Name ship: CLIPPER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5076121
Nat. Official Number: 9484 Z ROTT 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Bodewes Gruno, Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 137
Date Laid Down:
Launch Date: 1955-12-08
Delivery Date: 1956-03-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 735
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN no. 400115 Type G8V42 (285x420)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 315.00 Net tonnage
Deadweight: 844.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 41000 Cubic Feet
Bale: 37200 Cubic Feet
 
Length 1: 58.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.96 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.38 Meters Depth, moulded
Draught: 3.42 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-03-03 CLIPPER
Manager: Firma Arnold C. Hoff, Rotterdam, Netherlands
Owner: Arnoldus Cornelis Hoff, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDKV
Additional info:

Date/Name Ship 1968-07-12 COMMODORE CLIPPER
Manager: Commodore Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Owner: Commodore Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1972-00-00 ACER
Manager: Sycamore Transporters Ltd., London, Great Britain
Owner: Sycamore Transporters Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 ACER
Manager: Dredgers C.I. Ltd., Southampton, Great Britain
Owner: Dredgers C.I. Ltd., Southampton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Southampton / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-01-00 ACER
Manager: J.M. Hutchings, South Hayling, Great Britain
Owner: J.M. Hutchings, South Hayling, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: South Hayling / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1956-03-06: Op 06-03-1956 als CLIPPER, zijnde een motorvrachtschip, metende 1415.59 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 25-02-1956 no. 10162, liggende te Foxhol, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 9484 Z ROTT 1956 op het achterschip midscheeps in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.25 m. uit de hekplaat, 0.0 m. uit de lengteas, 1.45 m. uit dek.

1956-03-26: NvhN 26-03-1956: Proefvaart m.s. Clipper. Op de Eems vond een geslaagde proefvaart plaats van het motorkustvaartuig Clipper, dat bij de scheepswerf Gruno te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de heer A. C. Hoff te Rotterdam. De Clipper, bouwnummer 137, is van het gladdektype en meet 857 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 790 p.k. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 12 knopen. De Clipper is o.a. uitgerust met twee masten, elektrisch stuurwerk, Mac Gregor-luiken, radar, enzovoort. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping, 100 A 1 en Scheepvaart Inspectie.

1958-00-20: Het Vrije Volk 20-10-1958: Op de rotsen. Het Nederlandse schip „Clipper" (855 ton), op weg van Schotland naar Noord-Ierland liep zaterdag op vier mijl afstand van de Ierse haven Larne op de rotsen. Een reddingboot uit Donaghadee haalde het Duitse bemanningslid Herbert Schröder uit Heidelberg, die verwondingen aan het hoofd had opgelopen, van boord en bracht hem aan wal. Zijn verwondingen zijn niet ernstig. Zondag is de „Clipper" op eigen kracht vlot gekomen en zonder veel schade de haven van Larne binnengelopen.
De Telegraaf 20-10-1958: De „Clipper", op weg van de Schotse haven Ardrossan naar Larne (Noord-lerland) werd bij matig zicht en zwaar bewolkte hemel op 4 mijl van de laatste plaats op de rotsen geworpen. De reddingboot uit Donghadee heeft de bemanning overgenomen. Eén bemanningslid, de 19-jarige Herbert Schröder uit Heidelberg, liep verwondingen aan het hoofd op.

1967-10-05: Op 05-10-1967, tijdens de reis van Larne (Noord-lerland) naar Preston (Engeland), gestrand op de Barr Point nabij Larne.
De Volkskrant 26-07-1968: Twee kapiteins mogen tijdelijk niet varen. Onvoorzichtigheid reden voor straf. (Van onze verslaggever) Amsterdam, 26 juli — De Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam heeft twee kapiteins, omdat zij schuldig werden bevonden aan ongelukken met hun schepen, gestraft. De 48-jarige kapitein A. van D. uit Voorburg mag twee maanden niet met een zeeschip varen. De 32- jarige kapitein H. van E. uit Larne (Noord-lerland) werd diezelfde bevoegdheid voor drie maanden ontnomen. Op 3 januari van dit jaar stootte het schip van kapitein D., de Schiedijk, op een rots bij een baken van Bligh Island (westkust van Brits Columbia). Het schip van kapitein E. (de Clipper) was op 5 oktober van het vorig jaar op weg van Larne (Noord-lerland) naar Preston (Engeland) en strandde op de Barr Point nabij Larne. Later kwam het schip weer vlot. Er bleek geen lek te zijn en het schip kon op eigen kracht de thuishaven bereiken. Destijds deelde de kapitein ter zitting mee, dat de kompassen van het schip af en toe een sterke afwijking vertoonden. De raad is van mening, dat dit voor de kapitein een aanwijzing had moeten zijn om bijzonder voorzichtig te navigeren. De kapitein zou te veel op zijn routine hebben vertrouwd, omdat hij de reis al heel vaak had gemaakt.
Trouw 26-07-1968: De raad voor de scheepvaart heeft de 32-jarige kapitein H. van E. uit Larne gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen te ontnemen voor 3 maanden. Hij wordt schuldig geacht aan de stranding van zijn schip de 'Clipper' op de reis van Noord-lerland naar Engeland op de Barr Point bij Larne.

1968-07-13: Het Vrije Volk 13-07-1968: Verkocht. Het Nederlandse motorschlp Clipper (844 ton d.w.) van de firma Arnold Hoff te Rotterdam. Nieuwe eigenaar: Commodore Shlpping Co. Ltd. te Guernsey. De Clipper werd in 1556 gebouwd.

1973-07-28: Final Fate: Op 28-07-1973, tijdens de reis van Duinkerken naar Littlehampton, op ongeveer 3 mijl van Calais in zware storm, na schuiven van de lading van 910 ton puimsteen, in positie 51.01 N, 01.50 O. gezonken op ongeveer 1 mijl zuid van 'Dyck' lichtschip. Alle 8 bemanningsleden van boord gehaald door de loodsboot van Calais. Het wrak is niet gelicht.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart en oplevering
Image type: Photo

Description: 'Clipper' 1956
Image type: Photo

Description: Clipper 1956.
Image type: Photo

Description: 'Acer' 1956 (ex 'Clipper')
Image type: Photo
Sources