Name ship: ALBATROS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1901
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5732 GRON 1901
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1901-03-06
Delivery Date: 1901-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 85.97 Gross tonnage
Net Tonnage: 69.53 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 21.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.33 Meters Depth, moulded
Draught: 2.13 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-03-06 ALBATROS
Manager: Jan Kunst, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Kunst, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBVQ
Additional info:

Date/Name Ship 1916-11-10 ALBATROS
Manager: Klaas Deen, Groningen, Netherlands
Owner: Klaas Deen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign:
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 8.500,--

Date/Name Ship 1918-07-02 ALBATROS
Manager: N.V. Riviervaart Maatschappij Susanna, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Riviervaart Maatschappij Susanna, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NBVQ
Additional info: Aankoopprijf Hfl. 8.500.--

Ship Events Data

1901-03-01: AH 07.03.1901: Martenshoek, 6 maart. Heden is alhier te water gelaten de stalen koftjalk “ALBATROS”, groot 80 last, en gebouwd door Gebr. J.& W. Boerma en gebouwd in opdracht van J. Kunst te Groningen.

1901-03-20: Dagregister deel 15 nummer 215 den drie en twintigsten Maart 1900 een. Ik ondergeteekende, Jan Kunst, wonende aan scheepsboord te huis behoorende te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het tjalkschip genaamd “Albatros”, gebouwd te Martenshoek, hebbende een dek en een mast, gemeten bruto twee honderd drie en veertig en vijf en vijftig honderdste kubieke meter of vijf en tachtig en zeven negentig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter en netto een honderd zes en negentig en zeven en negentig honderdste kubieke meter of negen en zestig en drie en vijftig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, te huis behorende te Groningen thans liggende te Martenshoek en als schipper gevoerd wordende door mij zelven. J. Kunst . In de kantlijn staat bijgeschreven 5732.

1901-03-26: Op 26-03-1901 eerste meting te Hoogezand: Meetnummer Hz167N. Lengte: 25 m 90 cm, breedte: 4 m 98 cm en waterverplaatsing: 161,280 ton.

1919-05-09: Final Fate: Sank off St. Abbs Head on a voyage from London - Christiania.

09-05-1919 gezonken nabij St. Abbs Head na opgelopen lekkage. Schipper K.E. Seven, Rotterdam, stuurman Roelof de Winter, Groningen, matroos Machiel Dost, Rotterdam gehoord door R. v/d S. 11 juni 1919. Op 25 april vertrokken van London met een lading Salt Cake met bestemming Cristiania. Het schip was tot het merk geladen. Men volgde de route langs de Engelse kust omhoog tot Newcastle om vandaar over te steken. Goed weer, flinke bries uit het O.Z.O. met hoge deining. In de ochtend van 8 mei werd besloten een opper te zoeken tot er gunstiger wind zou komen, het schip dreef teveel om de Noord en maakte te weinig vooruitgang. Zodoende ging men voor de wind en op een koers W.Z.W. naar de Firth of Forth. Het schip werkte zwaar en nam veel water over. Op 9 mei om 6.00 uur brak het SB zwaar in de kop af en bleef in de standaardketting hangen. Dit zwaard was niet in rust zoals het BB zwaard, omdat de haak daarvoor reeds eerder gebroken was. Het zwaard hing dus niet vast tegen het schip zodat de zee tussen het zwaard en de romp doorliep, waardoor het regelmatig tegen de scheepswand sloeg. Men probeerde het zwaard binnenboord te halen, dit lukte echter niet. Een poging de ketting te kappen mislukte ook, waarop de lier waaraan de ketting bevestigd was, liet aflopen een zo het zwaard liet slippen. Tijdens deze werkzaamheden had het zwaard diverse malen onderwater tegen het schip gestoten. Vermoedelijk zodanig dat het lekkage veroorzaakte, althans toen men de pompen peilde bleek er 2 voet water in het schip te staan. Er kon geen onderzoek in het ruim plaatsvinden, omdat het ruim vol geladen was. Er werd gedurende 2 uur gepompt, maar het schip kwam steeds dieper in het water te liggen. Er werd besloten het schip te verlaten. De voorzeilen werden gestreken en de piek van het grootzeil en de boot werd te water gelaten. De bemanning ging in de boot en bleef nog 2 uur in de buurt van de zinkende “ALBATROS” die om 12.00 uur wegzonk in de Noordzee. Daarna werd er koers gezet op de Engelse kust, na 8,5 uur zeilen en roeien werden de schipbreukelingen aanboord genomen van het Duitse ss “Delta” en op 10 mei te Leith aan land gebracht.


Ship Masters Data

Images

Sources