Name ship: CLAES COMPAEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5209091
Nat. Official Number: 2449 Z GRON 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 206
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-03-07
Delivery Date: 1949-06-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Mirrlees Bickerton & Day Ltd, Stockport, Great Britain
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Mirrlees Blickerton (1941) Type (350x535)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 256.00 Net tonnage
Deadweight: 725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35670 Cubic Feet
Bale: 33551 Cubic Feet
 
Length 1: 53.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.94 Meters Depth, moulded
Draught: 3.44 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-00-00 CLAES COMPAEN
Manager: Boele & Oosterwijk B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Boele & Oosterwijk B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1950-00-00 CLAES COMPAEN
Manager: Adriaan Buitelaar & G.A. van Sprang, Rotterdam, Netherlands
Owner: Adriaan Buitelaar & G.A. van Sprang, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1961-11-13 LINGEDIJK
Manager: Solleveld & Van der Meer, Rotterdam, Netherlands
Owner: Solleveld & Van der Meer, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPG
Additional info:

Date/Name Ship 1965-04-01 SPEED
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHQH
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 SPEED
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3018
Additional info:

Date/Name Ship 1972-03-27 THANOS
Manager: Occidental Shipping Company Ltd, Famagusta, Cyprus
Owner: Occidental Shipping Company Ltd, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-00 AGHIA ZONI
Manager: C. Sardis & Co., Piraeus, Greece
Owner: C. Sardis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-02-00 AGHIA ZONI
Manager: C.P. & E. Sardis, Piraeus, Greece
Owner: C.P. & E. Sardis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1949-00-00: 1949: Claes (of Klaas) Gerritszoon Compaen (geboren in Oostzaan, 1587 - overleden 15 februari 1660) was omstreeks 1625 één van de meest beruchte van de Barbarijse zeerovers.

1949-06-18: Op 18-06-1949 als een stalen motorschip in aanbouw (bouwnummer 206), nog zonder naam, nog niet gemeten, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2449 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.00 m. uit de hekplaat, 0.95 m. uit de lengteas, 1.65 m. boven dek.

1949-07-01: NvhN 01-07-1949: Binnen enkele dagen hebben achtereenvolgens op de Eems de volgende, nieuw gebouwde motor-zeeschepen hun proeftocht gehouden. Eerst was het de „CLAES COMPAEN", daarna de „Follonica" gevolgd door de „Arnhem". De belangstelling was telkens groot en met tal van auto's arriveerden de gasten uit alle streken van ons land. De „Arnhem" is een raised quarterdeckschip, groot 575 ton, werd gebouwd onder klasse S.I. en Lloyds bij de scheepswerf „Volharding" te Foxhol, voor rekening van de heer Jansen te Arnhem. Het schip is van een 360 PK 6 cylinder Industrie-motor voorzien en behaalde een snelheid van ruim 10 mijl.

1949-10-21: Het Vrije Volk 21-10-1949: CLAES COMPAEN is al vier dagen nergens te vinden. Onrust over schip en bemanning. Sinds Maandagochtend heeft de Nederlandse kustvaarder Claes Compaen niets meer van zich laten horen. Het schip, dat in Sundsval (Zweden) hout had geladen en, dat op weg was naar IJmuiden, moest in het afgelopen weekend de haven Brunsbuttel in de Duitse bocht binnenlopen -in verband met het slechte weer. Toen Maandag het weer enigszins verbeterde, voer het kleine, 497 bruto register ton metende scheepje uit. Tegelij met de Compaen vertrok de Koningin Juliana, evenens een Nederlandse küstvaarder. De Koningin Juliana liep Woensdagochtend te IJmuiden binnen. De Claes Compaen is het eigendom van de Rotterdamse firma G. A. van Sprang. Het schip werd in 1949 gebouwd en heeft een bemanning van elf koppenaan boord. Radio-oproep hielp niet. Toen men Woensdag niets van de Compaen vernomen had, werd er door Scheveningen-radio een radiotelegrafische oproep gezonden aan alle schepen, waarin men verzocht onmiddelijk bericht te zenden wanneer men enig teken van de kustvaarder had vernomen. Tot op dit ogenblik heeft men echter taal noch teken op deze oproep ontvangen, hoewel ze in iedere zendperiode herhaald wordt. Er is in verband met de Claes Compaen enige verwarring ontstaan. Ten onrechte meende men het te doen te hebben met de IJmuidense trawler IJM 41. „Claes Compaen". Aan boord van dit, schip — waarmee men geregeld contact heeft — is alles wel. Het is niet uitgesloten, dat de kustvaarder met een mankement aan de zender. een vluchthaven of een rede heeft opgezocht in verband met de nog steeds zeer slechte weersgesteldheid in de noordelijke gebieden.

1949-10-22: Het Vrije Volk 22-10-1949: Drie dagen en nachten in vliegend stormweer. (Van onze Londense correspondent Richard Jokel)
De Rotterdamse kustvaarder „CLAES COMPAEN" (726 ton), die Donderdag 13 October uit Stralsund vertrokken is en enige dagen als verloren werd beschouwd, is Vrijdagmiddag in de Engelse haven Great Yarmouth binnengelopen. Twee stoppen van de radio waren doorgebrand. Daardoor kon de schipper, die enige dagen in zwaar weer voor de Nederlandse kust op een gelegenheid om binnen te lopen heeft liggen wachten, niet in verbinding treden met de wal. Maandagmorgen 17 October vertrok de „Claes Compaen" van Brünsbuttel. De weersomstandigheden waren uitstekend, het weerbericht goed. Dinsdagmiddag begon echter de bries te wakkeren. Reeds om drie uur liep er zoveel zee, dat vijftien standaard hout van de deklast overboord moest worden gezet. En van dit blik af heeft het schip drie volle dagen en nachten tegen vliegend stormweer liggen opboksen. In de nacht van Dinsdag op Woensdag lag de „Claes Compaen" vijftien mijl westelijk van Noordwijk in een zee om er verlegen van te worden. Er was geen sprake van, dat een Nederlandse haven kon worden binnengelopen. Het schip werd door zware stukken, water belopen en er was geen andere mogelijkheid" dan zee te houden. Hoewel de situatie verre van plezierig was, is er geen ogenblik ernstig gevaar voor schip en bemanning geweest. Na het kappen van de deklading lag het schip behoorlijk op de zee en was het alleen zaak uit de buurt van de wal te blijven. Donderdagmorgen leek het weer nog slechter te worden. Omdat er voldoende bunkerolie aan boord was om de Engelse wal te halen, besloot de schipper de Hollandse lagerwal de rug toe te keren. Schip was meer onder dan boven water. Het was een zware tocht, waarbij het schip meer onder dan boven water voer. De windsterkte was 8 tot 9 en zware stortzeeën liepen over het hele schip. 's Avonds verkende de schipper de Engelse kust. Maar in de loop van de dag was de wind gekrompen en toen 's avonds Southwall verkend werd, waaride de storm uit 't Zuid-Westen. Weer lagerwal, weer geen kans om binnen te lopen. De schipper hield de „Claes Compaen" de hele nacht met de kop op zee en besloot Vrijdagmorgen een eind aan het wachten te maken. De bemanning was op en bij langer aarzelen moest de olie uit de reservebunkers worden aangesproken. In een woeste zee stuurde de schipper (met drie man aan het roer), dus op de haveningang van Great Yarmouth aan. Op tweehonderd meter van de haveningang kon een loods aan boord komen, die de „Claes Compaen" ten slotte veilig binnenbracht. Zaterdagmorgen tien uur vertrok het schip weer uit de Engelse vluchthaven. De drie dagen, die deze overigens zeer zeewaardige coaster in zwaar stormweer op de Noordzee rondzwalkte, zullen de bemanning nog lang heugen. Niet, dat zij zich in direct levensgevaar bevonden, maar twee en zeventig uur liggen stampen en- steken zonder binnen te kunnen lopen — dat is een ervaring, die je niet in je kouwe kleren blijft zitten. Zeker niet, wanneer achteraf blijkt, dat je familie een paar dagen in dodelijke ongerustheid heeft verkeerd.'

1949-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1949: CLAES COMPAEN nog in Great Yarmouth. Het bericht, als zou de „Claes Compaen" — de coaster die van de Zweedse haven Sundsvall onderweg was naar Zaandam — de haven van Great Yarmouth aan de Engels Oostkust hebben verlaten en naar Londen vertrokken zijn, is volgens de Rotterdamse directie van de firma Strang niet juist. Kapitien Zeylemaker is genoodzaakt geweest een deel van de deklading te kappen, waardoor enkele standaards hout verloren gingen. Het bericht, dat de coaster de reis naar Zaandam zal voortzetten, ten einde de lading aan de Bruynzeel-fabrieken af te leveren, wordt elk ogenblik verwacht.

1984-00-00: Final Fate: In 08.1984 met motorschade opgelegd in Eleusis en daar op 04.10.1984 door een onbekende sloper met de sloop
begonnen. Pas in 1993 Lloyd's rapporteert dat het schip is gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Claes Compaen' op 24 juni 1949
Image type: Photo

Description: 'Claes Compaen'
Image type: Photo

Description: Claes Compaen 1949 aan de steiger bij Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht. In de Develhaven.
Image type: Photo

Description: Lingedijk 1949 ex Claes Compaen.
Image type: Photo

Description: 'Speed' (ex 'Claes Compaen')
Image type: Photo

Description: Speed 1949 ex Lingedijk ex Claes Compaen - Scheepswerf Westerdok, Amsterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo
Sources