Name ship: CONSTANT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5352434
Nat. Official Number: 1937 Z DORD 1932
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Netherlands
Yardnumber: 190
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1932-09-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 110
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (270x400)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 188.00 Net tonnage
Deadweight: 240.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11793 Cubic Feet
Bale: 11000 Cubic Feet
 
Length 1: 36.7 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 34.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.29 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.55 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1955-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 Pk Bolnes nr. 1556 Type (190x350) 8,5 Kn.

1956-00-00: Bij Boele, Bolnes verlengd: Brt 230, Nrt 130, Dwat 260. Loa 42,69, Ll 40,74 B 6,28 H 2,36 Dg 2,31. (Grain 16210, Bale 15720 cft)

1965-00-00: In 1965 is het laadgerei verwijderd.

1972-00-00: In gebruik voor de sportvisserij.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-09-00 CONSTANT
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Wopo', Dordrecht, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Wopo', Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NKWV
Additional info: 1934 callsign PDLI

Date/Name Ship 1936-11-28 CONSTANT
Manager: P. & Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, Wilsum, Netherlands
Owner: P. & Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, Wilsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilsum / Netherlands
Callsign: PDLI
Additional info:

Date/Name Ship 1940-12-11 CONSTANT
Manager: Cargadoors- & Expeditiebedrijf G.A. van Sprang, Rotterdam, Netherlands
Owner: Joh. Smits, Hillegersberg, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDLI
Additional info:

Date/Name Ship 1941-12-22 HERTA JOHANNE
Manager: Heinrich Dreyer, Hamburg, Germany
Owner: Heinrich Dreyer, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-05-00 CONSTANT
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Netherlands
Owner: Staat der Nederlanden, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDLI
Additional info:

Date/Name Ship 1947-11-10 CONSTANT
Manager: Frederik Blaauw, Hansweert, Netherlands
Owner: Frederik Blaauw, Hansweert, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDLI
Additional info:

Date/Name Ship 1952-12-12 TANNY
Manager: Solleveld & Van der Meer, Rotterdam, Netherlands
Owner: Hindrik Engelsman, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHXU
Additional info: 1958 thuishaven Rotterdam

Ship Events Data

1932-08-25: Ze wordt op 25-08-1932, liggende te Deest, bij Nijmegen, door A. Kielema, scheepsmeter te Arnhem ten verzoeke van de N.V. Scheepvaart Mij. Wopo te Dordrecht, van haar brandmerk voorzien door inbeiteling van 1937 Z DORD 1932 in achterkant motorschacht, S.B. zijde op het achterschip.

1932-09-30: Algemeen Handelsblad 30.09.1932: Scheepsbouw. Door de N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf te Deest werd afgeleverd aan de N.V. Scheepvaart Mij. „Wopo" te Dordrecht het nieuw gebouwde kustvaartuig „CONSTANT" groot 199 brt reg. ton, voorzien van een 2 cyl. 110/120 PK Bolnes-Dieselmotor, alsmede van een id. hulpmotor van 20 pk. Het schip werd gebouwd onder speciaal toezicht van Bureau Veritas Groote Kustvaart en behaalde op de proefvaart vaartsnelheid van ca. 8 ˝ mijl. Het schip vertrok naar Rotterdam voor het innemen van de eerste lading naar Aarhus.

1935-12-25: De coaster ms. 'CONSTANT' (1932) van NV Scheepvaart Maatschappij Wopo te Dordrecht, op weg van Memel naar Zwolle met een lading hout, strandt op de kust nabij Petten als gevolg van een navigatiefout. Door het lossen van de deklading weet het schip nog diezelfde dag weer los te komen. Bron: 'De Zee' (1936)
Nieuwsblad van het Noorden 27-12-1935. Motorschoener bij Petten gestrand. Op eigen kracht weer vlot. Petten, 25 Dec. Op Eerste Kerstdag, des morgens tussen acht en negen uur is de motorschoener „CONSTANT” van de Scheepvaart Maatschappij „Wopo” te Dordrecht, nabij K.M.-paal 18, ongeveer ter hoogte van Petten, op het strand gelopen. Het schip, dat 199 ton meet, was met hout geladen en op weg naar Groningen. Dadelijk na de stranding zijn de reddingboot van Petten en de sleepboot „Utrecht” van de firma Wijsmuller te Den Helder ter assistentie uitgevaren, doch de vijf opvarenden wensten van de aangeboden hulp geen gebruik te maken, omdat men wilde trachten bij hoog water op eigen kracht vlot te komen. Hierin is men inderdaad geslaagd, echter eerst nadat de deklast over boord was geworpen. Omstreeks drie uur in de middag heeft het vaartuig de reis kunnen voortzetten. Bij het over boord gooien van de deklast is een der vletten vol water gelopen. De vijf zich daarop bevindende personen wisten zich te redden, door op een ander vlet te springen. De stranding is waarschijnlijk een gevolg van de mist.

1940-11-06: Te Delfzijl door de Duitsers gevorderd. (De teboekstelling bij het Kadaster wordt op 06-11-1941 doorgehaald.) In juli 1945 teruggevonden in Haepjabu, Estland. Bij Scheepswerf Boele te Rotterdam hersteld. Na hersteld te zijn op 10-11-1947 toegewezen aan Frederik Blaauw, kapitein ter koopvaardij, te Hansweert.

1947-11-12: Op 12.11.1947 liggende te Capelle a/d IJssel voorzien van een nieuw brandmerk: 2433 Z DORD 1947.

1970-10-10: De coaster ms. 'TANNY' 1932 ex- 'Constant' van H. Engelsman uit Rotterdam komt bij binnenkomst in IJmuiden, tijdens dichte mist, in aanvaring met het vrachtschip ms. 'Amstelland' (1962) van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL). Vervolgens wordt de 'Tanny' aangevaren door de binnenkomende kotter 'Hans' (KW 189). Bron: 'De Zee' (1972)
Het Vrije Volk 26-04-1972: Kapitein schuldig aan aanvaring. Amsterdam(ANP) — Kapitein H. W. E. (26) uit Rotterdam van het MS TANNY mag een maand niet als kapitein op zeeschepen varen. Dit, omdat de Raad voor de Scheepvaart hem schuldig acht aan de aanvaring van zijn schip met het MS Amstelland tijdens de binnenkomst in IJmuiden bij dichte mist op 10 oktober 1970. De Tanny was daarna nog in aanvaring gekomen met de viskotter Hans KW. 189. Ook de schipper, de 33-jarige K. J. A. uit Katwijk aan Zee, van deze kotter, mag een maand niet varen.

1972-02-28: Verkocht en als 'Bounty 4' van Bounty P.v.b.A., Oostende, in gebruik voor de sportvisserij.

1986-00-00: In 1986 laat Lloyd's de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachting is. (Zou in 1986 zijn gesloopt.)



Ship Masters Data

Images


Description: Constant 1933
Image type: Photo

Description: De Constant liggend aan de Eendrachtskade te Groningen omstreeks 1950.
Image type: Photo

Description: Constant 1933
Image type: Photo

Description: Tanny 1932 ex Constant at Fosdyke, river Welland ( U.K.)
Image type: Photo

Description: 'Tanny' 1932 (ex 'Constant')
Image type: Photo

Description: 'Tanny' 1932 (ex 'Constant')
Image type: Photo

Description: Bounty 4 1932 ex Tanny ex Constant
Image type: Photo

Description: Bounty 4 1932 ex Tanny ex Constant
Made By: © Grootenboer, T. (Ton)
Image type: Photo
Sources