Name ship: CONCORDIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1886
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1886-01-09
Delivery Date: 1886-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 1047.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1002.36 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 193.9 Feet (British) Registered
Beam: 35.4 Feet (British) Registered
Depth: 20.6 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1886-00-00 CONCORDIA
Manager: W.A. Huygens, Amsterdam, Netherlands
Owner: W.A. Huygens, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKQW
Additional info:

Date/Name Ship 1898-09-00 CONCORDIA
Manager: Schiffahrts Gesellschaft Austra, Riga, Russia
Owner: Schiffahrts Gesellschaft Austra, Riga, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Riga / Russia
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1904-00-00 CONCORDIA
Manager: O.A.T. Skjelbred, Kristiansand, Norway
Owner: A/S. Concordia, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: WGKH
Additional info: call sign later KDJR

Ship Events Data

1897-08-00: NRC 280897. Londen, 27 augustus. Volgens telegram uit Algoa Baai is volgens experts-rapport het ijzeren schip CONCORDIA door invreting zo ernstig beschadigd, dat het niet in staat is de reis voort te zetten.

1898-09-00: NRC 140998. Amsterdam, 13 september. Het Nederlandse ijzeren barkschip CONCORDIA (opm: opgelegd in Amsterdam na aanzienlijke ingevreten plaatschade, zie diverse berichten Kroniek 1897, ook NRC 030998), groot 1002 ton netto, gebouwd in 1886, is uit de hand voor GBP 3.800 naar Rusland verkocht.

1902-09-24: Op reis in ballast van Fremantle naar Kaipara (noordwestkust Noordereiland van New Zealand) in ballast is de CONCORDIA op 24 september 1902 gestrand tussen de haveningangen van Kaipara en Manukau. Ofschoon het schip als total loss werd geabandonneerd, werd ze later toch weer vlotgebracht en in 1903 gerepareerd, eigendom van J. Stewart te Auckland (NZ). Deze verkocht het schip in 1904 naar Noorwegen, vermoedelijk zonder het in de vaart te hebben gebracht.

1912-10-10: Final Fate: Op 10 oktober 1912 lag de Noorse bark CONCORDIA te Bayonne (New Jersey, USA) petroleum met bestemming Helsingborg te laden, toen het Engelse stoomschip DUNHOLME, dat daar bij de CONCORDIA petrolem in vaten lag te laden, in brand vloog. Ook de CONCORDIA geraakte in brand. De CONCORDIA werd total loss en gesloopt; de DUNHOLME werd als wrak verkocht, doch gerepareerd.

Ship Masters Data

Images


Description: De bark CONCORDIA, liggend in het Oosterdok te Amsterdam
Image type: Photo

Description: Vrijwel zeker de CONCORDIA uit 1886. De foto komt uit de Malcolm Brodie shipping collection en is met bronvermelding vrij van copyright.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 040213. Rotterdam, 4 februari 1913. De in 1886 door de firma Huijgens & Van Gelder te Amsterdam gebouwde bark CONCORDIA is in Australie verkocht. De verkoopprijs is ongeveer GBP 2.550. (opm: dit bericht is vrijwel zeker onjuist, en zal betrekking hebben op een ander Noors zeilschip CONCORDIA)