Name ship: CASTOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1516 Z GRON 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven v/h. Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 791
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-09-10
Delivery Date: 1931-10-21
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 265
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Diesel Type (300x400)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 455.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33000 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 48.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.78 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.81 Meters Depth, moulded
Draught: 2.70 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1938-00-00: 1938 nieuwe hoofdmotor, 6-cyl. Kromhout, Type (300x400) 420 PK.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-10-21 CASTOR
Manager: Harm Mulder BZn., Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Motorschip Castor, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHSK
Additional info: Nieuwbouwprijs Hfl. 120.000,--. In 1934 callsign: PDJH

Date/Name Ship 1935-03-21 CONTINENT
Manager: Wiert Komdeur, Delfzijl, Netherlands
Owner: Wiert Komdeur, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLK
Additional info: Fl. 75.000

Date/Name Ship 1939-04-03 CONTINENT
Manager: Job Bros. & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Owner: Job Bros. & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: VOCV
Additional info:

Date/Name Ship 1940-00-00 CONTINENT
Manager: Job Bros. & Co. Ltd., St. John's (NFL), Great Britain
Owner: Job Bros. & Co. Ltd., St. John's (NFL), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (NFL) / Great Britain
Callsign: VOCV
Additional info:

Ship Events Data

1931-09-12: Algemeen Handelsblad 12-09-1931: Scheepsbouw. Bij de N.V. Scheepswerven v./h. Gebr. G. en H. Bodewes, Hoogezand, is met goed gevolg te water gelaten de stalen motorvrachtboot „Castor" , gebouwd voor rekening van de N.V. Motorschip „Castor", gevestigd te Rotterdam. Het schip, met de afmeting 45 X 7.70 X 3.35 m. groot ca. 550 ton, is gebouwd onder Klasse Bureau-Verites en Scheepvaartinspectie. Groote Kustvaart. Het is over de geheele lengte voorzien van bubbelen bodem voor waterballast en krijgt een 300 P.K. Kromhout Diesel motor.

1931-10-09: Op 09-10-1931, liggende te Martenshoek, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van N.V. Motorschip Castor te Rotterdam, voorzien van haar brandmerk door inbeiteling van 1516 Z GRON 1931 op het achterschip op het stuurhuis, stuurboordzijde bij ingang kajuit.

1931-10-22: NvhN 22-10-1931: Scheepsbouw. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de proervaart plaats van het nieuwe motorschip „CASTOR", gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart op de werf van de Gebrs. G. en H. Bodewes, te Martenshoek voor rekening van de N.V. motorschip „Castor", dir. de heer H. Mulder te Rotterdam. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte 45 M., breedte op buitenkant grootspant 7.70 M, holte in de zijde 3.35 M. en het heeft een laadvermogen van plm. 600 ton. De voortstuwing geschiedt door middel van een direct omkeerbaren Kromhout hooge druk motor van 265—280 pk. Voor de aandrijving van de hulpwerktuigen ls in de machinekamer een 30 p.k. middelbare druk Kromhoutmotor opgesteld. Deze motor drijft een dynamo, een compressor en een lens-ballastpomp aan. , Aan dek bij de mast zijn twee electrische lieren opgesteld voor het laden en lossen, terwijl de voorste tevens voor het snelheffen der ankers gebezigd kan worden. Het schip, dat over de volle lengte voorzien is van een dubbelen bodem, welke dient voor waterballast, is uitgerust met een van Aller-roer, waarmee het snel manoeuvreerde en zeer koersvast was. Na de proefvaart werd het schip dan ook met volle tevredenheid overgenomen.

1935-02-00: De Eemsbode 08.02.1935: Het te Rotterdam thuisbehorende motorschip 'CASTOR' van de rederij m.s 'Castor' is onderhands verkocht aan kapitein W. Komdeur te Delfzijl. Dit schip, groot 580 ton d.w., werd in 1931 gebouwd bij de firma Gebr. Bodewes te Martenshoek onder klasse Bureau Veritas en is voorzien van een 265 Pk 3 cylinder Kromhout motor.

1939-04-07: Utrechts Volksblad 07.04.1939: De „CONTINENT” verkocht. Het m.s. „Continent", groot 600 ton d.w., gebouwd in 1931, van W. Komdeur te Delfzijl, is naar New Foundland verkocht.

1942-01-11: Final Fate: Op weg van New York naar Bermuda in aanvaring met de Amerikaanse tanker 'Byron D. Benson' en zonk in pos. 40.23.7.N. - 73.49.30.W. Ze was onderweg van New York naar Bermuda. Het wrak werd nog wel gelicht, maar zonk op 4 mei opnieuw, waarna van verdere berging werd afgezien. (Zie ook hoofdstuk 28 van het boek 'De schippers Mulder')

Ship Masters Data

Images


Description: Castor 1931 on trials
Image type: Photo

Description: Continent 1931 ex Castor
Image type: Photo
Sources