Name ship: BURGEMEESTER VAN REENEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1854
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Barque
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Three masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Johan Reinhart Boelen & Zoonen, werf De Haan, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down: 1853-06-01
Launch Date: 1854-02-28
Delivery Date: 1853-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage:
Net Tonnage: 523.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 39.05 Meters Registered
Beam: 6.08 Meters Registered
Depth: 4.96 Meters Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Year registered 1854
Number in register 360
Name ship BURGEMEESTER VAN REENEN
Type Bark
Lasts 276
Built province/country ,
Binnenland
Remarks
Date agenda 1854-05-02
Passport requested by Meer van Kuffeler, A.W.F van der
City Amsterdam
Master at time of request Meer van Kuffeler, A.W.F van der
Harbour
Other Remarks
Ship History Data

Date/Name Ship 1854-04-10 BURGEMEESTER VAN REENEN
Manager: Blaauw & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: Blaauw & Co., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

Ship Masters Data

Images

Sources


Year: 1854-04-10
Source: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Description: Amst.198.3181-1854.31
General information regarding this ship

Eerste rondreis van de clipper-bark BURGEMEESTER VAN REENEN, 1854-1855,

uitgezocht door mevr. J.G. de Bruijn-Verburg, echtgenote van een nazaat van scheepstimmerman Petrus Reinier de Bruijn, die op 14 juli 1855 door onbekende oorzaak aanboord was overleden.

De reis, onder kapt. A.W.F. van der Meer van Kuffeler, van Texel naar Margate begon op 12 mei 1854 en duurde twee dagen. Van Margate naar Londen nog een dag. In Londen heeft het schip gelegen van 15 mei 1854 tot 11 juli 1854, dus bijna twee maanden. De ‘lading’ bestond uit emigranten naar de ‘Australische Volksplanting’. De reis van Londen naar Melbourne duurde bijna vier maanden, namelijk van 11 juli 1854 tot 8 november 1854. In Melbourne bleef het schip 1 maand en 10 dagen liggen. Op 18 december 1854 vertrok het schip naar Hongkong. Of het ooit in Hongkong is aangekomen weten we niet. We zijn het schip ruim 3 maanden kwijt. 
Begin februari 1855 werd het schip in Batavia (nu Jakarta) door de N.H.M. bevracht voor het vervoer van suiker en/of koffie naar Amsterdam voor 90 resp. 85 gulden per last. We vinden het schip weer als het op 24 maart 1855 uitzeilt van Soerabaya naar Nederland. Een maand later, 24 april 1855, zeilt het schip uit van Batavia naar Amsterdam. Twee maanden later, op 22 juni 1855, wordt het schip, dat op de thuisreis is, gepraaid op de rede van St. Helena.

Ruim 3 weken later, op 14 juli 1855, is het schip ter hoogte van de Kaap Verdische Eilanden. Weer ruim 3 weken later, op 9 augustus 1855, is het schip ter hoogte van Goudstaart, vandaag beter bekend als Start Point. Een week later, op 15 augustus 1855, arriveert de bark BURGEMEESTER VAN REENEN bij Texel waarmee de eerste rondreis is beëindigd.

Het schip is vernoemd naar Gerlach Cornelis Joannes van Reenen (1818-1893), ondermeer burgemeester van Amsterdam (1850-1853), minister van Binnenlandse Zaken (1853-1856), vanaf 1858 tot 1893 achtereenvolgens lid Tweede Kamer, voorzitter Tweede Kamer, vicepresident Raad van State. Mr. Van Reenen werd in 1876 verheven tot jonkheer.

Bron: Columns Parlement & Politiek, door B.H. van den Braak & J.Th.J. van den Berg