Name ship: CASTOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5065897
Nat. Official Number: 1479 Z GRON 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 132
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-05-07
Delivery Date: 1931-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 254613/15 Type (280x450)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 300.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10000 Cubic Feet
Bale: 9500 Cubic Feet
 
Length 1: 36.71 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.17 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.59 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.46 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-06-15 CASTOR
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Nicolaas Mulder, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NHSJ
Additional info: 1934 callsign PDJG

Date/Name Ship 1939-00-00 CASTOR
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Nicolaas Mulder, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJG
Additional info:

Date/Name Ship 1964-04-15 CASTOR
Manager: Maritima Scheepvaart- & Handel Maatschappij N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jurrien Kruidhof & Jilke Hermannus Bos, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDJG
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1970-06-00 CASTOR
Manager: Westfalia Transport Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: J.H. Bos, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJG
Additional info:

Ship Events Data

1931-06-04: Op 04-06-1931, liggende te Groningen, door H. Mulder, scheepmeter te Groningen, ten verzoeke van Nicolaas Mulder, kapitein ter koopvaardij te Groningen, voorzien van haar brandmerk door inbeiteling van 1479 Z GRON 1931 op het achterschip op de lichtkap kajuit stuurboordzijde.

1931-06-17: NvhN 17-06-1931: Delfzijl, 15 Juni. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proefgestoomd het nieuwe motorschip „Castor", gebouwd op de scheepswerf Gideon van den heer J. Koster Hzn., te Groningen voor rekening van kapt. N. I. C. Mulder te Groningen. Het schip gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie is groot bruto 199 registerton en netto 95. Voor de voortstuwing is in de machinekamer een 150—180 P.K. compressorlooze Deutz Dieselmotor opgesteld, waarmee het schip een snelheid van 9 mijl behaalde. Voorts een 6—7 p.k. Deutz Diesel hulpmotor voor aandrijving van hulpcompressor en hulplenspomp. Aan dek bevinden zich voor het laden en lossen twee motordeklieren beide voorzien van een 6—7 P.K. compressorloozen Deutz Dieselmotor, terwijl de voorste tevens voor het snelheffen der ankers gebezigd kan worden. Het schip, dat van een Oertz roer is voorzien, voldeed volkomen aan de gestelde eischen en werd na de proefvaart tot groote tevredenheid overgenomen.

1940-05-16: Overgenomen door de Netherlands Shipping & Trading Commmittee, Londen, Engeland. Managers Freight Express Ltd, Londen, later T. Phelan & Co., Birkenhead en R. & D. Jones, Liverpool. 21 Juni 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping, Londen, Engeland. Deed van 25 juli 1940 tot 25 maart 1943 dienst als 'balloon barrage vessel' in Liverpool.

1950-05-10: Tijdens een reis van Newcastle naar Cherbourg in dichte mist aan de grond gelopen op het Isle of Beniquet. Op eigen kracht weer vlotgekomen en Brest binnengelopen.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake het aan de grond lopen van het motorschip Castor op Beniguet eiland tijdens reis van Brest naar Cherbourg.
Om 0.15 uur op 10 mei strandde het schip, tijdens het eerstvolgende hoogwater lukte het niet om vlot te komen maar om 0.30 uur op 11 mei lukte dit wel door trekken aan de uitgebrachte trossen. Te Brest werd de schade voorlopig hersteld. Oordeel van de Raad is dat de stranding is veroorzaakt door totaal onvoldoende navigatie aan boord. Direct schuldig daaraan is de bestman G. van der Laan, die blijk heeft gegeven geheel ongeschikt te zijn om zelfstandig de navigatie te voeren. Het is te betreuren dat de wet niet toelaat de bestman daarvoor strenger te straffen dan door het uitspreken van een berisping. De Raad is echter van mening dat de schuld van kapitein N. Mulder ook zeer ernstig is. Hoewel hij weinig wist van de capaciteiten van de bestman, liet hij deze de wacht over bij het varen langs een gevaarlijke kust en het ronden van Ouessant, waar zeker de aanwezigheid van de kapitein noodzakelijk zou zijn geweest. Hij liet ook na de meest elementaire instructies bij het wacht overgeven aan de bestman te geven. De Raad straft mitsdien kapitein Nicolaas Mulder, geboren 19 januari 1895 en wonende te Groningen, door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op kustvaartuigen te ontnemen voor de tijd van een week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 17 november 1950.

1958-05-08: NvhN 09-05-1958: CASTOR aan de grond gelopen. Door onbekende oorzaak is de Groninger kustvaarder CASTOR gisteravond vlak voor de haven van Vlissingen aan de grond gelopen. De Castor was met een lading aardappelen op weg van Hansweert naar Vlissingen om hier uitgeklaard te worden. Verwacht mag worden dat het schip op eigen kracht zal vlot komen tijdens hoog water.

1959-09-28: Tijdens een reis van Harlingen naar Alphen a/d Rijn nabij Terschelling in het Vliestroom in dichte mist gestrand. Op eigen kracht weer vlot.

1964-09-00: Op de Noorzee in aanvaring met het Libanees s.s. 'Akamas'. Beschadigd en met assistentie van de Britse 'Mermaid I' Great Yarmouth binnengelopen voor voorlopige reparaties en vervolgens geheel hersteld bij Scheepswerf Martin Jansen te Leer.

1964-09-23: “CASTOR”, September, 23rd. 1964, Great Yarmouth. The “CASTOR “ featured in an emergency that involved a lightship, coastguards, life-boatmen, the Royal Navy, Trinity House, the R.A.F. and the fire-brigade. The drama began when the vessel was in collision with the “AKAMAS “, a much larger ship which did not stop. The coaster flew her distress signals and despite developing a heavy list she carried on until noticed by the Smiths Knoll Ligtship. The Trinity House tender “MERMAID “went to ther assistance with pumps while H.M.S. “WOTTON “stood by. Meanwhile the Gorleston Coastguard alerted helicopters at R.A.F.Coltishall and the Launched. In the face of all this activity the “CASTOR “ surprisingly made harbour under her own power but by now she was looking rather like a submarine, lying low in the water with her decks awash. The fire-brigade and a tug pumped her out and her cargo was unloaded and repairs were made.

1966-00-00: 1966 Raad voor de Scheepvaart: Kapitein uit Delfzijl krijgt berisping. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft de 34 jarige kapitein J.H.B. uit Delfzijl van het 199 ton metende m.s.”CASTOR”, wegens het medeschuldig zijn aan de aanvaring van zijn schip met het Libanese m.s.”Akamas” (7285 ton) op 23 september 1964 op de Noordzee gestraft met het uitspreken van een berisping. In zijn oordeel constateert de Raad dat de “Akamas” blijkens de verklaring van kapitein B. de “CASTOR”opliep in welke situatie het Libanese schip de plicht had uit te wijken en de “CASTOR” koers en vaart moest behouden. Het was echter volgens de Raad niet juist, dat toen de “Akamas” de “CASTOR” bleef naderen en geen blijk gaf tijdig te zullen uitwijken, de kapitein van de “CASTOR” de scheepsleiding van het andere schip op het gevaar attent wilde maken door het geven van morseseinen. Hij had krachtens de bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee een sein van tenminste vijf korte stoten op de fluit moeten geven. Omdat de kapitein dit had nagelaten achtte de Raad een element van medeschuld aanwezig.

1969-04-20: Nabij Southend on Sea het jacht 'Ticky Lee', dat ten anker lag, overvaren. De eigenaar van het jacht en zijn 13 jarige zoon kwamen hierbij om het leven.

1970-07-14: Gezonken ten gevolge van zwaar weer ca. 30 mijl van Walton, Essex in pos. 51.52.N. - 02.23.O. Ze was onderweg met een lading graan van Rotterdam naar Ipswich. De bemanning werd gered door het Britse m.s. 'Wilmington'. (Zie ook hoofdstuk 29 van het boek 'De schippers Mulder')



Ship Masters Data

Images


Description: Castor at Truro
Image type: Photo

Description: Castor 1931
Image type: Photo

Description: Castor 1931.
Image type: Photo

Description: Castor 1931.
Image type: Photo

Description: Castor 1931.
Made By: © Salomons, S. (Salomon)
Image type: Photo

Description: Castor 1931.
Made By: © Salomons, S. (Salomon)
Image type: Photo

Description: Castor 1931.
Made By: © Salomons, S. (Salomon)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NNO 180464
De Castor verkocht.
Door bemiddeling van Handelskantoor J.G. Mulder te Groningen werd in samenwerking met Maritima N.V. Delfzijl het motorschip CASTOR verkocht, groot plm. 300 ton dwt., gebouwd in en voorzien van een 150 pk Deutz motor. Verkoper de heer N. Mulder te Groningen; kopers de heren Kruidhof en Bos te Delfzijl.