Name ship: COENRAAD-K.

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5076913
Nat. Official Number: 533 Z LEEUW 1958
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 winches, 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 4
Date Laid Down:
Launch Date: 1958-06-28
Delivery Date: 1958-08-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15977 Type MSU423 (290x420) 370 rpm
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 454.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 234.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29150 Cubic Feet
Bale: 27400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.88 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.98 Meters Registered
Beam: 8.25 Meters Registered
Depth: 2.91 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.21 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-08-11 COENRAAD-K.
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Rederij 'Coenraad K', Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDKW
Additional info:

Date/Name Ship 1958-10-01 COENRAAD-K.
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Suikerwerkenfabriek Frisia, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDKW
Additional info:

Date/Name Ship 1958-11-26 COENRAAD-K.
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Johannes Hendrikus van der Meer & Klaas en Marten de Jong , Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDKW
Additional info: Resp. 1/8 en 3,5/8 en 3,5/8 deel.

Date/Name Ship 1962-06-29 COENRAAD-K.
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Marten en Klaas de Jong, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDKW
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1971-00-00 COENRAAD-K.
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Marten en Klaas de Jong, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDKW
Additional info:

Date/Name Ship 1974-11-14 ROSA B
Manager: A.J.M. Broekmeulen, Woerden, Netherlands
Owner: A.J.M. Broekmeulen, Woerden, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2002
Additional info:

Date/Name Ship 1975-04-00 RIZK ALLAH
Manager: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Owner: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKAM
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 WALLID
Manager: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Owner: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKAM
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 MARIAM
Manager: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Owner: Moghrabi King, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKAM
Additional info:

Ship Events Data

1958-03-01: Leeuwarder courant 01-03-1958: Kustvaarder krijgt naam van Coenraad Kuhlman. De thans bij de scheepswerf „Harlingen" in de Friese havenstad in aanbouw zijnde kustvaarder, bestemd voor de rederij „Hennie" te Harlingen, zal „Coenraad K." worden gedoopt. Dit als een eerbewijs aan de heer Coenraad Kuhlman, de grondlegger van het gelijknamige cargadoorskantoor te Harlingen.

1958-06-21: Leeuwarder courant 21-06-1958: Harlinger kapitein op Harlinger coaster. Op de kustvaarder „Frisia" van de gelijknamige rederij heeft te Harlingen een commandowisseling plaats gevonden. Voortaan zal deze kustvaarder namelijk onder commando varen van de 29-jarige Geert Nielsen uit Harlingen, die onlangs in Delfzijl aan de zeevaartschool zijn diploma behaalde. Sindsdien voer hij als stuurman op de „Frisia". De heer Nielsen, die na de oorlog bij de kustvaart terecht kwam heeft alle lagere rangen doorlopen. Kapitein H. Kelder, die tot dusver het commando voerde, zal op de nieuwste aanwinst „Coenraad K" van de rederij overstappen.

1958-06-27: Friese koerier 16-06-1958: Tewaterlating kustvaarder. Harlingen— Zaterdag 28 juni zal van de werf „Harlingen" de nieuwe kustvaarder Coenraad K te water worden gelaten. De 630 ton d.w. metende coaster wordt gebouwd voor rekening van rederij Frisia te Harlingen.
NvhN 27-06-1958: Tewaterlating m.s. Coenraad-K. Bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Coenraad-K, dat wordt gebouwd voor de Rederij Frisia te Harlingen. De Coenraad-K is van het gladdektype en meet 630 ton dw. De voorstuwing zal geschieden door een 395 pk motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 16 pk zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 730 ton d.w., voor rekening van het Scheepvaartkantoor Holwerda te Heerenveen. Dit schip zal worden voorzien van een 500 pk motor

1958-08-11: 11-08-1958: De leden van de Rederij Coenraad K. gevestigd te Harlingen zijn: Klaas de Jong, reder te Harlingen 7/16, Marten de Jong, reder te Harlingen 7/16 en Johannes Hendrikus van der Meer, reder te Harlingen 2/16 deel.

1958-08-12: Op 12-08-1958 als Coenraad-K., zijnde een motorschip, metende 1287.40 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegven te 's Gravenhage d.d. 08-08-1958 no. 11082, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 533 Z LEEUW 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.20 m. uit de hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas, 1.45 m. uit dek.

1958-08-15: NvhN 15-08-1958: Proefvaart m.s. Coenraad-K. Op de Waddenzee heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Coenraad K, dat bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen werd gebouwd voor rekening van de Rederij Coenraad-K te Harlingen. De Coenraad-K (bouwnummer 4) is van het gladdektype. meet 630 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 50.80 m., lengte tussen de loodlijnen 46 m., breedte 8.20 m. en holte 3.50 m. De beladen diepgang bedraagt 3.19 m. De voortstuwing geschiedt door een 395 pk. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 16 p.k. opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 29000 cft. grainspace en 27500 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: brandstof plm . 38 ton, drinkwater 15 ton en ballastcapaciteit 180 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
Friese koerier 18-08-1958: Geslaagde proefvaart van het motorkustvaartuig „Coenraad K”. Harlingen— Op de Waddenzee heeft zaterdag een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig „Coenraad-K" dat voor rekening van rederij Frisia te Harlingen is gebouwd bij de scheepswerf „Harlingen". De Coenraad K is een schip van het gladdektype en meet 630 ton d.w. Het is modern uitgerust en wordt voortgestuwd door een 400 pk MAK motor. Bovendien staan in de machinekamer 2 en op het dek nog 3 hulpmotoren, allen van 16 pk, opgesteld. De bunker capaciteit bedraagt totaal 233 ton. Het schip is 50.80 meter lang, 8.20 breed. De beladen diepgang bedraagt 3.18 meter. Met het in de vaart brengen van dit vaartuig — het is inmiddels in ballast met bestemming Rotterdam vertrokken — hebben nu 8 kustvaarders Harlingen als thuis- haven.

1959-07-10: Het Vrije Volk 10-07-1959: 12.000ste in de haven. Vanochtend is in de Rotterdamse haven het 12.000ste schip van dit jaar aangekomen. Het was de Nederlandse kustvaarder Coenraad K. die leeg van Southampton kwam en ligplaats vond aan de Parkkade. Verleden jaar kwam de Duitse coaster Olaf als 12.000ste schip op 22 juli binnen, dus 12 dagen later.

1959-08-20: Leeuwarder courant 20-08-1959: Harlinger redde kind (4˝) uit Nieuwe Willemshaven. Gistermiddag speelde het vier en een halfjarig zoontje Willy van de kapitein van de Harlinger kustvaarder Coenraad K, de heer H. Kelder, met zijn achtjarig zusje op de trappen van de Nieuwe Willemshaven. Het kind gleed uit en viel in het water, tussen de kade en een zolderschuit. Het meisje liep naar het schip om hulp te halen, maar de heer D. van der Heide, die het ongeval zag gebeuren, slaagde er in het kind op het droge te krijgen, voor deze hulp aanwezig kon zijn. Hij werd beloond met een flinke doos sigaren.

1960-07-20: NvhN 20-07-1960: Grote houtaanvoer in Harlingen. Het is de laatste maanden razend druk in de Harlinger haven met houtaanvoer. Deze grote drukte wordt mede veroorzaakt doordat men in Zaandam alle aanvoer niet meer kan verwerken en de schepen dan maar naar de Friese havenstad dirigeert. Terwijl men in Harlingen nog bezig was enige houtschepen te lossen kwamen gisteren alweer vier schepen binnen, namelijk de Ali S, Erebus, Harry en Esperance. Voor vandaag — woensdag — worden nog verwacht de Koenraad K en de Union; in de komende dagen zullen nog meer schepen volgen. Zaterdag wordt het grote Zweedse schip Hugin verwacht met niet minder dan 540 standaard hout ineens. De normale kustvaarders kunnen niet meer dan 200 a 250 standaard vervoeren. Ook voor de volgende weken staan diverse houtvaarders op het lijstje, zodat het einde van de drukte nog niet in zicht is. Vooral grotere schepen worden verwacht, die tot 800 standaard hout kunnen vervoeren.

1961-02-24: NvhN 24-02-1961: Harlingen thuishaven voor veertien coasters. De kustvaarder „Mars", kapitein-eigenaar G. v. d. Molen uit Harlingen, wiens schip echter in Groningen, waar de eerste eigenaar woonde, geregistreerd was gebleven, is onlangs op de werf Welgelegen te Harlingen met vijf meter verlengd, waardoor 45 ton meer laadvermogen werd verkregen. Omdat er nu toch nieuwe meetbrieven e.d. moesten komen, kon tegelijk een overschrijving van thuishaven kosteloos geschieden. Speciaal op verzoek van mevr. v. d. Molen, van geboorte een Harlingse, werd tot overschrijving naar Harlingen besloten en dat had donderdagmiddag een kleine, maar feestelijke plechtigheid op de Mars tengevolge. De kustvaarders, met als thuishaven Harlingen, zijn de volgende: Albion, rederij v. d. Gaast en Hilgenga; Avanti en Waddenzee, rederij Holwerda; Coenraad K en Hennie, rederij v. d. Meer en Gebr. De Jong; Frisia, rederij Frisia; Harlingen, Helvetia S, Tjerk Hiddes en Ramona, rederij Gebr. v. d. Schoot; Jenjo, rederij v. d. Meer en Koster; Tiro. Motorbootmij. van de n.v. Zeevaart R. D. Pollendam, rederij J. v. d. Schoot & Zn en nu als veertiende de Mars van de heer G. v. d. Molen.

1961-10-13: Leeuwarder courant 13-10-1961: Gistermiddag is de 48-jarige werkman S. Souverein uit Harlingen bij het lossen van de coaster „Coenraad K" van een vijf meter hoge stapel hout gevallen. De man brak hierbij een arm en kreeg verwondingen aan zijn dijbeen. Het ongeluk gebeurde, doordat enkele sparren van de stapel, waarop de heer Souverein stond, wegrolden.

1964-04-22: Friese koerier 22-04-1964: Kok verloor aan boord van schip een duim. Harlingen — De heer R. Miedema, kok op de Harlinger kustvaarder Coenraad K. verloor tijdens een ongeval aan boord een duim. Dit gebeurde toen het schip ten noorden van Bremen voer. De heer Miedema werd in een ziekenhuis te Bremen behandeld en keerde later per trein naar Harlingen terug.
NvhN 22-04-1964: Kombuisdeur verplettert duim van Harlinger kok. Op de Noordzee, even boven Bremen, sloeg de deur van het kombuis van de Harlinger kustvaarder Coenraad K. dicht, met de duim van kok B. Miedema uit Harlingen er nog tussen. De duim werd verpletterd. De kapitein keerde met zijn schip naar Bremen terug waar het slachtoffer naar het ziekenhuis werd vervoerd. Do duim werd daar geamputeerd.

1964-09-19: Friese koerier 19-09-1964: Nu 18 kustvaarders met thuishaven Harlingen. Harlingen — Met de kustvaarder Bothnia, die donderdagmiddag haar touwen losgooide voor een eerste reis naar Stettin in Polen, brengt Harlingen niet alleen een bijna volmaakte nieuwe kustvaarder in de vaart, de 18e in de reeks der kustvaarders met Harlingen als thuishaven, maar tevens ook het grootste schip van de Friese kustvaart. De Bothnia meet 499.99 bruto registerton, het maximum dat haalbaar is om nog binnen de Nederlandse normen van de kustvaarder te blijven. De Bothnia vaart in een eigen rederij die gevormd wordt door de gebroeders K. en M. de Jong, de heer W.de Jong, de heer J. H. v. d. Meer en kapitein, de heer H. Kelder. Kapitein Kelder heeft zijn sporen op het gebied van de kustvaart reeds verdiend. Hij voer voorheen ook reeds als kapitein op de Frisia en de Coenraad K. Zijn eerste stuurman is zijn medereder de heer Willem de Jong. Het schip werd gebouwd door scheepswerf „Harlingen" naar een ontwerp van het scheepsbouwkundig bureau Naval te Groningen en verwierf van bureau Veritas plaatsing in de hoogste klasse, zodat het onbeperkte vaart heeft over alle zeven wereldzeeën. De totale bouwkosten van het schip belopen bijna een miljoen gulden. In Stettin zullen kolen worden geladen voor Helsinki; vervolgens wordt Hamina (Finland) rondhout geladen met bestemming Swaay Gips te Harlingen, zodat de Bothnia met een week of drie weer in de Harlinger haven zal rugkeren. Hoewel houtvaart wel een belangrijk onderdeel voor de Bothnia zal blijven is het beslist niet onmogelijk, dat het ook in chartervaart naar andere wereldelen zal gaan varen.

1968-05-11: Friese koerier 11-05-1968: Loods van boord gevallen en verdronken. Terschelling — Bij het zich aan boord begeven donderdagavond omstreeks 24 uur van de loodsboot Stern in de haven van Terschelling is de 35-jarige loods le klas A. Schaap uit Harlingen te water geraakt en verdronken. Hij had net de kustvaarder Coenraad K vanuit Harlingen buitengaats geloodst. Zijn stoffelijk overschot werd vrijdagmiddag met het betonningsvaartuig Terschelling naar Harlingen overgebracht. Collega's hebben nog getracht hem te redden; een van hen, loods R. G. Kootstra eveneens uit Harlingen, sprong hem na en slaagde er inderdaad spoedig in de drenkeling op het droge te brengen. Toen was het echter al te laat; ook mond-op-mondbeademing vermocht geen resultaat te brengen. De heer Schaap is gehuwd en vader van drie kinderen.

1975-02-05: NvhN 05-02-1975: Het motorschip Coenraad-K van de rederij Coenraad-K te Harlingen ging over in handen van de heer A. Broekmeulen te Woerden, die het schip onder de naam Rosa-B in de vaart heeft gebracht met als thuishaven Panama. De Coenraad-K heeft een draagvermogen van 630 ton bij 454 bruto register ton en is van het gladdektype. Het schip werd in 1958 gebouwd bij de Scheepswerf Harlingen te Harlingen en is voorzien van een 390 pk MAK-dieselmotor.

1988-01-00: Final Fate: MARIAM (prev. Syrian flag) built as Coenraad K. BU Gadani, rptd. 1988 - Broken up at Muzaffar Ahmed & Co., arr. 24.1.88, work began 28.1.88. (= Ken Bottoms)

Ship Masters Data

Images


Description: Coenraad-K. 1958 on trials.
Image type: Photo

Description: Coenraad-K. 1958
Image type: Photo

Description: Coenraad-K. 1958.
Image type: Photo

Description: Coenraad-K leaving Delfzijl in 1968.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: 'Rosa- B' (ex 'Coenraad-K.')
Made By: © Groot, H. de (Harry)
Image type: Photo

Description: 'Rosa- B' (ex 'Coenraad-K.')
Image type: Photo

Description: Rizk Allah 1958 ex Walid ex Rosa-B ex Coenraad-K.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo
Sources