Name ship: CELAENO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1916
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 9925 ROTT 1916
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 60
Date Laid Down: 1916-04-16
Launch Date: 1916-10-21
Delivery Date: 1916-12-08
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 , 41 & 68 - 45) 2x3-vuurs Schotse ketels, v.o. 3 x 150:166,6, 12,65 atm, EK-16, triple-expansie stoommachine, 3 cilinders
Speed in knots: 9.50
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 3544.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2153.00 Net tonnage
Deadweight: 6333.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 351000 Cubic Feet
Bale: 322000 Cubic Feet
 
Length 1: 361.40 Feet (British) Registered
Beam: 49.80 Feet (British) Registered
Depth: 22.00 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-12-00 CELAENO
Manager: Hudig & Veder N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJSH
Additional info: PDJN

Date/Name Ship 1933-03-00 LURIGETHAN
Manager: G. Heyn & Sons Ltd., Belfast, Great Britain
Owner: Mountain Steamship Co. Ltd., Belfast, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Belfast / Great Britain
Callsign: GWFS
Additional info:

Ship Events Data

1915-11-00: Op 01-11-1915 werd de overeenkomst tot de bouw getekend, de oplevering zou over 13 maanden plaats vinden. Tijdens de bouw werd 1 week uitstel verleend, gebouwd op helling 4.Op 16-04-1916 kiel gelegd, op 21-10-1916 te water gelaten en op 07-12-1916 de proefvaart en op 08.12.1916 opgeleverd.

1926-12-27: Op 27.12.1926 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 387 Z ROTT 1926

1928-09-00: In september 1928 vertrokken op een reis van Rotterdam naar Cape Race geladen met eierkolen. Op 02-10-1928 in zwaar weer terecht gekomen waarbij stortzeeën over het schip rolden waardoor schade ontstond. De volgende dag, nadat de zee wat kalmer geworden was, werd de schade aan het dek gerepareerd. Maar tijdens die werkzaamheden kwam er een grondzee over, wat één opvarende het leven kostte.

1941-01-23: Final Fate: Op reis met een lading van 2459 ton katoenzaad en 871 ton stukgoederen van Port Sudan naar Hull werd de ‘LURIGETHAN’ op 23 januari 1941 ten westen van Ierland door Duitse vliegtuigen met bommen aangevallen. De ‘LURIGETHAN’ geraakte in brand en werd op 25 januari 1941 door de opvarenden geabandonneerd in gegiste positie 53°55’NB. en 15°40’WL. Het verlaten en brandende wrak werd daarna niet meer gezien en zal dus op of kort na 25 januari 1941 zijn gezonken. Van de 51 opvarenden van de ‘LURIGETHAN’ verloren 16 man het leven bij de ramp. Opm.: de luchtaanval op 23 januari 1941 vond plaats in positie 53°46’NB en 16°00’WL.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources