Name ship: CATHARINA-F

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5066176
Nat. Official Number: 2887 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 2/56
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-01-24
Delivery Date: 1953-03-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10124 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 328.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21500 Cubic Feet
Bale: 19750 Cubic Feet
 
Length 1: 44.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.864 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1974-00-00: In 1974 is de hoofdmotor (Brons Nr. 10124 Type 4ED) vervangen door een 4 cil. Brons 240 PK Type 4GB (bouwjaar 1960, nr. 14431), oorspronkelijk geleverd aan N.V. Stami Dordrecht voor de "KW 137" - Maartje Jacoba. Deze motor werd op 04-11-1968 vervangen door een nieuwe 500 pk., 368 kw. Stork Ricardo motor.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-03-05 CATHARINA F
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Willem Fortuin & Gebr. Albert en Hendrik Huisman, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PDJP
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1955-09-19 CATHARINA-F
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Gesina Margaretha Fortuin-Huisman en Gebr. Albert en Hendrik Huisman (Erven Willem Fortuin), Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PDJP
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1970-05-13 FIDUCIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info: Fl. 325.000

Date/Name Ship 1972-11-20 FIDUCIA
Manager: Ripmeester & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info:

Date/Name Ship 1976-11-17 FIDUCIA
Manager: Scheepsunion Seatransport B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepsunion Seatransport B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info:

Date/Name Ship 1976-11-24 SUSAN JULIA
Manager: Stewart Bros. (Shipping) Ltd, Guernsey, Great Britain
Owner: Stewart Bros. (Shipping) Ltd, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1953-01-27: Het Vrije Volk 27-01-1953: Tewaterlating ĄCATHARINA-F". Bij de scheepswerf Hijlkema en Zn. te Martenshoek werd Zaterdagmorgen het eerste bij deze werf gebouwde kustvaartuig te water geladen. Het is een vaartuig van 420 ton d.w,, genaamd "Catharina-F" en bestemd voor de heer W. Fortuin Jr te Zwartsluis. Als hoofdmotor zal een 240 pk Bronsmotor worden plaatst. De kiel zal worden gelegd voor een schip van 450 ton d.w., eveneens voor deze opdrachtgever. Onlangs ontving deze werf nog een opdracht voor Groningse rekening. Ook dit schip wordt 450 ton d.w. en uitgerust met een 240 pk Bronsmotor.

1953-03-06: Op 06-03-1953 als "CATHARINA-F", zijnde een motorschip, metende 956.78 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9035 d.d. 26-02-1953, liggende te Martenshoek, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2887 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek 5.30 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.35 m. boven dek.

1953-03-16: NvhN 16-03-1953: Proefvaart m.s. CATHARINA-F. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Catharina-F, dat bij de Scheepswerf Hijlkema & Zn te Martenshoek werd gebouwd voor rekening van de heer W. Fortuyn en de Gebr. Huisman te Zwartsluis. De Catharina-F is van het gladdektype, meet 450 ton d.w. en is uitgerust met een 4 E. D. motor. Wegens mist kon geen snelheid worden gemeten. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds' Register of Shipping met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte houtvaart.

1965-02-03: De CATHARINA-F vertrok na een dokbeurt op 03-02-1965 van Harlingen naar IJmuiden om platen staal te gaan laden. Mede door een grote compas afwijking (het kompas van de Catharina-F was na de dokbeurt niet gecompenseerd, dit i.v.m. de tijdsdruk) liep het schip in de morgen van van 04-02-1965 om 06.25 uur op het strand bij paal 29 ter hoogte van Kamperduin. Op 06-02-1965 s`avonds om 21.00 uur gelukte het de kuster vlot te trekken, die daarop terug keerde naar de werf.

1965-02-04: Het Vrije Volk 04-02-1965: Coaster strandt bij Schoorl - (Van een onzer verslaggevers) Vannacht is de 338 ton metende kustvaarder CATHARINA-F. uit Zwartsluis ter hoogte van Schoorl op de kust gelopen. Het zit ongeveer veertig meter uit de kust op een zandplaat vast. Het schip is eigendom van de heer W. Fortuin (firma Wijnne en Barends). Omstreeks acht uur vanmorgen is uit IJmuiden de sleper Titan naar de Catherina F. vertrokken. Het schip heeft geen enkele contact gehad met de wal. De bemanningsleden blijven aan boord, omdat de toestand niet gevaarlijk is. Het schip maakt geen water en de sleepboot hoopt de kustvaarder vanavond tegen zes uur als het hoog water is, los te kunnen trekken.
NvhN 08-02-1965: Catharina F vlot - De donderdagmorgen op het strand van Schoorl aan de grond gelopen Nederlandse kustvaarder CATHARINA F is zaterdagavond vlotgetrokken door de zware sleepboot Clyde en de Europoortsleepboot Schouwenbank, beide van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst. Het bergingsvaartuig Bruinvis van Van den Tak's Bergingsbedrijf, dat eveneens in de nabijheid was, behoefde geen dienst te doen. De Catharina F (338 ton), eigendom van de rederij W. Fortuin (Wijnne en Barends) in Zwartsluis, is naar Den Helder gesleept voor onderzoek.

1977-08-13: Onderweg van Antwerpen naar Howendyke, na een aanvaring met het Duitse m.s. 'Andrea' in de Westerschelde ter hoogte van Ellewoutsdijk gezonken. 15 September gelicht door van den Akker en naar Vlissingen gebracht. CTL verklaard.

1978-01-00: Final Fate: Gesloopt door de Brugse Scheepssloperij te Brugge, BelgiŽ.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Catharina-F' (1953) - foto Eemskanaal N.Z. te Delfzijl.
Image type: Photo

Description: Catharina-F 1953
Image type: Photo

Description: Catharina-F gestrand t.h.v. Schoorl op de Nederlandse kust op 04-02-1965
Image type: Photo

Description: Fiducia 1953 ex Catharina-F
Image type: Photo

Description: 'Fiducia' (ex 'Catharina-F')
Image type: Photo

Description: De 'Susan Julia' (ex 'Catharina-F') op 13.08.1977 na aanvaring met het Duitse m.s. 'Andrea' gezonken op de Westerschelde ter hoogte van Ellewoutsdijk.
Image type: Photo

Description: Het wrak van de 'Susan Julia' na de berging in sept. 1977.
Image type: Photo
Sources