Name ship: CATHARINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 10204 GRON 1921
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: G.J. van der Werff, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 132
Date Laid Down:
Launch Date: 1920-11-13
Delivery Date: 1925-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (x)
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 270.35 Gross tonnage
Net Tonnage: 255.00 Net tonnage
Deadweight: 507.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 36.50 Meters Registered
Beam: 6.86 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1930-00-00: In 1930 werd het schip door Jan Westers op de werf van Gebr. Bos in Groningen van haar derde mast en motor ontdaan en voorzien van een andere hoofdmotor: 2tew 4 cil 160 Pk Densil Type (x) Bouwjaar: 1918. De stuurhut werd verplaatst naar de plaats van de derde mast en het schip werd daarmee een twee mast schoener. Zo wordt als IDA V, zijnde een motorschoenerschip, groot 270.35 bruto reg.ton, liggende te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Westers, kapitein te Groningen, van een nieuw brandmerk voorzien door het branden van 1316 Z GRON 1930 op het achterschip achter in de deklijst boven het roer. (Opm.: Het brandmerk 10204 GRON 1921 is verwijderd.) Zonder er zelf mee gevaren te hebben werd het schip verkocht.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-04-19 CATHARINA
Manager: Georgius Josephus van der Werff, Hoogezand, Netherlands
Owner: Georgius Josephus van der Werff, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1924-07-25 CATHARINA
Manager: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Groningsche Scheepsbouwwerven, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info: Aankoopprijs HFl. 27.500,--

Date/Name Ship 1926-03-11 SEETEUFEL
Manager: A.F. George Volk, Cuxhaven, Germany
Owner: A.F. George Volk, Cuxhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Cuxhaven / Germany
Callsign: RFSK
Additional info: Kapt. J. Detmann, Burg.

Date/Name Ship 1930-04-08 IDA V
Manager: Jan Westers, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Westers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1930-06-01 CITTA DI MODENA
Manager: Luppi E.G. Berlusi, Pisa, Italy
Owner: Luppi E.G. Berlusi, Pisa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Pisa / Italy
Callsign: NPCR
Additional info:

Date/Name Ship 1931-06-10 FELICE LILIANA
Manager: Edvige Luppi, Leghorn, Italy
Owner: Edvige Luppi, Leghorn, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Leghorn / Italy
Callsign: NPCR
Additional info:

Date/Name Ship 1932-00-00 SANT' ANTONIO
Manager: Dani & Co, Genoa, Italy
Owner: Dani & Co, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: NPCR
Additional info:

Date/Name Ship 1932-00-00 SANT' ANTONIO
Manager: Augusto Cheggie, Viareggio, Italy
Owner: Augusto Cheggie, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: NPCR
Additional info: Call sign 1934: ITZH

Date/Name Ship 1939-00-00 SANT' ANTONIO
Manager: P. Malinconio & Co., Torre del Greco, Italy
Owner: P. Malinconio & Co., Torre del Greco, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Torre del Greco / Italy
Callsign: ITZH
Additional info:

Ship Events Data

1919-00-00: Het schip is door de werf voor eigen rekening gebouwd en de voorgenomen naam was “Jan Ubel”. Het werd in 1921 als “Catharina” teboekgesteld. Het kreeg brandmerk 10204 GRON 1921. Het heeft ca. zes jaar opgelegd gelegen zonder registratie en/of roepseinen. Het schip heeft tot 1935 onder de naam “Jan Ubel” in Lloyd’s Registers gestaan. In een Lloyd’s Appendix staat het schip genoemd met bouwnummer 132. In uitgave nr. 15 d.d. 23.07.1926 van “Het Schip” staat het volgende bericht: De voor ca. 6 jaar door den scheepsbouwer G.J. van der Werff, Hoogezand tewater gelaten 3-mast-schoener van ca. 500 ton dw. is naar Duitschland verkocht. In het schip zal een 100 -pk. Kromhout motor worden geplaatst. Het schip werd in 12.1925 verkocht aan de heer Volk te Cuxhafen, Duitsland. Het werd (door de verkoop) op 11.03.1926 uit het kadaster uitgeboekt.
Het schip werd, omdat het zes jaar opgelegen had gelegen, op de Scheepswerf van Gebr. Bos aan het Reitdiep in Groningen drooggezet en van een nieuwe laag koolteer voorzien, waarna het op 22.03.1926 als “Seeteufel” in de vaart werd gebracht.

1921-04-19: Dagregister deel 23, nummer 47. Den twintigsten April 1900 een en twintig. De ondergeteekende Georgius Josephus van der Werff, scheepsbouwer wonende te Hoogezand, verklaart bij deze te zijn de enige eigenaar van het stalen motorschoenerschip genaamd “Catharina”, groot bruto 765 87/100 kubieke meter of 270.35/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter en netto 550 7/100 kubieke meter of 94 17/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter, hebbende een dek en drie masten, gebouwd te Hoogezand aan de werf van ondergeteekende, thans aldaar liggende, zullende bevaren worden door Willem Deurholt en nog niet aan eenig kantoor van hypotheken en der scheepsbewijzen geboekt, noch in- of overgeschreven. Geteekend te Hoogezand, den 19 April 1921. G.J. van der Werff.

1929-01-00: Ze is op 29.01.1929 nabij Särdalen aan de Zweedse zuidkust gestrand, maar weer vlot gekomen.

1930-01-28: Algemeen Handelsblad 28-01-1930: Aangekochte schepen. De in 1920 op de scheepswerf der firma G. J. van der Werff te Hoogezand gebouwde stalen Duitsche driemast-motorschoener Seeteufel (275 bruto en 194 netto-reg. tons) van de reederij A.F.G. Volk te Cuxhaven is aangekocht door kapitein R. Westers te Groningen.

1930-07-01: Algemeen Handelsblad 01-07-1930. Verkochte schepen. De in 1920 gebouwde stalen motorschooner „IDA V" (275 bruto reg.tons) van kapitein J. Westers te Groningen is ondershands naar Italië verkocht.

1940-09-00: In 09.1940 door de Italiaanse marine ingelijfd. Op 08.11.1941, tijdens een geallieerde luchtbombardement, te Brindisi gezonken.


Ship Masters Data

Images


Description: Seeteufel 1921 ex Carharina.
Image type: Photo
Sources