Name ship: CLAES COMPAEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5209091
Nat. Official Number: 2449 Z GRON 1949
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 206
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-03-07
Delivery Date: 1949-06-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Mirrlees Bickerton & Day Ltd, Stockport, Great Britain
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Mirrlees Blickerton nr. 94209/40 (1941) Type (350x535) 325 rpm.
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 497.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 256.00 Net tonnage
Deadweight: 725.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35670 Cubic Feet
Bale: 33551 Cubic Feet
 
Length 1: 53.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 49.19 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.94 Meters Depth, moulded
Draught: 3.44 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-01-06 CLAES COMPAEN
Manager: Boele & Oosterwijk N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Jacob Cornelis Oosterwijk, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1949-06-20 CLAES COMPAEN
Manager: Cargadoors- & Expeditiebedrijf G.A. van Sprang, Rotterdam, Netherlands
Owner: Adriaan Buitelaar, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDKN
Additional info:

Date/Name Ship 1961-11-13 LINGEDIJK
Manager: Solleveld & Van der Meer, Rotterdam, Netherlands
Owner: Solleveld & Van der Meer, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFPG
Additional info: Johannes Herman Fuchs

Date/Name Ship 1965-04-01 SPEED
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHQH
Additional info:

Date/Name Ship 1969-11-25 SPEED
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Owner: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3018
Additional info:

Date/Name Ship 1972-03-27 THANOS
Manager: Occidental Shipping Company Ltd, Famagusta, Cyprus
Owner: Occidental Shipping Company Ltd, Famagusta, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-00 AGHIA ZONI
Manager: C. Sardis & Co., Piraeus, Greece
Owner: C. Sardis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3837
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 AGHIA ZONI
Manager: C.P. & E. Sardis, Piraeus, Greece
Owner: C.P. & E. Sardis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3837
Additional info:

Ship Events Data

1949-00-00: 1949: Claes (of Klaas) Gerritszoon Compaen (geboren in Oostzaan, 1587 - overleden 15 februari 1660) was omstreeks 1625 één van de meest beruchte van de Barbarijse zeerovers.

1949-06-18: Op 18-06-1949 als een stalen motorschip in aanbouw (bouwnummer 206), nog zonder naam, nog niet gemeten, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2449 Z GRON 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.00 m. uit de hekplaat, 0.95 m. uit de lengteas, 1.65 m. boven dek.

1949-07-01: NvhN 01-07-1949: Binnen enkele dagen hebben achtereenvolgens op de Eems de volgende, nieuw gebouwde motor-zeeschepen hun proeftocht gehouden. Eerst was het de „CLAES COMPAEN", daarna de „Follonica" gevolgd door de „Arnhem". De belangstelling was telkens groot en met tal van auto's arriveerden de gasten uit alle streken van ons land. De „Arnhem" is een raised quarterdeckschip, groot 575 ton, werd gebouwd onder klasse S.I. en Lloyds bij de scheepswerf „Volharding" te Foxhol, voor rekening van de heer Jansen te Arnhem. Het schip is van een 360 PK 6 cylinder Industrie-motor voorzien en behaalde een snelheid van ruim 10 mijl.

1949-10-21: Het Vrije Volk 21-10-1949: CLAES COMPAEN is al vier dagen nergens te vinden. Onrust over schip en bemanning. Sinds Maandagochtend heeft de Nederlandse kustvaarder Claes Compaen niets meer van zich laten horen. Het schip, dat in Sundsval (Zweden) hout had geladen en, dat op weg was naar IJmuiden, moest in het afgelopen weekend de haven Brunsbuttel in de Duitse bocht binnenlopen -in verband met het slechte weer. Toen Maandag het weer enigszins verbeterde, voer het kleine, 497 bruto register ton metende scheepje uit. Tegelij met de Compaen vertrok de Koningin Juliana, evenens een Nederlandse küstvaarder. De Koningin Juliana liep Woensdagochtend te IJmuiden binnen. De Claes Compaen is het eigendom van de Rotterdamse firma G. A. van Sprang. Het schip werd in 1949 gebouwd en heeft een bemanning van elf koppenaan boord. Radio-oproep hielp niet. Toen men Woensdag niets van de Compaen vernomen had, werd er door Scheveningen-radio een radiotelegrafische oproep gezonden aan alle schepen, waarin men verzocht onmiddelijk bericht te zenden wanneer men enig teken van de kustvaarder had vernomen. Tot op dit ogenblik heeft men echter taal noch teken op deze oproep ontvangen, hoewel ze in iedere zendperiode herhaald wordt. Er is in verband met de Claes Compaen enige verwarring ontstaan. Ten onrechte meende men het te doen te hebben met de IJmuidense trawler IJM 41. „Claes Compaen". Aan boord van dit, schip — waarmee men geregeld contact heeft — is alles wel. Het is niet uitgesloten, dat de kustvaarder met een mankement aan de zender. een vluchthaven of een rede heeft opgezocht in verband met de nog steeds zeer slechte weersgesteldheid in de noordelijke gebieden.

1949-10-22: Het Vrije Volk 22-10-1949: Drie dagen en nachten in vliegend stormweer. (Van onze Londense correspondent Richard Jokel)
De Rotterdamse kustvaarder „CLAES COMPAEN" (726 ton), die Donderdag 13 October uit Stralsund vertrokken is en enige dagen als verloren werd beschouwd, is Vrijdagmiddag in de Engelse haven Great Yarmouth binnengelopen. Twee stoppen van de radio waren doorgebrand. Daardoor kon de schipper, die enige dagen in zwaar weer voor de Nederlandse kust op een gelegenheid om binnen te lopen heeft liggen wachten, niet in verbinding treden met de wal. Maandagmorgen 17 October vertrok de „Claes Compaen" van Brünsbuttel. De weersomstandigheden waren uitstekend, het weerbericht goed. Dinsdagmiddag begon echter de bries te wakkeren. Reeds om drie uur liep er zoveel zee, dat vijftien standaard hout van de deklast overboord moest worden gezet. En van dit blik af heeft het schip drie volle dagen en nachten tegen vliegend stormweer liggen opboksen. In de nacht van Dinsdag op Woensdag lag de „Claes Compaen" vijftien mijl westelijk van Noordwijk in een zee om er verlegen van te worden. Er was geen sprake van, dat een Nederlandse haven kon worden binnengelopen. Het schip werd door zware stukken, water belopen en er was geen andere mogelijkheid" dan zee te houden. Hoewel de situatie verre van plezierig was, is er geen ogenblik ernstig gevaar voor schip en bemanning geweest. Na het kappen van de deklading lag het schip behoorlijk op de zee en was het alleen zaak uit de buurt van de wal te blijven. Donderdagmorgen leek het weer nog slechter te worden. Omdat er voldoende bunkerolie aan boord was om de Engelse wal te halen, besloot de schipper de Hollandse lagerwal de rug toe te keren. Schip was meer onder dan boven water. Het was een zware tocht, waarbij het schip meer onder dan boven water voer. De windsterkte was 8 tot 9 en zware stortzeeën liepen over het hele schip. 's Avonds verkende de schipper de Engelse kust. Maar in de loop van de dag was de wind gekrompen en toen 's avonds Southwall verkend werd, waaride de storm uit 't Zuid-Westen. Weer lagerwal, weer geen kans om binnen te lopen. De schipper hield de „Claes Compaen" de hele nacht met de kop op zee en besloot Vrijdagmorgen een eind aan het wachten te maken. De bemanning was op en bij langer aarzelen moest de olie uit de reservebunkers worden aangesproken. In een woeste zee stuurde de schipper (met drie man aan het roer), dus op de haveningang van Great Yarmouth aan. Op tweehonderd meter van de haveningang kon een loods aan boord komen, die de „Claes Compaen" ten slotte veilig binnenbracht. Zaterdagmorgen tien uur vertrok het schip weer uit de Engelse vluchthaven. De drie dagen, die deze overigens zeer zeewaardige coaster in zwaar stormweer op de Noordzee rondzwalkte, zullen de bemanning nog lang heugen. Niet, dat zij zich in direct levensgevaar bevonden, maar twee en zeventig uur liggen stampen en- steken zonder binnen te kunnen lopen — dat is een ervaring, die je niet in je kouwe kleren blijft zitten. Zeker niet, wanneer achteraf blijkt, dat je familie een paar dagen in dodelijke ongerustheid heeft verkeerd.'

1949-10-26: Het Vrije Volk 26-10-1949: CLAES COMPAEN nog in Great Yarmouth. Het bericht, als zou de „Claes Compaen" — de coaster die van de Zweedse haven Sundsvall onderweg was naar Zaandam — de haven van Great Yarmouth aan de Engels Oostkust hebben verlaten en naar Londen vertrokken zijn, is volgens de Rotterdamse directie van de firma Sprang niet juist. Kapitein Zeylemaker is genoodzaakt geweest een deel van de deklading te kappen, waardoor enkele standaards hout verloren gingen. Het bericht, dat de coaster de reis naar Zaandam zal voortzetten, ten einde de lading aan de Bruynzeel-fabrieken af te leveren, wordt elk ogenblik verwacht.

1949-10-27: Leeuwarder courant 27-10-1949: De „Claes Compaen" nog steeds in Great Yarmouth. De kustvaarder „Claes Compaen". die op weg van de Zweedse haven Sundsvall naar Zaandam door de storm werd overvallen en over het lot waarvan men zich (vooral op Terschelling) enige dagen ernstig ongerust maakte, ligt nog steeds in de Engelse haven Great Yarmouth, waar het schip binnenliep. Kapitein Zeijlemaker heeft tijdens de storm een deel van de deklading moeten laten kappen, waardoor enkele standaards hout verloren gingen. Zodra het weer kalmer wordt, zal de „Claes Compaen" de reis naar Zaandam vervolgen.
De Volkskrant 31-10-1949. „Claes Compaen” binnen. IJmuiden, 30 Oct. — Het 497 ton metende kustvaartuig „Claes Compaen", dat enige dagen geleden tijdens stormweer op de Noordzee werd vermist, is in IJmuiden binnengelopen. Het schip, dat onderweg was naar Zaandam, heeft een deel van zijn deklast hout verloren.
De Heerenveensche koerier 03-11-1949: Na de storm. De rust keert weer. Op Terschelling is langzamerhand de rust weergekeerd. Voor vorige week was de spanning al gekomen. De coaster „Claes Cormpaen" met hout van Zweden vertrokken en het laatst bij de Elbe gezien was, drie dagen over tijd. Van de elf leden der bemanning waren 8 Terschellingers, waaronder de kapitein. Het was slecht weer, de wind gierde door de masten van Doeksen's sleepboten, die zeeklaar lagen; spookachtig waaierde de Brandaris haar lichtwieken over het winterse dorp en de hoge duinen. Angst waarde rond. Aan de haven onder het wachthuisje „'t Wakend Oog" stonden de zeelui en bespraken het geval. De een sprak de ander moed in, maar innerlijk heerste er algemene twijfel. Men dacht aan vroegere rampen; het vergaan der loodsschoener, het onbekende einde der vroegere reddingsboot „Bandaris". De stemming was gedrukt, tot Vrijdags de blijde mare kwam: de „Compaen" is binnengelopen in de Engelse haven Yarmouth! Terschelling herleefde, de spanning was gebroken en er was vreugde. Feller dan te voren blies vorige week de stormwind over het zee-eiland. Op de sidderende vuurtoren luisterde en keek de kustwacht onafgebroken. Toen kwam het bericht dat de „Ivar" op een mijn gelopen was. De „guusjers" snelden naar de haven en weldra kozen Doeksen en zijn kranige kerels zee; eerst met de „Holland" De Oceaan moet in de buurt van de schroefloze Dordrecht op Vliereede blijven. De reddingboot ligt nog aan de werf in Amsterdam, maar de Dorus uit Den Helder en de trouwe Insulinde namen haar taak over. De „eilanders luisterden per radio mee op de visserij-band", velen tot diep in de nacht. Een sloep van de Deense boot met vier man, kwam ongelukkig terecht en allen verdronken. Een andere boot met acht man werd vermist. De gehele nacht klonk het door de nachtelijke hemel: Halla Holland, hoort ge mij, hier de Brandais? en zijt ge daar schipper Toxopeus? Over! De Holland zag tenslotte kans verbinding te krijgen en het stoomschip „Ivar" in het Inschot bezuiden Vlieland aan de grond te zetten, nadat men tien man op de sleepboot had overgenomen. De rest landde behouden op Ameland. Woensdag j.l. kwamen ook die naar Terschelling; toen de Holland de overigen in de Schellinger haven loste, stond de kade zwart van de mensen, alleen de kapitein is op zijn schip gebleven. Donderdag haalde de vice-consul van Denemarken de helft af, via Adam ging het per vliegtuig naar het vaderland. De Denen op Terschelling vonden in Hotel Nap een gul onthaal en goede verzorging. Wij hebben ons geruime tijd met enkelen onderhouden. Zij hebben angstige uren beleefd; de mijnontploffing moet hevig geweest zijn. De Deense zeelui betreuren het lot van hun omgekomen kameraden, maar zijn vol lof voor de prestaties van Doeksen en zijn getrouwen; prima zeelieden menen zij en ze prijzen om beurten de redding en berging van hun schip. De „Ivar" ligt nu in de" Waalhaven te Rotterdam. Op Terschelling aan de haven is de stemming rustig. Weer staan de zeelui en die er zich mee verwant voelen, onder 't wachthuisje en bespreken de bergingskansen en mogelijke bedragen van de „buit" van de opstappers. Want later, dikwijls veel later komt de afrekening, daar gaat nogal wat aan vooraf. Maar zo blijft er spanning in, een gokje! Het is bijna windstil. In de verte bruist de branding tegen het strand. De lichtjes van gasboeien en vuurtorens in de verte pinkelen uit en aan. De loodsboot komt met felle schijnwerper van een late tocht naar het Stortemelk binnen. Spookachtig doemt het logge boord van een Duitse coaster, die de storm hier afgetouwd heeft, op. Rustig wieken de stralenbundels van de aloude vuurtoren over de huizen en de nu kalme zee. Maar de sleepboot ligt al weer vaarklaar, de bemanning is uitgerust en bij Doeksen pruttelt zacht de luidspreker. Het kan de stilte zijn die aan de storm voorafgaat trouwens ook bij goed weer dreigt mijnengevaar. En de Terschellinger gronden blijven immer voor passerende schepen een gevaar. Het stormseizoen is pas begonnen. Doeksen en zijn helpers, de kustwacht en de mannen van de reddingsboot blijven paraat om terstond bij nood hulp te kunnen verlenen. Strijd te leveren tegen de zee, de erfvijand, maar die de eilanders toch niet kunnen missen, waar naar ze verlangeq, als ze haar ontberen, evenals ze verlangen naar de eilanderstranden, waarnaar zij terugkeren, steeds weer.

1950-01-16: De Volkskrant 16-01-1950: „Claes Compaen” voor Ierse kust in nood. Sleepboot brengt redding (Van onze correspondent) Rotterdam, 15 Jan. — Het Nederlandse kustvaartuig „Claes Compacn", 497 ton groot, heeft met dertien koppen aan boord, bij de lerse kust enige hachelijke uren moeten doorstaan. Het schip liep namelijk machineschade op, waardoor het stuurloos raakte en op de rotsen dreigde te lopen. Nog juist op tyd kon het echter door een sleepboot worden vastgemaakt. De eerste noodseinen werden om halfnegen Zondagavond ontvangen. Het schip seinde, dat vijf mijl van Milford Haven de nokken waren gebroken en dat het nog slechts twee mijl van de rotsen was. De dadelijk uitgevaren sleepboot „Dextrous" kon het vaartuig niet terstond ontdekken, maar nadat het verzoek met een lamp seinen te geven was opgevolgd, had men spoedig contact tot stand gebracht. Alle gevaar is thaas geweken.
Trouw 16-01-1950:
Op 15 Januari vroeg het schip dringend sleeppbootassistentie op 5 mijl Z.W. Van Milfordhaven.
Trouw 16-01-1950:
Het schip is te Milfordhaven binnen gesleept.

1962-04-17: De waarheid 17-04-1962: Ms. Lingedijk aan de grond. Het 479 ton metende Nederlandse m.s. Lingedijk is maandagmorgen bij de haven van Arklow aan de oostkust van lerland aan de grond gelopen. Het schip was onderweg naar Rotterdam. De Lingedijk ligt slechts 30 meter van de pier bij windkracht 6. Er bestaat geen onmiddellijk gevaar. Een poging de Lingedijk vlot te brengen is maandagavond mislukt. Vandaag zal dit opnieuw geprobeerd worden.
De Volkskrant 18-04-1962: „Lingedijk” op lerse kust gelopen. Rosslare Harbor, Ierland, 17 april (AP) — De 600 ton metende Nederlandse kustvaarder, Lingedijk, is hij Arklow aan de grond gelopen en de hulp van een sleepboot is gevraagd. Het schip vervoert kopererts van Arklow naar Rotterdam, zijn thuishaven. Het schip liep op een zandbank en ligt te slingeren door de hoge zee ten gevolge van de sterke noordoostelijke wind. De kapitein, Veenhove, is met zijn bemanning van negen koppen aan boord gebleven. Het anker aan stuurboord is uitgeworpen. De kapitein heeft per radio meegedeeld dat hij bij hoog water hoopt vlot te komen.

1965-12-16: De Telegraaf 16-12-1965: Nederlands schip 5 dagen zoek. Van onze correspondent Londen, donderdag. Het Nederlandse motorschip „Speed" (497 ton) van de rederij Gruno wordt sinds vijf dagen vermist. Het is op 10 december voor het laatst waargenomen door het kuststation Deal nabij Dover aan de Engelse zuidkust. Sindsdien is er niets meer van vernomen. Het had al geruime tijd geleden moeten aankomen in de lerse haven Kilrush. De Londense verzekeringsmaatschappij Lloyd's heeft alle schepen in het betrokken gebied in een radio-oproep gevraagd om inlichtingen over de Speed.

1979-07-00: In 07-1979 opgelegd te Piraeus.

1984-00-00: Final Fate: In 08-1984 met motorschade opgelegd in Eleusis en daar op 04-10-1984 door een onbekende sloper met de sloop begonnen. Pas in 1993 Lloyd's rapporteert dat het schip is gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: 'Claes Compaen'
Image type: Photo

Description: Claes Compaen 1949 aan de steiger bij Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht. In de Develhaven.
Image type: Photo

Description: Lingedijk 1949 ex Claes Compaen.
Image type: Photo

Description: 'Speed' (ex 'Claes Compaen')
Image type: Photo

Description: Speed 1949 ex Lingedijk ex Claes Compaen - Scheepswerf Westerdok, Amsterdam.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Thanos 1949 ex Speed 1949 ex Lingedijk ex Claes Compaen
Image type: Photo
Sources