Name ship: CLASINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1926
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO number:
Nat. Official Number: 11530 GRON 1926
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 38
Date Laid Down:
Launch Date: 1926-03-17
Delivery Date: 1926-05-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes gloeikop Type (300x300)
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 123.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 79.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 30.30 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.82 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1953-00-00: In 05.1952 uit de zeevaart en in 1953 in de binnenvaart.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1926-05-11 CLASINA
Manager: Anne Steenstra, Zwartsluis, Netherlands
Owner: Anne Steenstra, Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PDKV
Additional info:

Ship Events Data

1926-05-00: NvhN 19-05-1926: Groningen, 19 Mei. Zaterdag 15 dezer is van een der hellingen van de N.V. Noord-Nederl. Scheepswerven alhier met goed gevolg te water gelaten een motorvrachtschip. Afmetingen 31.50 X 5.40 X 2.25 Meter. Het schip zal worden gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie. Voor de voortstuwing zal in dit schip geplaatst worden een 80 P.K. „Bolnes"-motor.
Van dezelfde scheepswerven zijn de vorige week vertrokken: Het motorvrachtschip „CLASINA", eigenaar en kapitein A. Steenstra, van Zwartsluis. Het schip heeft de volgende afmetingen: 31.50 X 5.40 X 1.90 Meter, is gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie en is uitgerust met een 80 P.K. „Bolnes"-motor. De tot motorschip omgebouwde schoener „Resnova", eigenaar en kapitein K. Eeftingh van Gasselternijveen. Dit schip werd uitgerust met een 70 P.K. motor van de N.V. Motorenfabriek „Bolnes" te Bolnes.

1927-10-31: Op 31-10-1927 als CLASINA, zijnde een motorzeilschip, groot 348.67 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Anne Steenstra, schipper te Zwartsluis, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 541 Z GRON 1927 op 't achterschip in de achterste lichtkap op de roef. (Opm.: Brandmerk 11530 GRON 1926 is verwijderd.)

1928-08-09: NvhN 10-08-1928: Delfzijl, 9 Aug. Het m.s. „CLASINA", kapt. Steenstra, beladen met asbestplaten, op reis van Antwerpen naar Kopenhagen, kwam hier met defecten motor aan. De motor is hier hersteld, waarna het schip de reis voortzette.

1940-05-00: Tijdens het bombardement op Rotterdam lag het schip daar. Wist aan de Duitsers te ontkomen. Veranderde de naam in "Hoop" om de Duitsers te misleiden. Uiteindelijk kwam de familie in Elburg terecht, vanuit de polders voer het onder meer met aardappelen naar Amsterdam. Toen het schip in 03.1944 in Harlingen pootaardappelen lag te laden werd het alsnog door de Duitsers in beslag genomen, het kwam in Duitse dienst met als thuishaven Wilhelmshaven. Na de oorlog spoorden de Steenstra’s het schip met behulp van de Ondergrondse op, toen zij haar vonden eisten ze haar op maar de kapitein beschouwde haar als oorlogsbuit. Steenstra zette met behulp van de Amerikanen en de Ondergrondse door en voer haar terug naar Nederland.
In 09.1945 weer terug in Delfzijl.

1953-00-00: In 05.10.1953 uit de zeevaart en in de binnenvaart. Op 07-10-1953 als CLASINA, zijnde een motorschip, metende 209.599 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam No. R19332 d.d. 21-08-1953, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3053 B GRON 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant roef, 0.75 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 0.90 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 541 Z GRON 1927 in S.B. zijde in achterkant roef zijn vernietigd.) Het schip is dan nog steeds van Anne Steenstra, schipper te Kampen. Het wordt dan omschreven als: een staalijzeren motorschip met 1 dek, 1 mast voor volkslogies, 1 laadruim een roef, een stuurhuis en een machinekamer waarin geplaatst een 80 Pk 2 cyl. verdieselde Bolnes ruwoliemotor montorno. onbekend. Op 27.01.1956 "Clasina" van Herre Tjerk Steenstra (zoon), Dordrecht. 28.05.1968 "Nomadisch" van Wiemer Hoekstra, schipper te Eernewoude. Het krijgt een nieuwe motor: 6 cyl. 135 PK Penta Volvo dieselmotor bouwjr. 1962 motornr. 1302 aangebracht rechterzijkant motorblok. 19?? verbouwd en wederom verlengd: LL 41,50 Br 5,40 en nu 266 ton laadvermogen. 08.08.1980 "Rehoboth" van Johannes Abram van Toren, schipper te Rotterdam. 1980 T hut geplaatst, om meer ruimte te krijgen. Op 13.09.1996 "Michaël" van Cornelis Hubertus Marie Sars. Het schip werd verbouwd voor bewoning en als werkplaats (Sars Houtbouw) Het wordt omschreven als: een staalijzeren motorschip genaamd “Rehoboth” (thans genaamd ”Michaël”) gebrandmerkt 3053 B GRON 1953, hebbende een dek, een mast, voor volkslogies, een laadruim, een roef een stuurhuis en een machinekamer, welk schip wordt voortbewogen door zes cylinder Penta-Volvo scheepsdieselmotor van 133 Pk (thans Penta Volvo scheepsdieselmotor van 106 kW (=144 Pk) type ND 100B, motor nummer 1302 aangebracht op de rechterzijkant van motorblok, (thans motonummer 66933-14907, aangebracht aan bakboorzijde van het motorblok), welk schip een verplaatsing heeft van 299,678 m3, welk schip is gebouwd in het jaar 1926 te Groningen. Het schip staat 11.2010 nog zo bij het Kadaster teboek.

(zie artikel “De Erfenis, deel 124 in Schuttevaer van 22 november 2003.)

Ship Masters Data

Images


Description: Clasina 1926.
Image type: Photo
Sources