Name ship: CLAUDIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 6610261
Nat. Official Number: 4090 Z GRON 1966.
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 192
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-04-05
Delivery Date: 1966-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15433 Type 8GV-B (220x380) 320 rpm
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 298.00 Net tonnage
Deadweight: 788.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38227 Cubic Feet
Bale: 36480 Cubic Feet
 
Length 1: 57.76 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.85 Meters Depth, moulded
Draught: 3.48 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-05-18 CLAUDIA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDHU
Additional info:

Date/Name Ship 1972-11-22 CLAUDIA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDHU
Additional info:

Date/Name Ship 1976-04-08 REINA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Roelof Klein, Stadskanaal, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGZK
Additional info:

Date/Name Ship 1978-06-29 REINA
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stroobos / Netherlands
Callsign: PGZK
Additional info:

Date/Name Ship 1978-10-06 REINA
Manager: Mary Beatrice Hurlock, Ipswich, Great Britain
Owner: Mary Beatrice Hurlock, Ipswich, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Ipswich / Great Britain
Callsign: GXOW
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 REINS
Manager: Richard Walter Hurlock, Ipswich, Great Britain
Owner: Richard Walter Hurlock, Ipswich, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Ipswich / Great Britain
Callsign: GXOW
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 REINS
Manager: Whitbury Shipping Co.Ltd., Rochester, Great Britain
Owner: Custodian Leasing Ltd., Ipswich, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Ipswich / Great Britain
Callsign: GXOW
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 REINS
Manager: Whitbury Shipping Co.Ltd., Rochester, Great Britain
Owner: Clientcare Finance Ltd, 1987 Clientcare Ltd, Croydon, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GXOW
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 REINS
Manager: James O’ Neill, Glenbeigh, Irish Republic
Owner: James O’ Neill, Glenbeigh, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Glenbeigh / Irish Republic
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1990-00-00 REINS
Manager: Tara Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Tara Shipping Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8CT7
Additional info:

Date/Name Ship 1992-00-00 RENA
Manager: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Owner: Marítima Santa Catalina, Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1966-02-22: NvhN 22-02-1966: Bouw motorkustvaartuig van het glad dele-type. De Scheepswerf Voorwaarts, voorheen E. J. Hijlkema, te Hoogezand heeft van de N.V. Wijnne & Barends' Cargadoorsen Agenturenkantoren te Delfzijl opdracht ontvangen voor de bouw van een motorkustvaartuig met een draagvermogen van ongeveer 800 ton. Het schip wordt van het gladdek-type en zal een zusterschip zijn van het reeds bij deze werf in aanbouw zijnde motorschip voor dezelfde opdrachtgevers. Beide schepen zullen in de vaart worden gebracht onder de namen van resp. Claudia en Clarissa.

1966-04-06: NvhN 06-04-1966: Tewaterlating m.s. Claudia. Bij de N.V. Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand heeft de tewaterlating plaatsgehad van het nieuwe motorkustvaartuig Claudia, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V. Wijnne en Berends te Delfzijl. De Claudia is van het gladdektype en meet 800 ton. De voortstuwing zal geschieden door een Brons-dieselmotor type 8GV van 600 pk bij 320 omw.-min

1966-04-06: NvhN 06-04-1966: Oranje voldoet in de praktijk . Oranje is voor zeeschepen een zeer geschikte kleur. Dit is de mening van de rederij Wijnne en Barends te Delfzijl. De technische dienst van deze N.V. heeft verklaard, dat de speciaal voor de rederij ontworpen oranje kleur ook in de praktijk uitstekend voldoet. Evenals de Menna, die al enige tijd met oranje is getooid, zal de nieuwe kustvaarder Claudia, die gisteren te Hoogezand te water ging, in deze kleur worden geverfd. Door de oranje kleur vallen de schepen ondermeer beter op.

1966-05-20: Op 20-05-1966 als CLAUDIA, zijnde een motorschip, metende 1414.68 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegven te 's Gravenhage d.d. 13-05-1966 no. 13904, liggende te Hoogezand, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4090 Z GRON 1966 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 2.40 m. uit de hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas, 1.38 m. uit dek.

1966-05-27: NvhN 27-05-1966: Proefvaart van m.s. Claudia. Op de Eems vond de proefvaart plaats van het m.s. Claudia, dat voor rekening van Wijnne en Barends' Cargadoors- en Agenturenkantoren N.V. te Delfzijl werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand. Het schip behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ca. 800 ton dw. Het heeft een 600 pk Bronsmotor, waarmee bij de proefvaart een snelheid van 11 mijl werd gehaald. Voor Wijnne en Barends' is het de eerste van een nieuwe serie. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor het zusterschip Clarissa.

1967-01-23: NvhN 23-01-1967: Van Delfzijl uit begint victorie: „rode duivels” veroveren Europese zeeën. “Rode duivels" en „sinaasappels” dat zijn al gauw de bijnamen geworden van de zes kustvaarders van Wijnne & Barends in Delfzijl. Nu is het woord sinaasappels toepasselijker dan rode duivels, als u het mij vraagt- Niet om die „duivels , maar om dat „rode" want de coasters van de Delfzijlster rederij zijn oranje geschilderd. Dat gedurfde jasje heeft op de scheepvaartroutes al heel wat commentaar uitgelokt. Meestal positief overigens omdat oranje een veilige kleur blijkt te zijn. Daarorn veronderstel ik, dat de Delfzijlster "rode duivels" wel de Europese zeeën zullen veroveren. Anderhalf jaar geleden werd de „Menna", bij wijze van experiment oranje geschilderd. Daar had de rederij twee redenen voor: in de eerste plaats om aan de schepen de rederij herkenbaar te maken en in de tweede plaats om de veiligheid op zee te vergroten. Een in oranje-jasje gestoken schip wordt namelijk sneller opgemerkt, ook in mistig weer, dan een grijs of in andere kleur geverfd schip. Veilig. Dit laatste werd bewezen, toen in dezelfde periode dat de „Menna"-experiment begon een kustvaarder met man en muis verging zonder dat er ooit een spoor van is teruggevonden. De bemanningen van zoekende vliegtuigen weten dat onder meer aan de grijze kleur van het betreffende schip. Een kleur overigens, waarin 95 pct van onze hele Nederlandse coastervloot geschilderd is. Uit diverse tinten rood werd tenslotte definitief de oranjekleur gekozen. Niet uit gezagsgetrouwe of monarchistische overwegingen, naar ik mij heb laten vertellen, maar veeleer omdat een Deense maatschappij al haar schepen — ook al uit veiligheidsoverwegingen — van een fel rode kleur heeft voorzien. Dat rood en oranje op zee „veilige" kleuren zijn, is al lang bekend. Denkt u maar aan de lichtschepen, de boeien en reddingsboten, die meestal ook aan deze kleuren herkenbaar zijn. De Delfzijlster rederij heeft al heel wat reacties op dit experiment gehad. Onder meer van kustwachtstations in Engeland. De verschijning van de Menna ontlokte aan de nu niet bepaald overdreven sentimentele Angelsaksiche kustwachters bijna dichterlijke ontboezemingen als „a smart looking ship". Overigens hebben die „rode duivels" zeer vrouwelijke namen als Nora, Claudia, Lucy, en zo. Ook de nu in Hoogezand op stapel staande Clarissa zal volgende maand in oranje-jurkje een kleurrijke proefvaart maken.

1969-08-00: Tijdens het laden in Karlstad, Zweden, schoof de niet goed gestuwde deklast hout van het schip.

1969-10-25: Onderweg met een lading hout van Hamina naar Groningen, met slagzij Delfzijl binnengelopen. De volgende dag werd de deklast overboord gezet en kon de reis naar Groningen worden voortgezet.
NvhN 27-10-1969: Twee sleepboten van de N. V. Wagenborg in Delfzijl, de Waterpoort en de Waterman hebben gistermorgen de 800 ton metende kustvaarder Claudia uit Delfzijl, de Groninger haven binnengesleept, nadat het schip bij het invaren van de Eems zo zwaar door golven was getroffen dat de lading ging schuwen. Het schip maakte 35 graden slagzij en kon op eigen kracht niet verder. De sleepboten zetten de coaster in de Balkenhaven aan de grond. De hele dag is men bezig geweest met het lossen van de deklast. De Claudia was met hout van Hamina (Finland) onderweg naar Groningen. De kustvaarder Clarissa, evenals de Claudia van rederij Wijnne en Barends in Dellzijl, raakte gisteren in een zelfde situatie en moest naar Gothenburg terugkeren.
De Volkskrant 27-10-1969: Zinkende coaster naar haven gesleept. (Van onze correspondent) Delfzijl, 27 okt. — Na een uitputtende strijd is de bemanning van de Delfzijlster coaster Claudia en de sleepboot Waterman er zondag in geslaagd de coaster, die een zware slagzij maakte de haven van Delfzijl binnen te loodsen. Het schip is in de Balkenhaven aan de rand gezet. In het weekend dreigde het schip op de Eems te kapseizen doordat de deklading, hout, begon te werken. Door zware grondzeeën kreeg het schip bij Borkum een slagzij van 35 graden. Sleepbootassistentie moest worden ingeroepen. De sleepboot Waterman slaagde er tenslotte in het schip dat elk ogenblik in de diepte kon verdwijnen naar Delfzijl te slepen. Een andere sleepboot hielp met het binnenbrengen in de haven. Het schip werd aan de grond gezet, omdat de havenmeester het te gevaarlijk vond de op kapseizen staande coaster aan een kade te lossen.
Trouw 27-10-1969: Coaster met zware slagzij op nippertje binnen. Delfzijl — Voor de acht opvarenden van de Delfzijlster coaster Claudia van rederij Wijnne en Barends is afgelopen weekeinde bijzonder zwaar geweest. Op de Eems dreigde het schip met zijn houtlading waarvan de deklast was gaan werken te kapseizen. Door zware grondzeeën kreeg men Borkum slagzij van 35 graden. Het schip kwam uit Harmina (Finland) met Delfzijl als loshaven. Nadat de loods aan boord was gegaan bij Borkum werd de situatie zo gevaarlijk, dat sleepboot-assistentie moest worden gevraagd. De 'Waterman' nam de coaster die elk moment in de diepte kon verdwijnen op sleep en bereikte Delfzijl, waarbij een andere sleepboot de 'Waterpoort' assisteerde. De havenmeester van Delfzijl vond gewoon meren echter te gevaarlijk. Het schip wed naar de balkenhaven gesleept en aan de grond gezet. De Clarissa van de dezelde rederij kwam van Zweden komende in eenzelfde situatie terecht en moest naar de vertrekhaven terugkeren.

1997-02-24: Final Fate: Na lekkage in de machinekamer, gezonken met een lading zand en grind van Porto Limon naar Isla de San Andres. 1 bemanningslid vermist.

Ship Masters Data

Images


Description: Claudia 1966
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Claudia 1966 on 25.10.1969 at Delfzijl.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Reins 1966 ex Reina ex Claudia on River Eems
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Reins 1966 ex Reina ex Claudia on 23-05-1991.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo

Description: Reins 1966 ex Reina ex Claudia on 23-05-1991.
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo
Sources