Name ship: COLUMBUS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: G.B. Meijer, Musselkanaal, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1895-08-00
Delivery Date: 1895-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 82.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 62.00 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 24.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth to Main Deck
Draught: 1.92 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-10-00 COLUMBUS
Manager: Teunis Eefting Wzn., Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Teunis Eefting Wzn., Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: NKQG
Additional info:

Date/Name Ship 1910-00-00 COLUMBUS
Manager: Kornelis Eefting Tzn., Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Kornelis Eefting Tzn., Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: NKQG
Additional info:

Date/Name Ship 1914-01-16 COLUMBUS
Manager: Berend Oosting, Stadskanaal, Netherlands
Owner: Berend Oosting, Stadskanaal, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: NKQG
Additional info: Hfl. 7.500,--

Date/Name Ship 1918-05-25 COLUMBUS
Manager: Frans Westers, Groningen, Netherlands
Owner: Frans Westers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NKQG
Additional info:

Ship Events Data

1895-00-00: Prijs van het casco is Hfl. 4.700,--. Het tuig van zijn vorig schip, de "Goede Trouw", gaat over op de "Columbus".

1902-00-00: In 1902 wordt het schip voorzien van een modern tuigage, d.w.z. in plaats van houten blokken met gaten en henneptouw voor de stagen worden z.g. repen (stalen stagen) met spanschroeven gebruikt en tuikettingen. Ook verdwijnt het ouderwetse spil, dat vervangen wordt door een lier en liertjes voor zwaarden, anker en zeilen.

1910-00-00: In 1910 verkoopt Teunis Eefting zijn schip voor Hfl. 6.500,-- aan H. Schuitema, maar omdat de financiering niet rond komt, neemt Kornelis Eefting het schip over van zijn vader voor dezelfgde prijs.

1912-00-00: In 1912 wordt het schip verbouwd. Het krijgt een nieuwe ijzeren roef, vervanging van de houten reiling door een ijzeren. Er komt een z.g. jager bij met kluiverboom en een gaffeltopzeil.

1918-05-25: Op 25.05.1918 verkocht aan Frans Westers Sr., Filippus Westers, Jan Westers en Ebbe Hijlkema. (Allen samen voor Hfl. 15.750,--)
Kapitien is Hendrik Westers.

1923-03-00: Final Fate: Op 21.02.1923 aangekomen te Malmö (Zweden) om gerst te laden. 05.03.1923 beladen met 125 ton gerst vertrokken van Malmö naar Odense (Denemarken). Op 06.03.1923 is de “Columbus“ nog gesignaleerd, het weer was slecht, dikke sneeuwbuien en mistig, daarna niets meer van schip en bemanning vernomen. Vermoedelijk met man en muis vergaan in de Støre Belt. Korte tijd later zijn op het eiland Samsö een roeiboot, laadboom en luiken en een boek met opschrift “Columbus“ aangespoeld. Op 05.05.1923 is de 20 jarige stuurman ten zuiden Drogden Vuurschip opgevist.

1923-03-05: De RAAD voor de Scheepvaart te Amsterdam deed gisteren onderzoek naar het op of na 5 Maart 1923 met man en muis vergaan van het zeilschip “Columbus“ van Groningen bemand met den schipper-eigenaar en 2 man. Het schip was op reis van Malmö naar Odense geladen met 125 ton gerst. Het schip was dus niet te zwaar beladen. Verschillende verklaringen werden voorgelezen o.a van den schipper –oud gezagvoerder die meent dat slechts een aanvaring oorzaak van het ongeluk kan zijn. Een andere verklaring uit een scheepsjournaal zegt dat de tjalk werd gezien toen de lucht dik van sneeuw was. Het schip was steeds op tijd door Lloyd en de scheepvaart-inspectie onderzocht. Enkele Scheepsvoorwerpen spoelden aan, alsook een lijk. De Inspecteur van de scheepvaart geloofde aan stranding. De Raad zal later uitspraak doen.

1923-06-00: Advertentie: Na drie maanden lang tusschen hoop en vrees geleefd te hebben moeten wij eindelijk tot de treurige zekerheid komen dat onze geliefde Zoon Broeder en Oom HENDRIK WESTERS, Oud 26 jaar, gezagvoerder van het alhier thuisbehorende tjalkschip “Columbus“ op reis van Malmö (Zweden) met eene lading gerst bestemd naar Odense (Denemarken) daar hij den 5e Maart vertrokken is van Malmö en we nadien datum niets meer van hem hebben vernomen, met de bemanning zijn graf in de golven heeft gevonden daar de stuurman is aangespoeld op het eiland Samsö (Denemarken) Zwaar valt ons dezen slag doch wij wenschen te berusten in hem wiens doen enkel wijsheid en liefde is. GRONINGEN Juni 1923. F.Westers Fz., E. Westers-Boontjes, H. Everhaedus-Westers, H. Everhardus, F. Westers Tz, J. Westers-Meiring, M. v.d.Laan-Westers, H. v.d.Laan, J. Westers, I. Westers-Bolhuis, F. Westers Jr., J. Westers-Bakker, P. Westers, G. Westers-Claus, P. Bakker, F. Bakker-Ferwerda, Tf. Bakker, A. Bakker, M. v.d.Meulen-verloofde, C. Bakker.

Ship Masters Data

Images

Sources