Name ship: CEMILE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1991
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 8822612
Nat. Official Number: 5771 Z G 1990
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 265
Date Laid Down:
Launch Date: 1991-03-23
Delivery Date: 1991-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Diesel Oy, Turku, Finland
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1690
Power Unit: kW
Eng. additional info: Wärtsilä Type 8V25 (250x300)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2370.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1434.00 Net tonnage
Deadweight: 4270.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 88.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 84.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.17 Meters Depth, moulded
Depth: 7.00 Meters Depth, moulded
Draught: 5.74 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1991-04-22 CEMILE
Manager: Carib Bird N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Carib Bird N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLI
Additional info:

Date/Name Ship 1993-11-00 CEMILE
Manager: Heinrich Hanno & Co B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij Cemile B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDJN
Additional info: Brandmerk: 5972 Z G 1994

Date/Name Ship 2004-06-30 CEMI
Manager: Misje Offshore Marine A.S., Nassau, Bahamas
Owner: Misje Offshore Marine A.S., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6TT4
Additional info:

Ship Events Data

1991-00-00: Aanvankelijk "Lidan"

1992-07-00: Op 01.07.1992, tijdens de reis van Gdansk (Polen) naar Bilbao (Spanje), met machineschade door een supply-vessel te Cherbourg binnen gesleept. 28.07.1992 na voltooiing van de reparatie de reis voortgezet.

1994-02-16: Op 16.02.1994 liggende te Antwerpen van een nieuw brandmerk voorzien: 5972 Z G 1994

1996-11-15: Kapitein A. Happel (49) mag vier weken niet varen. De Raad voor de Scheepvaart gaf hem die straf vanwege zijn misdragingen aan boord van het m.s “CEMILE “ van de gelijknamige rederij op 15 november 1996. Doordat Happel is ontslagen, heeft hij zijn straf nog niet ondergaan. Tevens loopt nog een onderzoek naar zijn geschiktheid om zijn beroepsplichten te vervullen. Het vijf jaar oude Nederlandse m.s. “CEMILE “ (2370gt - 84.90 mtr.) arriveerde 13 november in de Rotterdamse Brittaniёhaven. De volgende ochtend nam Happel het schip over. Na het lossen moest het schip verhalen naar de St. Laurenshaven. Dit gebeurde aan het begin van de avond en eerste stuurman Verplanken merkte dat de kapitein naar alcohol rook. Ook tweede stuurman Wolterman merkte dit op, maar geen van beiden vond dat Hapel zijn taken niet kon uitvoeren. De loods nam echter al snel het roer over van de kapitein. De eerste en tweede stuurman vermoedde dat het te maken had met alcoholgebruik. In de St. Laurenshaven meerde de Cemile af langszij het zeeschip “Wijszkow “ (3127brt), een op de Marshall Islands geregistreerd vrachtschip en eigendom van Goplo Shipping. De kapitein en de loods verdwenen hierna in de hut van de kapitein, waar ze volgens getuigen een alcoholvrij drankje nuttigden. Volgens de eerste stuurman was echter nog niet goed afgemeerd. Na het afmeren ging de loods van boord. De eerste en tweede stuurman namen daarna in de hut van de kapitein nog een drankje. De tweede stuurman schonk volgens zijn zeggen de kapitein twee grote glazen whisky in, hoewel hij wist dat om middernacht opnieuw verhaald moest worden. Rond middernacht wilde de "Wijszkow" weg en begaf Happel zich naar de brug. De tweede stuurman Wolterman en een matroos gooiden los. De eerste stuurman Verplanken volgde de kapitein naar de brug, omdat hij vond dat Happel niet in staat was te manoeuvreren. De kapitein was onvast ter been en sprak onduidelijk. Ingrijpen was echter voor de eerste stuurman niet mogelijk, omdat hij zichzelf niet in staat achtte met de "Cemile" te manoeuvreren. Volgens hem, doordat kapiteins te weinig tijd nemen om dit hun stuurman goed te leren. In plaats dat Happel het achterschip vrij voer om de "Wijszkow" ruimte te geven, drukte hij het achterschip herhaaldelijk, meestal met hoge snelheid naar de "Wijszkov". De "Wijszkov" liep schade op aan de verf, op de "Cemile" werd het hekwerk ingedrukt. De kapitein verklaarde later, dat hij niet alcoholafhankelijk was op dat moment en verwees naar zijn laatste keuring in mei 1996 door de Arbodienst in Leiden. De ongecontroleerde bewegingen waren volgens hem het gevolg van de van de drukte op de brug, waardoor hij overstuur raakte. De loods op de "Wijszkow" nam echter contact op met de havendienst en het politievaartuig "AP5" ging poolshoogte nemen. Toen twee agenten op de brug arriveerden, zagen zij dat de kapitein moeite had te blijven staan en roken zij een sterke alcohollucht. De agenten vroegen de eerste stuurman het schip op de vrijgekomen plaats af te meren. Dit weigerde hij, omdat hij zich daartoe niet in staat achtte. De agenten bestelden daarop een loods. Ondertussen bleef de kapitein manoeuvreren. Op een verzoek van de agenten het schip langzaam achteruit te draaien, gaf hij vermogen vooruit. Na nog een aanvaring met de "Wijszkow" en de kade, kwam de loods aan boord en meerde binnen vijf minuten af. De politie arresteerde de kapitein. Een ademtest leverde een alcoholpromil-lage van 1,8 op, genoeg voor een vaarverbod van negen uur. Omdat niemand de kapitein tussen de aanvang van de manoeuvres rond half een en zijn arrestatie rond half drie had zien drinken, leek het de raad aannemelijk dat hij begon te manoeuvreren met een promillage van circa 2,2. Personen met zo'n promillage zijn onbekwaam en hebben hulp nodig bij het lopen. Aangezien de kapitein weigerde een verklaring af te leggen, werd hij heengezonden. Happel werd onmiddellijk ontslagen. Op de zitting zei hij spijt te hebben van zijn daden. ‘Had ik maar een loods besteld.

1997-08-00: Op 16.08.1997, tijdens de reis van Hamburg (Duitsland) naar Esbjerg (Denemarken) op de Elbe bij boei 18/19 machineschade opgelopen. Ten anker gegaan, doch na het breken van de ankerketting, door een sleepboot naar Cuxhaven gesleept. 19.08.1997 na voltooiing van de reparatie de reis voortgezet.

Ship Masters Data

Images


Description: Cemile 1991 on trials in 04.1991.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Cemi 1991 ex Cemile 29-11-2012 outbound Nieuwe Waterweg.
Image type: Photo

Description: Cemi 1991 ex Cemile on 27-01-2014 Lloydkade, Rotterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Cemi 1991 ex Cemile on 27-01-2014 Lloydkade, Rotterdam.

Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Cemi 1991 ex Cemile on 30-07-2014 Noordzeekanaal.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo

Description: Cemi 1991 ex Cemile on 06-02-2015 IJmuiden.
Made By: © Coster, M. (Marcel)
Image type: Photo

Description: Cemi at Delfzijl on 14 May 2015.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources