Name ship: CONDOR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5330993
Nat. Official Number: 1773 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 151
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-02-13
Delivery Date: 1937-03-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutsche Werke A.G., Kiel, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutsche Werke (280x420)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 84.00 Net tonnage
Deadweight: 282.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13030 Cubic Feet
Bale: 12330 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 33.75 Meters Registered
Beam: 6.61 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1953-11-00: Verbouwd voor het vervoer van losgestort cement. Het heeft 23 jaar gevaren op de route Aalborg – Nørresundby.

1961-00-00: 1961 nieuwe hoofdmotor: 4tew 4 cil 280 Pk Gamma (1958) Type (255x400) 7,5 Kn.

1975-03-00: Te Aalborg weer verbouwd tot droge ladingsschip.

1976-00-00: Verbouwd te Aeroskobing tot stenenvisser.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-03-18 CONDOR
Manager: Roelf Pomp, Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Roelf Pomp, Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PDLE
Additional info: Fl. 58.000

Date/Name Ship 1941-10-02 GLASHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: Fa. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJA
Additional info:

Date/Name Ship 1950-09-29 GLASHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJA
Additional info:

Date/Name Ship 1953-11-06 SKANSEN
Manager: Poul Jørgensen, Nørresundby, Denmark
Owner: Poul Jørgensen, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign: OYTE
Additional info:

Date/Name Ship 1971-00-00 SKANSEN
Manager: Poul Jørgensen, Nørresundby, Denmark
Owner: Rederi A/S Skansen, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign: OYTE
Additional info:

Date/Name Ship 1973-03-00 SKANSEN
Manager: Francis Møller, Nørresundby, Denmark
Owner: Francis Møller, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign: OYTE
Additional info:

Ship Events Data

1937-02-16: De Tijd 16-02-1937: Schip te water gelaten. Het m.s. CONDOR, in aanbouw bij de Scheepswerf Gideon van J. Koster Hzn. te Groningen, voor rekening van kapitein R. Pomp te Gasselteernijeveen, is met goed gevolg te water gelaten. Het schip meet 285 ton d.w. en wordt voorzien van een Deutsche Werke-motor, met een capaciteit van 150 P.K.

1937-03-16: Op 16-03-1937 als CONDOR, zijnde een motorzeevrachtschip, metende 565.26 m3 bruto inhoud, liggende te Gideon, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Roelf Pomp te Gasselternijveen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1773 Z GRON 1937 op het achterschip aan B.B. zijde naast ingang verblijven in achterkant dekhuis.

1937-03-19: Algemeen Handelsblad 19-03-1937: Scheepsbouw. Op de Eems vond met goed gevolg de proefvaart plaats van het door de Scheepswerf „Gideon" van J. Koster H.zn. te Groningen, voor rekening van kapt. R. Pomp te Gasselternijveen gebouwde motorzeevrachtsehip „CONDOR". Het schip heeft een deadweight van 285 ton en is voorzien van een 150 P.K. Deutsche Werke motor, waarmede op de proefvaart een snelheid werd bereikt van 8 ½ mijl. De bouw geschiedde onder toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor classificatie groote kustvaart, hoogste klasse.

1941-09-00: Eemsbode 23-09-1941: Het motorschip 'CONDOR', kapitein R. Pomp, thuisbehorende te Gasselternijveen is verkocht aan de Internationale Kustvaart te Rotterdam. De 'Condor' is in 1937 gebouwd bij de Scheepswerf 'Gideon' te Groningen onder klasse Bureau Veritas en is voorzien van 150 P.K. Deutsche Werke motor voorzien.

1942-12-00: Door de Duitsers in beslag genomen en in beheer van Transportunternehmen Duisburg, Duisburg. December 1944 in Rotterdam opgelegd. Na de oorlog terug aan de eigenaar.

1979-09-29: Final Fate: Als SKANSEN van Jorgen J.J. Gibe, Fredericia (in mei 1976 gekocht), bij het lossen van stenen voor een fundatie voor een lichtbaken van Hojbjerg Fyr in de Grote Belt (bij Sonderskov), met deze fundatie in aanvaring gekomen en gezonken in pos. 54.50.N. - 10.50.O. Het wrak is later opgeblazen.


Ship Masters Data

Images


Description: proefvaart Condor 18 maart 1937
Image type: Photo

Description: Condor 1937.
Image type: Photo

Description: Glashaven 1937 (ex Condor)
Image type: Photo

Description: Glashaven 1937 (ex Condor)
Image type: Photo

Description: Skansen 1937 (ex Condor); photo Copenhagen 17.08.1967
Image type: Photo
Sources