Name ship: CLOTHILDA.M

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5076183
Nat. Official Number: 2686 Z GRON 1952
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 190
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-10-18
Delivery Date: 1952-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15708 Type (290x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 342.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 167.00 Net tonnage
Deadweight: 429.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 44.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.73 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.59 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-01-04 CLOTHILDA.M
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Feiko Middendorp, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDKU
Additional info:

Date/Name Ship 1970-12-16 FIDUCIA III
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info: Deze naam heeft niet op het schip gestaan.

Date/Name Ship 1970-12-18 PROVINCIA
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGWS
Additional info: 20-11-1972: Ripmeester & Co. B.V.

Date/Name Ship 1976-02-17 BIJAN
Manager: Janhjani Mohammed, Abadan, Iran
Owner: Janhjani Mohammed, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 BIJAN
Manager: Janhjani Mohammed, Abadan, Iran
Owner: Janhjani Mohammed, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3753
Additional info:

Date/Name Ship 1999-00-00 DARYA DELAN
Manager: Abadi H, Abadan, Iran
Owner: Abadi H, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign: 9BEA
Additional info:

Ship Events Data

1951-10-19: NvhN 19-10-1951: Tewaterlating CLOTHILDA M. Gistermiddag werd op de werf der Fa. Gebr. Sander te Delfzijl met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer J. Middendorp te Delfzijl gebouwde m.s. CLOTHILDA M. Het schip is 435 ton d.w., de afmetingen zijn lengte over alles 44 m., breedte 7.50 en holte 3.05 m. en is gebouwd onder Bureau Veritas. Het zal worden voorzien van een 200 P.K. 4 cyl. MAKmotor. Direct werd de kiel gelegd voor een soortgelijk schip voor rekening van de heer C. Bos te Delfzijl.

1952-01-08: Op 08-01-1952 als CLOTHILDA M, zijnde een stalen motorschip, groot 968.98 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 03-01-1952 no. 8632, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2686 Z GRON 1952 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 6.00 m. uit de hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas, 1.58 m. uit dek.

1960-11-07: Het Vrije Volk 07-11-1960: Kustvaarder in botsing. (Van een onzer verslaggevers) In het Brunsbuttelkanaal in Noord- Duitsland is vanmorgen de Nederlandse kustvaarder CLOTHILDA M. in botsing gekomen met het Finse vrachtschip Canopus. De schade bleef beperkt; beide schepen zetten althans de reis voort. De CLOTHILDA M. is met een lading hout op weg van Jacobstad naar Utrecht, de Canopus met een lading stukgoed van Rauma naar Antwerpen. Het Nederlandse schip meet 342 brt.

1961-10-24: Op 24-10-1961, tijdens de reis van Jacobstad naar Utrecht , beladen met een lading hout, aan de grond gevaren in de Oregrund Scheren.
Het Parool 26-01-1962: Kapitein gestraft door raad scheepvaart. Amsterdam, vrijdag (ANP). — De raad voor de scheepvaart heeft de kapitein van het motorschip Clothilda-M. H. R. D. uit Groningen, gestraft door hem voor drie weken de bevoegdheid te ontnemen als kapitein te varen op zeeschepen. Het motorschip was op reis van Jacobstad (Finland) naar Utrecht en liep op 24 oktoher 1961 in de Oregrund Scheren, nabij de lichttoren Jössan aan de grond. Dit was naar het oordeel van de raad geheel te wijten aan het beleid van de kapitein, die de navigatie ter plaatse niet geheel beheerste.

1968-01-05: Aanvaring in de Delfzijlse haven. 05-01-1968. Delfzijl. Kort nadat het Noorse motorvrachtschip STOKKTIND gistermiddag omstreeks vier uur de haven binnenliep is het bij het afmeren aan de Westelijke handelskade in aanvaring gekomen met het Delfzijlse motorkustvaartuig CLOTHILDA M. Het ongeval gebeurde doordat de motor van de Noor weigerde achteruit te draaien met het gevolg dat het schip zich met de voorsteven in de stuurboordzijde van de 400 ton metende CLOTHILDA M boorde. De Delfzijlse kustvaarder, die men bezig was met chilisalpeter te beladen, kreeg een flink gat in de scheepshuid, terwijl voorts de verschansing ter plaatse behoorlijk werd ingedrukt. Een aan dek van de kustvaarder staande kinderwagen werd totaal vernield. Het Noorse schip liep geen schade op. Persoonlijke ongevallen hebben zich niet voorgedaan.
NvHN 05-01-1968: Noor vaart in op kustvaarder Clothilda-M. (Van een onzer verslaggevers) Het 'Noorse vrachtschip Stokktind is gistermiddag bij het afmeren in de Delfzijlster haven ingevaren op de Delfzijlster kustvaarder Clothilda-M. (400 ton), die aan de Westelijke Handelskade lag. De kustvaarder liep hierbij schade op. Er werd niemand gewond. Het Noorse schip kwam de haven binnen en wilde tijdelijk langszij van de Clothilda-M. gaan liggen, omdat de voor hem bestemde ligplaats aan de kade nog niet vrij was. Tijdens deze manoeuvre werd de motor in de achter-uit gezet, maar deze weigerde. De Noor drong met de voorsteven in 'de Delfzijlster kustvaarder. Deze liep aan stuurboordzijde bij het achterschip een gat op en voorts een deuk in het bovenste deel van de verschansing. Een aan dek staande kinderwagen werd geheel vernield. De wagen was op het moment van de aanvaring leeg.

1970-11-10: NRC 10-11-1970: Executoriale verkoping op woensdag, 25 november 1970, v.m. 11.00 uur in het gebouw van de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam, Noordsingel 117, van het Nederlandse stalen motorvrachtschip „Clothilda M" groot 968,98 m3., bestemd voor de vaart ter zee, gebouwd in 1951 bij Gebroeders Sanders te Delfzijl, hebbende één dek, 2 masten, 1 laadruim, vóór ballasttank, 1 machinekamer waarin een 240 p.k. Mak ruwoliemotor, verhoogd achterdek waaronder verblijven voor officieren en bemanning, ingeschreven in het Scheepsregister te Groningen en geklassificeerd Bureau Veritas 11/3.L. Inlichtingen en permissiebiljetten ter bezichtiging verstrekken: Mrs. Bergsma, Baanders, Nolst Trenité, Wicart, Brunner, Mentink en Schepel, advocaten en procureurs, Westzeedijk 98, Rotterdam-2., telefoon 36.44.88 (toestel 13), telex Soladjust 23669.

1975-12-02: On 2nd December 1975, the Dutch motor vessel PROVINCIA on her first trip into Wells, missed the entrance owing to poor visibility. She became stranded on the east bank half a mile north on the Wells coastguard lookout station. A freak high tide drove her further into the bank just inside the harbour entrance. As the weather deteriorated, people presumed that the PROVINCIA would be stuck at Wells until the next exceptionally high tide predicted in February. Hower, bulldozers were used to clear a channel and make way for more water in an attempt to refloat her. A barge ran alongside to carry off the cargo of bulk maize in order to make her lighter, and anchors were buried in the sand with cables reaching from them to the PROVINCIA to help the vessel winch herself clear. It was not long before she was refloated.

1998-00-00: Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

2016-12-00: In 11-2017 wordt het schip nog steeds vermeld in Equasis. (Last update 20-12-2016)

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart en oplevering 'Clothilda.M' op 10 januari 1952.
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: 'Clothilda.M'
Image type: Photo

Description: 'Provincia' (ex 'Clothilda.M')
Image type: Photo

Description: Provincia 1952 ex Fiducia III ex Clothilda.M on 09.10.1973.
Image type: Photo
Sources