalen zeiljacht, type schoeneraak, hebbende een dek, 2 masten, dagverblijf, toilet, douche, 8 hutten, dekhuis, roef, verhoogd achterdek, machineruimte, waarin een Volo Penta dieselmotor van 148 kW (= 200 PK), motornummer 22991605 aan gebracht aan BB zijde van het motorblok, Het schip is gebouwd in Waterhuizen op de werf van Patje, in het jaar 1900. Eigendom van Gerrit Jan van der Veer, zeilschipper te Kampen.

1992-12-07: Op 07-12-1992 verkocht aan Eric Jan Victor Querngester, schipper te Vilieland.

2014-00-00: (Was in 2014 nog in de vaart. Van de website: Deze in 1900 gebouwde en tot 1983 onder Duitse vlag varende kustvaarder werd in 1984 liefdevol gerestaureerd en kreeg toen haar huidige tuigage, inclusief haar topzeilen. Het dek biedt voldoende bewegingsvrijheid met verschillende zithoekjes. De hoge vaste verschansing maakt het schip uitermate kindvriendelijk. Benedendeks zorgt een stijlvol ingerichte salon met open kombuis voor een huislijke sfeer waarin u zich snel thuis zal voelen. Het bijzondere aan dit schip is dat u geen beddengoed hoeft mee te nemen, dit is bij de prijs inbegrepen. Schipper en eigenaar Erik Querngester heet u in het voor- en naseizoen in Makkum van harte welkom aan boord. In het hoogseizoen zeilt hij al vele jaren in de Oostzee en verkent met u de eilanden en havens in Denemarken en aan de Duitse kust.)

Ship Masters Data

Images


Description: Bisschop van Arkel 1900 on the New Waterway on 14-04-2007.
Image type: Photo
Sources