Name ship: ATHLEET

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1909
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 7228 GRON 1909
Category: Tug
Propulsion: Steamship
Type: Tug
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf J. Th. Wilmink, Groningen, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1909-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek v/h Schippers & van Dongen, Geertruidenberg, Netherlands
Engine Type: Steam, Compound
Number of Cylinders:
Power: 400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Stoomdruk 10.3 kg/cm2.
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 103.51 Gross tonnage
Net Tonnage: 36.53 Net tonnage
Deadweight: 46.00
 
Length 1: 27.00 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.70 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-05-00 ATHLEET
Manager: E. Frater Smid & A.B. Schaap, Groningen, Netherlands
Owner: E. Frater Smid & A.B. Schaap, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1909-11-00 ATHLEET
Manager: E. Frater Smid, Groningen, Netherlands
Owner: E. Frater Smid, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NGBP
Additional info:

Date/Name Ship 1912-01-00 EMILLE
Manager: Ludwig Ott, Buenos Aires, Argentine
Owner: Ludwig Ott, Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1909-02-14: NvhN 14-02-1909: Delfzijl, 13 Febr. Het aantal sleepbooten zal hier weldra met vier worden vermeerderd. Twee hiervan worden in de vaart gebracht door den heer F. Smid te Groningen, een door K. Abbas te idem, en de andere door G. Koops alhier. De grootste ervan, nl. de "Athleet", in de vaart gebracht door eerstgenoemde, welke een machine verkrijgt van 450 I.C. paardekrachten, zal als zeesleepboot dienst doen. Kapitein H. Kluin van de "Anna Sophia" gaat als zoodanig over op de "Athleet", terwijl J. Kerkstra van de "Actief" hem gaat vervangen op "Anna Sophia". Naar men ons verder mededeelt, moet de sleepboot "Actief" in eigendom overgegaan zijn (de tegenwoordige eigenaar is F. Smid te Groningen) aan J. Zwart te idem.

1909-11-00: A.B. Schaap ontving van E. Frater Smid HFl. 16.000,-- (De helft van de geschatte waarde van HFl. 32.000,--)

1909-12-25: Nieuwsblad van Friesland 25-12-1909: Harlingen. Voor den kantonrechter te Harlingen heeft H. K., gezagvoerder van de sleepboot Athleet te Delfzijl, terechtgestaan onder beschuldiging, dat hij als gezagvoerder van een Nederlandsen zeeschip was vertrokken, alvorens de monsterrol was opgemaakt en geteekend. Hij werd wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken. De ambtenaar van het Openbaar Ministerie ging van die uitspraak in hooger beroep en heden had de behandeling van het appel plaats. De beklaagde was niet verschenen. Na het verhoor van vier getuigen eischte de Subs.-off., dat bekl. aan het hem ten laste gelegde zou worden schuldig verklaard met veroordeeling tot f 50 boete of 20 dagen hecht.

1912-01-00: In 01-1912 verkocht naar ArgentiniŽ aan Ludwig Ott te Buenos Aires.
Rotterdamsch Nieuwsblad 01-02-1912: Delfzijl, 30 Jan. De zeesleepboot Athleet, van de firma Zwart en Frater Smit alhier, is, na gehouden bodemonderzoek te Rotterdam, verkocht aan Ludwig Ott te Buenos-Ayres, om onder Argentijnsche vlag sleepdienst te verrichten aan de Argentijnsche kust. Het vaartuig zal aldaar genaamd worden Emille en wordt door John Mudrich naar Buenos-Ayres gebracht. Op sleeptouw wordt medegenomen een lichter van Hamburg, groot 1800 ton, waarin steenkolen geladen worden voor gebruik van de sleepboot.

Ship Masters Data

Images


Description: Op deze foto ziet men vrijwel de gehele vloot van Frater Smit. Geheel rechts de ATHLEET.
Image type: Photo

Description: Athleet 1909.
Image type: Photo
Sources