Name ship: CON-BRIO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1958
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5077967
Nat. Official Number: 419 Z NIJM 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Janssen, Druten, Netherlands
Yardnumber: J 145
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-12-17
Delivery Date:
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK no. 15870 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 461.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 249.00 Net tonnage
Deadweight: 640.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30217 Cubic Feet
Bale: 28380 Cubic Feet
 
Length 1: 56.36 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.65 Meters Depth, moulded
Draught: 3.05 Meters Draught, summer
 
Configuration Changes

1968-07-00: Bij Scheepswerf Vlaardingen Oost verbouwd tot zwaarladingschip. Het werd aan beide zijden met 1 meter verbreed en kreeg een klep in de voorsteven.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-09 CON-BRIO
Manager: Frans van der Laan, Groningen, Netherlands
Owner: Frans van der Laan, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMN
Additional info:

Date/Name Ship 1968-07-22 CON-BRIO
Manager: Van der Laan Shipping & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Berend van der Laan, Schiedam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1969-04-17 CON-BRIO
Manager: Van der Laan Shipping & Trading Company N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Scheepvaartbedrijf Con Brio N.V, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-00-00 CON-BRIO
Manager: A.G. Marchena N.V., Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Owner: A.G. Marchena N.V., Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Oranjestad (Aruba) / Netherlands Antilles
Callsign: PJMF
Additional info:

Ship Events Data

1957-10-11: Op 11-10-1957 als CON-BRIO, zijnde een motorvrachtschip, liggende te Druten, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 419 Z NIJM 1958 op het achterschip midscheeps in achterschot dekhuis, 4.00 m. uit de hekplaat, 0.0 m. uit de lengteas, 1.55 m. uit dek.

1963-01-05: De Telegraaf 05-01-1963: Nederlandse zeeman in Spanje verdronken. Sevilla (Spanje), zaterdag. Theodoor Albert Wetes, de 40- jarige machinist van het Nederlandse vrachtschip „Con Brio" is in Sevilla verdronken. Het ongeluk gebeurde toen Wetes probeerde over te stappen van zijn schip op een andere vrachtboot. Het lichaam van Wetes zal naar Nederland vervoerd worden voor begrafenis. De man was gehuwd en heeft vijf kinderen. — (AP) .
Het Vrije Volk 05-01-1963: Sevilla (AP) Theodoor Albert Wetes, de 40-jarige machinist van het Nederlandse vrachtschip Con Brio van de rederij F. v. d. Laan uit Appingedam is gisteren in Sevilla verdronken. Het ongeluk gebeurde toen Wetes probeerde over te stappen van zijn schip op een andere vrachtboot. Duikers hebben het stoffelijk overschot uit de Guadalquivir naar boven gebracht.

1968-02-15: Op 15-02-1968 raakte de “Con Brio” in de problemen toen het onderweg was met een lading staalconstructies van Middlesborough in Engeland naar het Noorse Haavik-Kärmoy. Op het dek stonden enkele stalen bakken waarin gaten waren geboord om regen en buiswater te kunnen laten weglopen. Toen er echter tijdens slecht weer door een stortzee vast water in de bakken kwam konden de loosgaten dit niet snel genoeg verwerken , hierdoor kreeg de “Con Brio” plotseling slagzij, waardoor de sjorrings van de deklast braken en de deklast over boord schoof. Dit was misschien wel de reddding voor het schip, maar helaas ging de stuurman mee overboord waarbij hij verdronk.
Het Parool 15-02-1967: Nederlandse kustvaarders in nood. Den Haag. woensdag (AP. ANP, Reuter). — Twee Nederlandse kustvaarders, de Con Brio en de Lucy, zijn gisteren op de Noordzee in moeilijkheden geraakt. Een opvarende, de stuurman van de Con Brio, wordt als vermist opgegeven. De Lucy liep gisteren vier mijl ten westen van Milfordhaven in het Kanaal op de rotsen. De zeven bemanningsleden en de scheepshond Ringen van boord en werden door de kustwacht naar Milford- haven gebracht. Het schip is met calciumcarbide geladen. Nadat de bemanning het had verlaten kwam het weer vlot. Het wordt door de Britse kustwacht een „drijvende bom" genoemd. Men overweegt de Lucy met raketten in de grond te boren als het schip naar de drukke scheepvaartroute drijft. Vliegtuigen blijven de kuslvaarder volgen. De Con Brio seinde vannacht om vier uur op ongeveer tachtig mijl ten noorden van Doggersbank dat men met motorstoring kampte en dat het schip zware slagzij maakte. Aan in de buurt varende schepen is gevraagd hulp te bieden. De Con Brio is het eigendom van de rederij Van der Laan te Groningen, de Lucy van Wijne en Barends te Delfzijl.
Het Vrije Volk 15-02-1967: Coaster Con Brio had motorstoring. (Van een onzer verslaggevers) Tachtig mijl ten noorden van de Doggersbank zond de 461 ton metende coaster Con Brio vannacht tegen vier uur noodseinen uit. Het schip had motorstoring en maakte slagzij. Afgeschoten vuurpijlen werden opgemerkt door een Noors en een Westduits schip, die daarop koers zetten naar de coaster. Later meldde de Con Brio dat de motorstoring was verholpen en dat men het schip weer in de hand had. De coaster was dinsdag uit Mlddlesborough vertrokken naar Noorwegen.
NvhN 15-02-1967: Stuurman Groninger kustvaarder overboord. De Groninger kustvaarder „Con Brio" van rederij F. van der Laan uit Appingedam bevond zich vanmorgen op ongeveer 80 mijl ten noorden van de Doggersbank in moeilijkheden. Omstreeks vier uur seinde het schip, dat het motorstoring had en zware slagzij maakte. Volgens berichten, die radio Scheveningen had opgevangen, was twee uur tevoren de — niet uit het Noorden afkomstige — stuurman overboord geslagen. Later op de ochtend meldde de „Con Brio", dat de motorstoring was verholpen en dat men het schip weer in de hand had. Nadat de „Con Brio" een noodsein had uitgezonden, hebben enkele schepen in de omgeving koers gezet naar de Groninger kustvaarder. Om 5 uur was het Noorse schip „Blenheim" de „Con Brio" zo dicht genaderd, dat het een door deze kustvaarder afgeschoten vuurpijl zag. Ook de Westduitse kustvaarder „Gerd Sibum" was in de buurt. Een in Schotland opgestegen vliegtuig cirkelde toen boven het in nood verkerende schip.
De „Con Brio" met een draagvermogen van 640 ton is in 1958 gebouwd. Het schip, was gisteren uit Middlesbrough vertrokken naar Noorwegen.
Trouw 17-02-1967: Overboord geslagen Stuurman van coaster vermist. (Van een onzer verslaggevers) Groningen — De stuurman A. J. P. Steenmeyer (27) uit Apeldoorn is gistermorgen op de noordzee overboord geslagen. Tot gisteravond had men nog geen spoor van hem terug kunnen vinden. Het ongeluk gebeurde toen zijn schip, de Groningse kustvaarder „Con Brio" van de rederij F. v. d. Laan te Appingedam motorstoring had en slagzij maakte. De storing is inmiddels verholpen en het schip vervolgd de reis naar zijn loshaven Karemij in Noorwegen.
De Waarheid 22-08-1968: Stuurman op raadselachtige wijze overboord. De Raad van de Scheepvaart in Amsterdam heeft een onderzoek ingesteld naar de ramp die het motorschip „Con Brio" in de vroege ochtend van 15 februari van het vorig jaar trof, waarbij de 27- jarige stuurman J. Steenmeijer overboord sloeg en verdronk. Geheel onverwacht werd het schip op de Noordzee getroffen door een zware stortzee met als gevolg dat de uit ijzerwaren bestaande deklast overboord sloeg, zowel hoofd- als hulpmotor uitvielen en bovendien de antenne brak. Kapitien F. van der Laan verklaarde gisteren voor de Raad dat hij om 1.40 uur de alarmschel had ingedrukt om de bemanning die was gaan slapen te waarschuwen. Stuurman Steenmeijer die tot twaalf uur de wacht had gehad, had eveneens zijn hut verlaten, waarbij hij vergeten had zijn reddingvest mee te nemen. Een matroos, die met hem aan dek was gekomen, had later meegedeeld dat de stuurman een poging had gedaan een reddingvlot te strijken en daarbij in zee was gevallen. Kapitein Van der Laan achtte, gezien het karakter van zijn stuurman, dit verhaal weinig geloofwaardig. Het had in de rede gelegen, zo meende de kapitein, dat de stuurman zich eerst op de brug had gemeld en niet zelf tot actie buiten zijn gezagvoerder om zou zijn overgegaan. Maar omdat behalve de matroos niemand getuige was geweest was het moeilijk een andere verklaring te geven voor het tragische ongeval. Nadat de motoren en de radio weer op gang waren gebracht is ook door andere schepen nog geruime tijd naar stuurman Steenmeijer gezocht, echter zonder succes. De raad zal later een oordeel over het gebeuren vellen.

1968-11-27: Op 27-11-1968 als CON-BRIO, zijnde een motorvrachtschip, metende 1382.39 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 29-08-1968 no. 14812, liggende te Vlaardingen, door F.C. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 419 Z NIJM 1958 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.72 m. uit de hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas, 1.99 m. uit dek.

1976-11-30: Amigoe di Curacao 30-11-1976. Kralendijk—Door de Landsontvanger werd maandag beslag gelegd op het veachtschip 'Con Brio', dat in de haven van Kralendijk lag. Door de eigenaar van het schip A.G. Marchena was verzuimd om winstbelasting, en premie AOV en AWW te betalen. Nadat met Landsontvanger een regeling getroffen was, is het beslag opgeheven.

2001-10-00: Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

2007-00-00: In 10-2007 in bestaan twijfelachtig opgeheven.

2016-12-00: Staat in 12-2016 in Equasis: Status In Service/Commission (since 01/02/1958) Last update 20/12/2016

Ship Masters Data

Images


Description: Con-Brio 1958
Image type: Photo

Description: 'Con-Brio' (bj 1958)
Image type: Photo

Description: De 'Con-Brio' na de verbouwing tot zwaarladingschip.
Image type: Photo
Sources