Name ship: CATHARINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1915
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 12019 ROTT 1919
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1915-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 148.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 118.00 Gross tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 6.30 Meters Registered
Depth: 2.25 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.00 Meters Other
 
Configuration Changes

1927-00-00: 1927 gemotoriseerd: 2 tew 4 cil 120 Pk Deutz Type (x) 5 Kn en van het brandmerk voorzien.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-07-00 CATHARINA
Manager: Zeeschip Maatschappij Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Owner: Zeeschip Maatschappij Rotterdam, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1921-12-05 BERTHA
Manager: Albert Everhardus, Groningen, Netherlands
Owner: Albert Everhardus, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGC
Additional info:

Date/Name Ship 1927-11-25 BERTHA
Manager: Johannes Everhardus, Groningen, Netherlands
Owner: Johannes Everhardus, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWGC
Additional info: Call sign after 1934: PBDF

Date/Name Ship 1941-09-16 BERTHA
Manager: Jan Westers, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Westers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBDF
Additional info:

Date/Name Ship 1942-08-04 BERTHA
Manager: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PBDF
Additional info:

Ship Events Data

1915-00-00: 1915 Als binnenschip gebouwd. ("Ambulant" van N.V. Nederlandsche Zeelichter Maatschappij, Groningen,) In 1919 verbouwd en in de zeevaart.

1919-00-00: 1919 verbouwd tot 2 mast sleepaak in in de zeevaart.

1927-11-23: Op 23.11.1927 liggende te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien: 2683 Z ROTT 1927. Het schip wordt dan omschreven als "BERTHA", stalen motorzeilaakschip gebouwd te Martenshoek in 1915, 1 dek, 2 masten, vooronder, woonroef, stuurhut, schroef, Deutz Diesel compressielooze motor 100 PK met hulpzeilwerktuig, machinekamer en laadruim.

1941-11-00: 16.11.1941 als "BERTHA" van Jan Westers, Groningen, aankoopsom Fl. 30.000,- exclusief eventuele reparatiekosten aan schip en motor op de werf van de Fa. D. Gorter te Hoogezand. Of de “BERTHA” tussen september 1941 en verkoop in augustus 1942 heeft gevaren is onbekend. Maar omdat het schip voor de handel was gekocht lijkt het waarschijnlijk dat Jan Westers die tijd heeft gebruikt om het van een nieuw verfje te voorzien en overigens ‘in de wachtkamer’ te laten zitten in de verwachting zo een nog betere prijs te kunnen maken.

1942-08-00: In 04.08.1942 verkocht aan de Java Sumatra Handel Mij., Amsterdam. Een firma werkend met Nederlanders maar gelieerd aan de Duitse bezetters. Aankoopprijs: Fl. 52.000,- en uitschrijving registratie in het kadaster eigenaar Jan Westers. Het schip behield de Nederlandsche vlag

1943-04-30: 30.04.1943 In Duitse dienst varend, met een bemanning van 5, bij Gedser vuurschip in de Oostzee op een mijn gevaren en verloren gegaan. Kapitein Evert Beens van de “ BERTHA” 153,41 Brt stond op 30 april 1943 tijdens de hondewacht zelf aan het roer.De motordrijver hield hem in de stuurhut gezelschap.Het weer was goed, het zicht was helder. Nauwkeurig volgde de kapitein de door de Duitse autoriteiten opgegeven koers van Warnemünde naar Stockholm. Het schip was geladen met kunstmest en lege vaten. Een schok van een geweldige explosie wierp de kapitein plotseling tegen de grond en balken en planken vielen op hem neer. Door het snel binnenstromende water ging het hout drijven en wist hij zich te bevrijden. Matroos Dunnewold werd gewekt door de knal van de ontploffing. Hij sprong uit zijn kooi en vloog naar het dek. Dunnewold greep een vat en sprong van het snel zinkende schip. De ‘reddingsboei’ draaide echter constant rond en de matroos besloot terug te zwemmen naar het schip. Daar kon hij een vlot los krijgen, waar hij bovenop klom. De stuurman,die ook te kooi lag, was waarschijnlijk op slag dood; zijn hut bevond zich op de plaats van de ontploffing. Matroos G. Schoonhoven kreeg ook een vlot te pakken, maar kon zich niet op het vlot hijsen. De machinist was zo zwaar gewond geraakt dat hij zich niet kon redden. Inmiddels had de kapitein twee vaten kunnen grijpen, waarmee hij zich drijvende hield. Plotseling scheen een zoeklicht over het water. Een Duitse marinevaartuig had de ontploffing gehoord en kwam naar de plaats des onheils. De kapitein en matroos Dunnewold, die riep dat matroos Schoonhoven nog in het water lag, werden aan boord genomen. Men kreeg hem in de schijnwerperbundel, maar op het ogenblik dat men hem met de bootshaak wilde grijpen, zonk hij weg. Hij werd niet meer gezien. De twee overlevenden werden naar Götenhaven gebracht. 19.06.1944. Definitief uitboeking “Bertha”. Bron: ARA, Inspecteur-Generaal voor de Scheepvaart, inv.nr.7,dossier 23. zie: Op tegengestelde koersen (De kustvaart in oorlogstijd) melding scheepsnaam “Catharina” 1942. Bron: de Schepen van de Familie Wester(s), melding scheepsnaam “Bertha” in 1942.


Ship Masters Data

Images

Sources