Name ship: CATHARINA-F

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5066176
Nat. Official Number: 2887 Z GRON 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 2/56
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-01-24
Delivery Date: 1953-03-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10124 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 328.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21500 Cubic Feet
Bale: 19750 Cubic Feet
 
Length 1: 44.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.864 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1974-00-00: In 1974 is de hoofdmotor (Brons Nr. 10124 Type 4ED) vervangen door een 4 cil. Brons 240 PK Type 4GB (bouwjaar 1960, nr. 14431), oorspronkelijk geleverd aan N.V. Stami Dordrecht voor de "KW 137" - Maartje Jacoba. Deze motor werd op 04-11-1968 vervangen door een nieuwe 500 pk., 368 kw. Stork Ricardo motor.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-03-05 CATHARINA F
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Willem Fortuin & Gebr. Albert en Hendrik Huisman, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PDJP
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1955-09-19 CATHARINA-F
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Gesina Margaretha Fortuin-Huisman en Gebr. Albert en Hendrik Huisman (Erven Willem Fortuin), Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PDJP
Additional info: Resp. 1/2, 1/4 en 1/4 deel.

Date/Name Ship 1970-05-13 FIDUCIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info: Fl. 325.000

Date/Name Ship 1972-11-20 FIDUCIA
Manager: Ripmeester & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co. B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info:

Date/Name Ship 1976-11-17 FIDUCIA
Manager: Scheepsunion Seatransport B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepsunion Seatransport B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEBX
Additional info:

Date/Name Ship 1976-11-24 SUSAN JULIA
Manager: Stewart Bros. (Shipping) Ltd, Guernsey, Great Britain
Owner: Stewart Bros. (Shipping) Ltd, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1953-01-27: Het Vrije Volk 27-01-1953: Tewaterlating „CATHARINA-F". Bij de scheepswerf Hijlkema en Zn. te Martenshoek werd Zaterdagmorgen het eerste bij deze werf gebouwde kustvaartuig te water geladen. Het is een vaartuig van 420 ton d.w,, genaamd "Catharina-F" en bestemd voor de heer W. Fortuin Jr te Zwartsluis. Als hoofdmotor zal een 240 pk Bronsmotor worden plaatst. De kiel zal worden gelegd voor een schip van 450 ton d.w., eveneens voor deze opdrachtgever. Onlangs ontving deze werf nog een opdracht voor Groningse rekening. Ook dit schip wordt 450 ton d.w. en uitgerust met een 240 pk Bronsmotor.

1953-03-06: Op 06-03-1953 als "CATHARINA-F", zijnde een motorschip, metende 956.78 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9035 d.d. 26-02-1953, liggende te Martenshoek, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2887 Z GRON 1953 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek 5.30 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas en 1.35 m. boven dek.

1953-03-16: NvhN 16-03-1953: Proefvaart m.s. CATHARINA-F. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Catharina-F, dat bij de Scheepswerf Hijlkema & Zn te Martenshoek werd gebouwd voor rekening van de heer W. Fortuyn en de Gebr. Huisman te Zwartsluis. De Catharina-F is van het gladdektype, meet 450 ton d.w. en is uitgerust met een 4 E. D. motor. Wegens mist kon geen snelheid worden gemeten. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds' Register of Shipping met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte houtvaart.

1955-12-27: De waarheid/NvhN: 28-12-1955. De „Catharina-F” vlot. Dublin, 27 December. — Het Nederlandse motorkustvaartuig „Catharina F" uit Zwartsluis, dat sedert Donderdagavond op een bank bij de ingang van de haven van Waterford (lerland) vast zat, is Dinsdagavond op eigen kracht tijdens de vloed vlotgekomen. Het schip is de haven van Waterford binnengevaren om de schade op te nemen, die. naar men aanneemt, zeer gering is.

1965-02-03: De CATHARINA-F vertrok na een dokbeurt op 03-02-1965 van Harlingen naar IJmuiden om platen staal te gaan laden. Mede door een grote compas afwijking (het kompas van de Catharina-F was na de dokbeurt niet gecompenseerd, dit i.v.m. de tijdsdruk) liep het schip in de morgen van van 04-02-1965 om 06.25 uur op het strand bij paal 29 ter hoogte van Kamperduin. Op 06-02-1965 s`avonds om 21.00 uur gelukte het de kuster vlot te trekken, die daarop terug keerde naar de werf.

1965-02-04: Het Vrije Volk 04-02-1965: Coaster strandt bij Schoorl - (Van een onzer verslaggevers) Vannacht is de 338 ton metende kustvaarder CATHARINA-F. uit Zwartsluis ter hoogte van Schoorl op de kust gelopen. Het zit ongeveer veertig meter uit de kust op een zandplaat vast. Het schip is eigendom van de heer W. Fortuin (firma Wijnne en Barends). Omstreeks acht uur vanmorgen is uit IJmuiden de sleper Titan naar de Catherina F. vertrokken. Het schip heeft geen enkele contact gehad met de wal. De bemanningsleden blijven aan boord, omdat de toestand niet gevaarlijk is. Het schip maakt geen water en de sleepboot hoopt de kustvaarder vanavond tegen zes uur als het hoog water is, los te kunnen trekken.
NvhN 08-02-1965: Catharina F vlot - De donderdagmorgen op het strand van Schoorl aan de grond gelopen Nederlandse kustvaarder CATHARINA F is zaterdagavond vlotgetrokken door de zware sleepboot Clyde en de Europoortsleepboot Schouwenbank, beide van L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst. Het bergingsvaartuig Bruinvis van Van den Tak's Bergingsbedrijf, dat eveneens in de nabijheid was, behoefde geen dienst te doen. De Catharina F (338 ton), eigendom van de rederij W. Fortuin (Wijnne en Barends) in Zwartsluis, is naar Den Helder gesleept voor onderzoek.
Algemeen Handelsblad 30-10-1965: Onzeewaardig de zee op. Kapitein coaster gestraft. (Van een onzer verslaggevers) De Raad voor de Scheepvaart heeft aan de kapitein van de Catharina F, een kleine coaster van ruim 337 ton, die op 4 februari bij Kamperduin is gestrand, voor drie maanden de bevoegdheid ontnomen. Uit het onderzoek is gebleken, dat het schip in onzeewaardige toestand uit Harlingen was vertrokken. De kompassen waren nog niet gecompenseerd (het schip had ter reparatie op een werf gelegen), het echolood was niet bedrijfsklaar en de radio functioneerde niet. Bevrachters en eigenaren van de Catharina waren hiervan op de hoogte. Na aanvankelijk te hebben geweigerd, vertrok de gezagvoerder toch, op pressie van de bevrachters. Onderweg heeft de kapitein echter nagelaten de deviatie van het stuurkompas te controleren. Hij vertrouwde er op dat hij veilig op zicht kon varen. Door de fout in het kompas liep hij bij Schoorl aan de grond.

1972-09-26: Het Vrije Volk 26-09-1972: Man overboord. Den Helder. De Nederlandse kustvaarder Fiducia is vannacht op de Noordzee een bemanningslid kwijt geraakt. De naam is nog niet vrij gegeven.
Trouw 27-09-1972: Zoekactie naar vermiste zeeman zonder resultaat. Den Haag— Gistermiddag heeft de marine de zoekactie naar het vermiste bemanningslid van de Nederlandse kustvaarder 'Fiducia' zonder resultaat gestaakt. Men neemt aan dat de zeeman, de 39- jarige Portugese kok V. E. Gomes, is verdronken. De Fiducia voer vijf mijl van het lichtschip Goeree. De zoekactie heeft in totaal dertien uur in beslag genomen. De Fiducia is eigendom van rederij Ripmeester en Co te Rotterdam. De vermiste man was maandagnacht om één uur voor het laatst aan boord gezien.
De Volkskrant 27-09-1972: Kok verdronken. Den Helder, 27 sept. De 39-jarige Portugese kok V. E. Comes is naar alle waarschijnlijkheid verdronken. De man is op de Noordzee tussen het lichtschip Tongue en Noordhinder zoek geraakt van de Nederlandse kustvaarder Fiducia. Gedurende dertien uur is onder meer door de marine naar de man gezocht.

1977-08-13: Final Fate: Onderweg van Antwerpen naar Howendyke, na een aanvaring met het Duitse m.s. 'Andrea' in de Westerschelde ter hoogte van Ellewoutsdijk gezonken. 15 September gelicht door van den Akker en naar Vlissingen gebracht. CTL verklaard.

1978-01-00: Final Fate: Gesloopt door de Brugse Scheepssloperij te Brugge, België.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Catharina-F' (1953) - foto Eemskanaal N.Z. te Delfzijl.
Image type: Photo

Description: Catharina-F 1953
Image type: Photo

Description: Catharina-F gestrand t.h.v. Schoorl op de Nederlandse kust op 04-02-1965
Image type: Photo

Description: Fiducia 1953 ex Catharina-F
Image type: Photo

Description: 'Fiducia' (ex 'Catharina-F')
Image type: Photo

Description: De 'Susan Julia' (ex 'Catharina-F') op 13.08.1977 na aanvaring met het Duitse m.s. 'Andrea' gezonken op de Westerschelde ter hoogte van Ellewoutsdijk.
Image type: Photo

Description: Het wrak van de 'Susan Julia' na de berging in sept. 1977.
Image type: Photo
Sources