Name ship: CERONIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 683 Z 'S HAGE 1939
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Dok- en Werf Maatschappij Wilton-Feijenoord N.V., Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 665
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-00-00
Delivery Date: 1939-04-13
Technical Data

Engine Manufacturer: Dok- & Werf Maatschappij Wilton Fijenoord N.V., Schiedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: M.A.N. - Diesel (25 9/16 - 55 1/8)
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 8059.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4621.00 Net tonnage
Deadweight: 12032.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 463.00 Feet (British) Registered
Beam: 59.30 Feet (British) Registered
Depth: 33.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-04-13 CERONIA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDJW
Additional info:

Date/Name Ship 1959-12-31 CERONIA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Owner: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDJW
Additional info:

Ship Events Data

1939-03-11: RN 110339
Het 12.000 ton dw. metende tankschip CERONIA bij Wilton-Feyenoord te Rotterdam in aanbouw voor de Koninklijke Shell groep zal omstreeks 12 april zijn proeftocht houden. De proefvaart van het eveneens 12.000 ton metende tankschip CLAVELLA dat voor dezelfde rederij in aanbouw is bij de Rotterdamsche Droogdok Mij. zal eind april gehouden worden.

1940-02-05: De tanker ms. 'CERONIA' (1939) van Petroleum Maatschappij 'La Corona' (Shell), als neutraal Nederlands schip op weg van Las Piedras naar Rotterdam, wordt getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot 'U 41' op circa 125 zeemijl van Land’s End (op positie 49.14° N / 08.34° W). De bemanning ziet kans het schip te behouden en op eigen kracht de tanker op 9 februari in Pernis binnen te brengen waar het op de werf van Wilton-Fijenoord te Schiedam kan worden gerepareerd en nog net voor de Duitse inval op 10 mei 1940 weer uit Rotterdam kan vertrekken. De 'U 41' brengt op dezelfde dag eveneens de Britse tanker 'Beaverburn' tot zinken, doch wordt daarbij zelf vernietigd door de Britse torpedoboot HMS 'Antelope', waarbij de volledige bemanning om het leven komt.

1961-04-00: Final Fate: De CERONIA arriveerde op 3 april 1960 te Singapore en werd daar opgelegd. In februari 1961 werd zij voor de sloop verkocht aan de Hong Salvage & Towage Co. Ltd. te Hong Kong. Zij werd naar Hong Kong gebracht, waar ze op 30 maart 1961 arriveerde en waar op 14 april 1961 de Hong Kong Chiap Hua Manufactory Co. (1947) Ltd. met het slopen begon.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources