Name ship: CELEBES

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1947
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5066865
Nat. Official Number: 2293 Z GRON 1947
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 709
Date Laid Down:
Launch Date: 1947-07-31
Delivery Date: 1947-11-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10032 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 319.00 Net tonnage
Deadweight: 660.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 32000 Cubic Feet
 
Length 1: 51.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.98 Meters Depth, moulded
Draught: 3.47 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1947-11-01 CELEBES
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Groningen, Netherlands
Owner: Roelof Jan Kajuiter, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJR
Additional info:

Date/Name Ship 1957-00-00 CELEBES
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Erven Roelof Jan Kajuiter (Louke Kajuiter-Roossien, Jacoba Antina & Antje Kajuiter), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJR
Additional info:

Date/Name Ship 1966-11-00 FALI MARIA
Manager: George Voyatzakis, Piraeus, Greece
Owner: George Voyatzakis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXAA
Additional info: In 1974 call sign: SV3807

Date/Name Ship 1977-00-00 FALI MARIA
Manager: Vasilios Papoutsoglou, Piraeus, Greece
Owner: Vasilios Papoutsoglou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3807
Additional info:

Date/Name Ship 1979-11-00 SPIKA
Manager: Unknown, Panama, Panama R.P.
Owner: Unknown, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1947-08-04: NvhN 04-08-1947: De „CELEBES” te water gelaten. Van de werf der N.V. E. J. Smit en Zoon's Scheepswerven te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten, het nieuwe motorkustvaartuig „Celebes". Dit schip gebouwd voor rekening van kapitein R. J. Kajuiter te Groningen, is van het Raised Quarterdektype. Het is 660 ton deadweight en heeft de afmetingen: 52 M x 8.30 M x 3.50—4.50 M. Als voortstuwingsmotor wordt een 500 P.K. Brons-motor geplaatst. De bouw staat onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping.

1947-11-04: p 04-11-1947 als CELEBES, zijnde een stalen motorschip, groot 1410.52 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7155 d.d. 27-10-1947, liggende Westerbroek, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2293 Z GRON 1947 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant eetkamer officieren, 3.40 m. uit hekplaat, 0.30 m. uit lengteas en 1.80m. boven dek.

1949-10-26: De Gooi-en Eemlander 26-10-1949: De “Celebes” door slecht weer opgehouden. In verband met het staken van de loodsdienst is het m.s. „Celebes" voor IJmuiden opgehouden. Men hoopt het schip om vijf uur IJmuiden binnen te loodsen. Als dat slaagt wordt het schip vanavond tussen acht en negen uur in Amsterdam verwacht.

1951-01-06: Het Vrije Volk 06-01-1951: Lading van coaster „Celebes" brandde vele uren lang. Vrijdagmiddag ontstond door onbekende oorzaak brand aan boord van het in de Merwehaven liggende kustvaartuig „Celebes", dat geladen was met klavermeel, Sint-Jansbrood en cacaodoppen. De brandweer tastte het vuur met drie stralen van autospuit 2 aan en slaagde er in, het gevaar vrij spoedig te bedwingen. Maar omdat het vuur zich vooral onder in het ruim bevond, moest de lading gelost worden, wilde men tot een volledige blussing komen. Dit laatste evenwel ging zeer moeilijk, omdat de balen hier en daar waren doorgebrand en men gebruik moest maken van netten en een knijper. Het duurde daarom vrij lang voor het vuur geheel uit het schip was verdwenen. Telkens wanneer de vlammen zich weer ontwikkelden, werd water gegeven tijdens het lossingswerk. Vanmorgen om vijf uur was men zover, dat de brand volkomen was geblust. De leiding berustte bij hoofdman Henkes, terwijl ook de hoofdlieden H. v. d. Burg en J. J. Oster aanwezig waren. Van de beroepsbrandweer merkten wij op de waarnemend commandant J. W. Lutjens, alsmede de adj. hoofdbrandmeester N. Bekius en brandmeester G. van Ommering. Ongeveer honderd ton van de lading ging verloren, met een waarde van ruim ƒ 20.000.—.

1952-08-18: Het Vrije Volk 19-08-1952: Kustvaartuig Celebes loopt schade op. Het 498 brt. metende Nederlandse kustvaartuig “Celebes", onderweg van Rouaan naar Casablanca, is gisteren voor Cherbourg ten anker gegaan daar het schip schade aan de as heeft opgelopen. Indien nodig zal de „Julia Mary" welk kustvaartvaartuig eveneens voor de rederij Terwogt en Lagers in Amsterdam vaart, de lading van de „Celebes" overnemen. De „Julia Mary" is gisteravond van Antwerpen naar Rouaan vertrokken.
NvhN 20-08-1952: Groninger coaster Celebes heeft schade. Het 498 brt. metende Groninger kustvaartuig Celebes, eigendom van de Erven Kajuiter te Groningen, heeft op weg van Rouaan naar Casablanca bij Cherbourg schade aan de schroefas gekregen. Het schip, dat onder commando staat van kapitein A. v. d. Zee uit Warns, vaart in time charter voor de rederij Terwogt en Lagers te Amsterdam. Het is verzekerd bij Zeevaart te Groningen. De Celebes is Maandag op eigen kracht te Cherbourg aangekomen. Een ander kustvaartuig, de Julia Mary, die eveneens voor de rederij Terwogt en Lagers vaart, is van- Antwerpen vertrokken om zo nodig de lading van de Celebes over te nemen.

1956-12-13: NvhN 13-12-1956: Groninger m.s. Celebes kreeg aanvaring. Het 498 brt metende Nederlandse motorschip Celebes, toebehorende aan de rederij R. J. Kajuiter te Groningen, is vanmorgen in het Kieler Kanaal in aanvaring gekomen met het 1661 brt metende Duitse s.s. Vangard. De Celebes werd licht beschadigd en moest de haven van Brunsbuttelkoog binnenlopen. Het Groningse schip was op weg van Gent naar Kopenhagen. De Vangard kon zonder schade de reis voortzetten.
Trouw 14-12-1956: Ned. schip had aanvaring. Het 498 ton metende Ned. schip „Celebes" heeft donderdagochtend op de rede van Brunsbuttelkoog bij de ingang van het Kieler kanaal een aanvaring gehad met het 1661 ton metende Duitse s.s. „Vangard”. De „Celebes" werd slechts licht beschadigd.

1958-08-13: NvhN 14-08-1958: Groninger coaster Celebes had aanvaring. Deens meisje verdronken. De Groninger kustvaarder Celebes is gisteren ten zuiden van het Deense eiland Fühnen bij nevelig weer in aanvaring gekomen met een kleine Deense motorboot. De Deense boot zonk. Het vijfjarig dochtertje van de bestuurder van de boot is verdronken. De bestuurder zelf en zijn vrouw werden door een ander Deens vaartuig opgepikt. Aan boord van de Celebes schijnt men het ongeluk niet opgemerkt te hebben, want het schip zette zijn reis naar Zweden voort. Ook de vertrouwensmakelaar heeft niets van een ongeluk gemeld gekregen.
Trouw 14-08-1958: Deense boot na aanvaring met Ned. schip gezonken. De Nederlandse kunstvaarder „Celebes" uit Groningen is gisteren ten zuiden van het Deense eiland Fühnen bij nevelig weer in aanvaring geweest met een kleine Deense motorboot. De Deense boot zonk en het 5-jarige dochtertje van de bootbestuurder verdronk. De bestuurder en zijn vrouw werden door een Deens vaartuig opgepikt. Aan boord van de „Celebes” scheen men het ongeluk niet opgemerkt te hebben, want het schip zette zijn reis naar Zweden voort.

1962-06-08: Algemeen Handelsblad//NvhN 08-06-1962: Op Nederlands schip. Deserteurs voeren mee als verstekeling. Twee gedeserteerde leden van het Franse vreemdelingenlegioen zijn vannacht als verstekelingen aan boord van de Nederlandse kustvaarder Celebes ons land binnengekomen. Het zijn de 26-jarige Belg A. van Gestel en de 23-jarige Duitser F. Henn. De bemanning van de Celebes ontdekte de verstekelingen in volle zee. De Belg is na aankomst van het schip in Maassluis door zijn ouders per auto afgehaald en naar zijn woonplaats Antwerpen gereisd. De Duitser, die afkomstig is uit Rotenburg bij Hannover, is voor de duur van het verblijf van de Celebes in de haven in verzekerde bewaring gesteld. Als de kustvaarder uit Maassluis vertrekt zal hij weer meevaren om in Hamburg aan land te gaan.

1979-11-11: Final Fate: Op haar eerste reis (in ballast) voor de nieuwe eigenaren van Rotterdam naar Piraeus, ter hoogte van Beachy Head machine problemen. De machinekamer liep gedeeltelijk onder water. Dover binnengebracht en daarna naar Poole ter reparatie. Herstel niet meer zinvol. Begin 1980 verkocht aan Liguria Maritime Ltd. en gesloopt te Milton Creek, Sittingbourne (U.K.), waar ze op 29 februari arriveerde.

Ship Masters Data

Images


Description: De nieuw opgeleverde 'Celebes' liggend aan de kade te Delfzijl; foto november 1947.
Image type: Photo

Description: 'Celebes'
Image type: Photo

Description: 'Celebes'
Image type: Photo
Sources