Name ship: CELEBES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 1807 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 649
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-07-14
Delivery Date: 1937-09-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RV6M345 (280x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 453.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 269.00 Net tonnage
Deadweight: 541.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30796 Cubic Feet
Bale: 26735 Cubic Feet
 
Length 1: 47.64 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.43 Meters Registered
Beam: 8.05 Meters Registered
Depth: 3.10 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.95 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-08-28 CELEBES
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelof Jan Kajuiter, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJR
Additional info:

Ship Events Data

1937-07-14: NvhN 15-07-1937: Scheepsbouw. Westerbroek, 14 Juli. Van de werf van de N.V. E. J. Smit en Zoon, alhier, is heden voor rekening van kapitein R. J. Kajuiter te Groningen met goed gevolg te water gelaten de motor-coaster „CELEBES". Het schip heeft tusschen de stevens een lengte van 43.30 M., heeft een breedte op spant van 8 M., een holte van 3.60 M., is 570 ton D.W. groot en wordt uitgerust met een 300 P.K. Deutz motor. Het heeft een Mayer-steven, een stroomlijnroer, krijgt een motorankerlier, 2 motorhijschlieren van 3 ton en 2 laadboomen van 3 ton. Het is voorzien van een dubbelen bodem. De kiel werd gelegd voor een motorboot van 450 ton D.W. voor Eng rekening, terwijl een soortgelijk schip op stapel staat eveneens voor Engelsche rekening.

1937-08-30: Op 30-08-1937 als CELEBES, zijnde een motorvrachtschip, groot 1282.91 m3, liggende te Westerbroek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Roelof Jan Kajuiter, scheepskapitein te Groningen, Celebesstraat 12, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1807 Z GRON 1937 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant ingang verblijven.

1937-09-01: NvhN 02-09-1937: Delfzijl, 1 Sept. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van met nieuwe motorschip CELEBES, gebouwd door de N.V. E. J Smit en Zn. te Westerbroek voor rekening van kapt. R. J. Kajuiter te Groningen onder klasse Lloyds Register of Shipping en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek en het heeft een dubbelen bodem. Twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton met elk door een Deutz motor van 10 p.k. aangedreven staan aan dek opgesteld. De afmetingen van het schip zijn 43.30 X 8 X 3.60 M. Het D. W. bedraagt plm. 570 ton en het schip meet netto 268.66 en bruto 452.87 reg. ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare Deutz Diesel motor van 300 P.K. geplaatst. Verder is hier een Deutz motor van 16 p.k. als hulpmotor opgesteld, voor het aandrijven van de diverse pompen en de dynamo. De verlichting is geheel electrisch. Deze installatie werd geleverd door het Techn. Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. De ankerlier wordt gedreven door een Deutz motor van 10 pk. Het schip behaalde op de proefvaart een snelheid van ruim 10 mijl.

1939-03-00: 03-1939: Een lading superphosphaat geladen te Rotterdam met bestemming Sligo aan Ierland's rotsige Westkust. Bij vertrek motorschade en kon men niet vertrekken. De lading over geladen in de Groninger kustvaarder “Grietje”, in 1919 gebouwd, die de lading naar Sligo bracht.

1940-05-16: Final Fate: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Op 30 maart 1941 van Liverpool naar Falmouth vertrokken en daarna vermist. Vermoedelijk door een vijandelijke actie op april vergaan. Zeven opvarenden kwamen om het leven t.w. kapitein H. Menninga, stuurman M. Grootveld, 1e machinist H. Tillema, 2e machinist F. Brouwer, en de matrozen W.T.H. Beulings, H. Hilbrands, en H. Wolf.


Ship Masters Data

Images


Description: 'Celebes' (bj 1937) - foto: Groningen, Oosterhaven.
Image type: Photo

Description: Celebes 1937.
Image type: Photo
Sources