Name ship: COLETTE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5077010
Nat. Official Number: 151 Z MIDD 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: One mast
Rig: 4 winches, 4 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Terneuzensche Scheepsbouw-Maatschappij, Terneuzen, Netherlands
Yardnumber: 67
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-06-16
Delivery Date: 1956-08-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 790
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN no. 400489 Type G8V42A (285x420)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 480.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 239.00 Net tonnage
Deadweight: 1010.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 63149 Cubic Feet
Bale: 58061 Cubic Feet
 
Length 1: 61.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57.63 Meters Registered
Beam: 9.79 Meters Registered
Depth: 2.79 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.72 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-07-28 COLETTE
Manager: Vroon's Handels- en Scheepvaartonderneming N.V., Breskens, Netherlands
Owner: Zeeuwse Rederij, Breskens, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PDLG
Additional info:

Date/Name Ship 1974-04-22 HALKIDIKI II
Manager: Michail Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Owner: Michail Gigilinis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV2974
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 HALKIDIKI II
Manager: D. Zafiroudis, Thessaloniki, Greece
Owner: D. Zafiroudis, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV2974
Additional info:

Date/Name Ship 1982-09-02 DUKATO
Manager: Valmar Marine Co., Thessaloniki, Greece
Owner: Kavadas Brothers, Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV2974
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 DUKATO
Manager: Dimitrios Valsamos, Thessaloniki, Greece
Owner: Valmar Marine Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Thessaloniki / Greece
Callsign: SV2974
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 LOLY
Manager: Valmar Marine Co., Thessaloniki, Greece
Owner: Valmar Marine Co., Thessaloniki, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCI2
Additional info:

Ship Events Data

1956-08-02: Op 02-08-1956 als COLETTE, zijnde een motorvrachtschip, metende 479.50 bruto tonnage volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 25-07-1956 no. 10310, liggende te Terneuzen, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 151 Z MIDD 1956 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot kombuis, 4.25 m. uit de hekplaat, 0.75 m. uit de lengteas, 1.35 m. uit dek.

1956-08-15: Het schip wordt op 15-08-1956 bij het Kadaster teboekgesteld. Eigenaar Zeeuwse Rederij, gevestigd te Terneuzen waarvan de leden zijn: François Arie Leendert Vroon, koopman te Breskens (17 parten), Johannes Franciscus de Klerk, directeur eener N.V. te Terneuzen (9 parten), Jacobus Dieleman Sr. landbouwer te Schoondijke (1 part), Jacobus Dieleman Jr., landbouwer te Schoondijke (1 part), Abraham Dieleman, landbouwer te Zuidzande (1 part), Cyril Emil de Badts, landbouwer te Breskens (1 part), Eduard Karel Alex van Hootegem, landbouwer te Breskens (1 part), Jacobus Anthonie Luteyn, landbouwer te Groede (1 part), Gerrit Herman Luyendijk, accountant te Middelburg (1 part) De Naamloze Vennootschap Zedo N.V, gev. te Zierikzee (2 parten), Jannis Jacobus Oosterling, koopman te Breskens (1 part), Leopold Charles Camilles Cammaert, landbouwer te Schoondijke (1 part), Pieter Willem Jacobs, beëdigd weger te Breskens(1 part), Janus Jan Jozeph van der Griek, arts te Terneuzen (1 part), Pieter Adriaan van der Plas Sr., koopman te Oostburg (1 part), Ernest Leonardus Buysse, landbouwer te Groede (1 part), Heinrich Schimmel, particulier te Middelburg (2 parten), Adam Molegraaf, schipper te Dordrecht (1 part), Theodorus Abraham Schimmel, administrateur te Middelburg (1 part), Mr. Gerardus Tichelman, advocaat en procureur te Terneuzen (1 part), Pieter Willem Vroon, koopman te Breskens (3 parten), Meeuwis Jan François Vroon, koopman te Breskens (3 parten), Willem Fredrik Praas, predikant te Breskens (1 part), Geesje Praas, z.b. te Nijverdal (1 part) en Willy Aloisius Colette de Klerk, scheepsbouwer te Terneuzen (1 part) Totaal 55 parten.

1960-01-08: Leeuwarder courant 08-01-1960: De Arabische Liga heeft de Nederlandse kustvaarder “Colette" (480 ton) en de Noor „Pitticelli" op haar lijst van schepen met „beperkte faciliteiten" geplaatst. Volgens Israëlische bron zou ook de Griekse kustvaarder „Ellaki" wegens het schenden van Arabische boycot-regelingen op de zwarte lijst zijn geplaatst.
De Volkskrant 17-02-1960: Schip op „zwarte lijst”. Amman, 17 febr. (AP) — De Jordaanse regering heeft de Nederlandse kustvaarder „Colette" (480 ton) van de Zeeuwse Rederij te Breskens op de zwarte lijst gezet omdat dit schip de tegen Israël gerichte economische bepalingen van de Arabische landen zou hebben overtreden. Twee andere schepen, de Italiaanse „Artemide" (8823 ton) en de Turkse „Demirkale" (923 ton), zijn op de “grijze lijst" gezet omdat ze de haven van Haifa binnenlopen en er ankeren.
Amigoe di Curacao 23-02-1960: Op de zwarte lijst. De Jordaanse regering heeft twee Italiaanse firmas en een Nederlands schip (de 500 ton metende „Colette" uit Breskens) op de zwarte lijst geplaatst wegens handel drijven met Israël.

1961-11-02: Op 02-11-1961 gaan de 17 parten van François Arie Leendert Vroon over naar Vroon's Handel- en Scheepvaartmaatschappij N.V. gevestigd te Terneuzen. (Deze N.V. wordt op 08-01-1973 omgezet in een B.V.)

1963-01-05: NvhN 05-01-1963: Steeds grotere schepen in Groninger zeehaven. „Minder zeeschepen in de haven van Groningen". Dat stond deze week te lezen boven een bericht over de zeescheepvaartbeweging in de Oosterhaven in 1962. Inderdaad: minder zeeschepen, maar méér bruto kubieke meters, dat wil zeggen, grotere schepen en toeneming van het aantal tonnen goederenvervoer. Het gemiddelde aantal bruto kubieke meters dat als scheepsruimte de Groninger zeehaven bezocht, bedroeg in 1959: 700, in 1962 793 en in 1962: 834. Het grootste schip dat het vorig jaar (1962) in de haven is geweest, was het motorschip Colette met 2389 br. m 3. Voor de ontwikkeling van het havenbedrijf in Groningen is reeds jaren de verwachting uitgesproken dat rekening moet worden gehouden met de bouw van grotere schepen en dat kanalen, sluizen en bruggen zouden moeten worden aangepast. In het Eemskanaal is dat al gebeurd. Wanneer men het verlies van de lijndienst (wekelijks) Groningen— Hamburg, die door het vergaan van de Hunze VI in november 1961 werd gestaakt, buiten beschouwing laat is de hoeveelheid vervoerde lading' in 1962 met 18 % gestegen. Een vergelijking van het aantal schepen met de gezamenlijke tonnenmaat laat ook zien dat de schepen, die onze haven in 1962 bezochten, aanmerkelijk groter waren dan in 1961. Een proces dat reeds een aantal jaren aan de gang is.

1969-01-13: Het Vrije Volk 13-01-1969: Noors schip zinkt - coasters in nood. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse coaster Jolande Smits lag vanmorgen op een halve mijl van de eveneens Nederlandse coaster Colette, die vannacht honderd mijl van Kaap Finisterre in een zware storm in moeilijkheden raakte. De luiken van de Colette sloegen in bij windkracht tien. De lading, dertig containers van elk zestien ton, ging aan het schuiven. De Jolande Smits seinde vanmorgen, dat een van de containers overboord is gezet en dat de luiken provisorisch worden gedicht. De Colette, eigendom van de Zeeuwse Rederij uit Breskens, groot 500 brt., zal waarschijnlijk opstomen naar La Coruna of Vigo. De Nederlandse coaster Spaarneborg heeft op de Westerschelde de coaster; Berkelborg, die met machineschade kampte, op sleeptouw genomen en naar Vlissingen gebracht. Om zeven uur vanmorgen is het Noorse schip Lisianne Laki (5384 brt) na een aanvaring met de Libanees Heimos (5236.brt) gezonken. De bemanning is gered en wordt door het Duitse schip Rugia naar Bremen gebracht. De aanvaring gebeurde 4 mijl oost van Borkum. De reddingboot, van Borkum voer onverrichter zake uit. Het wrak van de Noor zonk binnen twintig minuten.
De Telegraaf 13-01-1969: Coaster vraagt assistentie in noodweer. Van een onzer verslaggevers . IJmuiden, maandag. Kapitein K. van der Weele (50) uit Assen, heeft gisteravond in de Golf van Biscaje aan twee schepen gevraagd in de buurt te blijven van zijn kustvaarder „Colette" (999 dwt).
Van de lading containers, die hij aan dek heeft geladen, is erin slecht weer, met windkracht 10, een gaan schuiven. Deze container ligt nu in het gangboord van het schip. De „Colette", eigendom van Vroon's Handel-en Scheepvaartonderneming N.V. in Breskens, is onderweg met een ladingstuk- goederen van Liverpool naar Lissabon. Het schip heeft negen bemanningsleden aan boord. Vannacht voer het schip ca. 100 km ten noorden van Kaap Villano — het uiterste noordwestpuntje van het Spaanse vasteland. Directeur P. W. Vroon, die vannacht radiocontact had met kapitein Van der Weele, vertelde dat de situatie niet gevaarlijk is voor bemanning en schip. "Het is er wel slecht weer!".

1988-01-21: Te Vigo aangekomen om gesloopt te worden door Jose Oliveira Gomez

Ship Masters Data

Images


Description: Colette 19546 on trials.
Image type: Photo

Description: Colette 1956
Image type: Photo

Description: 'Halkidiki II' 1956 (ex 'Colette')
Image type: Photo

Description: Halkidiki II 1956 ex Colette.
Made By: © Schmaal, G.J. (Gerrit)
Image type: Photo

Description: Dukato 1956 ex Halkidiki II ex Colette
Image type: Photo
Sources