Name ship: CONSTANCE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1968
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 6810847
Nat. Official Number: 4218 Z GRON 1967
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 198
Date Laid Down:
Launch Date: 1968-02-28
Delivery Date: 1968-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 560
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15307 Type 6GV-D (220x380) 350 rpm.
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 820.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 39500 Cubic Feet
Bale: 36000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.82 Meters Registered
Beam: 8.98 Meters Registered
Depth: 3.48 Meters Breadth, moulded
Draught: 3.25 Meters Registered
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1968-04-24 CONSTANCE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij ms 'Constance', Delfzijl, Netherlands
Shareholder: N.V. Wijnne & Barends, Dr. Dirk Reinder Ubbens, KNO-arts Den Helder en Cornelis Jacob Ketel, Zutphen, Delfzijl
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLV
Additional info:

Date/Name Ship 1972-11-22 CONSTANCE
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij ms 'Constance', Delfzijl, Netherlands
Shareholder: N.V. Wijnne & Barends, Dr. Dirk Reinder Ubbens, KNO-arts Den Helder en Cornelis Jacob Ketel, Zutphen, Delfzijl
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLV
Additional info:

Date/Name Ship 1977-09-20 ARKLOW BRIDGE
Manager: Vale Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Owner: Vale Shipping Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 MARK C
Manager: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Owner: Carisbrooke Shipping Ltd., Cowes, Isle of Wight, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT
Additional info:

Date/Name Ship 1985-12-00 COURTFIELD
Manager: Harris & Dixon (Shipbrokers) Ltd, Dublin, Irish Republic
Owner: Harris & Dixon (Shipbrokers) Ltd, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Dublin / Irish Republic
Callsign: EIKT
Additional info:

Date/Name Ship 1991-00-00 COURTFIELD
Manager: Ocean Research & Recovery Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Owner: Ocean Research & Recovery Ltd., Turks Island, Turks & Caicos Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Turks Island / Turks & Caicos Islands
Callsign: ZIAC
Additional info:

Date/Name Ship 1995-00-00 BRIANA
Manager: R.J. Guilo Properties, Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: R.J. Guilo Properties, Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7
Additional info:

Date/Name Ship 1996-00-00 SOLUTION
Manager: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7
Additional info:

Date/Name Ship 1996-12-00 SEA BOEKANIER
Manager: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Owner: Allround Shipping & Trading Inc., Belize City, Belize (British Honduras)
Shareholder:
Homeport / Flag: Belize City / Belize (British Honduras)
Callsign: V3PX7
Additional info:

Ship Events Data

1968-02-29: NvhN 29-02-1968: CONSTANCE te water. Bij de NV Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand is het m.s. Constance te water gelaten. Het schip wordt gebouwd voor rekening van Wynne en Barends' cargadoors en agentuurkantoor N.V. te Delfzijl. De Constance is de derde, 800 tonner van de maatschappij. De ervaringen, opgedaan met de reeds in de vaart zijnde Claudia en Clarissa hebben geleid tot enige ingrijpende veranderingen in het ontwerp. Een luik van 27,50 bij 5,50 meter, en een vrije hoogte onder de patentluiken van 4,22 meter maken het schip volgens de rederij voor transport van zeer grote stukken. De technische dienst van de rederij verklaart, dat stukken tot een lengte van 31 m. onder dek geladen kunnen worden, daar in het ruim geen enkel obstakel meer voorkomt. De Constance die wordt geverfd in de voor de rederij kenmerkende oranje kleur, heeft als belangrijkste afmetingen: lengte over alles 57,70 m., breedte op de spanten 8,95 m., holte 4,03 m. en diepgang tot het zomermerk 3,48 m. Het schip krijgt een 600 pk Bronsmotor. Het wordt gebouwd onder toezicht van Lloyds Register of Shipping 100A1 en van de Nederlandse scheepvaartinspectie-onbeperkte kustvaart met houtcertificaat voor dieper afladen.

1968-04-25: NvhN 25-04-1968: M.s. CONSTANCE maakte proefvaart en kreeg als eerste W & B-vlag. De heer N. Barends, directeur van Wijnne 'en Barends' Cargadoors- en Agenturenkantoren'N.V. te Delfzijl, heeft gistermiddag voor het eerst de nieuwe,'oranje' vlag van deze rederij gehesen.'Dat gebeurde op de Eems tijdens de proefvaart van het m.s. Constance, dat voor rekening van deze rederij bij de N.V. Scheepswerf Voorwaarts te Hoogezand werd gebouwd. Het motorkustvaartuig Contance (gladdektype) meet.499 brt en heeft een draagvermogen van ca. 800, ton d.w. De belangrijkste afmetingen [zijn: lengte over alles 57,70 m, breedte 8,95 m en holte, 4,03. m. De hoofdmotor is een 600 pk Bronsmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid van 11 knopen werd gehaald. Een bijzonderheid van dit schip is het grote luik van 27,5 m lengte en 5,5 m breedte, waardoor het schip geschikt is voor het vervoer van allerlei lange materialen en constructies. De bouw van de Constance, die evenals de andere W. & B-schepen oranje geverfd werd, gebeurde onder, toezicht van Lloyd's Register 100 A-l onbeperkte vaart.

1993-08-10: LR class withdrawn 10/8/93

1997-03-08: Ten gevolge van slagzij over stuurboord gezonken ongeveer 18 mijl ten noorden van Nuevitas (Cuba). De bemanning werd gered door de reddingsboot 'Duden' op aanwijzing van een reddingshelicopter.

Ship Masters Data

Images


Description: Constance 1968
Image type: Photo

Description: Constance 1968
Image type: Photo

Description: Constance 1968
Image type: Photo

Description: Arklow Bridge 1968 ex Constance.
Image type: Photo

Description: Courtfield 1968 ex Arklow Bridge ex Constance at Machinefabriek Olthof, Capelle a/d IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo
Sources