Name ship: COOLSINGEL

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1953
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5135733
Nat. Official Number: 352 Z NIJM 1953
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Gebr. van der Werf, Deest, Netherlands
Yardnumber: 249
Date Laid Down:
Launch Date: 1953-04-04
Delivery Date: 1953-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 4062 Type 8D70 (310x460)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 775.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 35100 Cubic Feet
Bale: 34120 Cubic Feet
 
Length 1: 53.25 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.97 Meters Depth, moulded
Draught: 3.59 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1953-03-28 COOLSINGEL
Manager: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Invoer- & Transportonderneming 'Invotra', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDLP
Additional info:

Date/Name Ship 1955-04-18 GREENFIELD
Manager: William A. Savage Ltd., Liverpool, Great Britain
Owner: Zillah Shipping Co. Ltd., Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: GTPG
Additional info:

Date/Name Ship 1966-07-08 LAIRDSFIELD
Manager: Burns & Laird Lines Ltd., Glasgow, Great Britain
Owner: Burns & Laird Lines Ltd., Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign: GTPG
Additional info:

Ship Events Data

1953-00-00: Aanvankelijk 'PIETER MAARTEN' (PGTE)

1953-03-31: Op 31-03-1953 als COOLSINGEL, zijnde een motor, metende (verder onleesbaar) door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 352 Z NIJM 1953 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis, 3.00 m. uit de hekplaat, 1.80 m. uit de lengteas, 1.50 m. uit dek.

1953-04-09: Het Vrije Volk 09-04-1953: Bij Gebr. Van der Werf: te Deest is het m.s. “Coolhaven'' te water gelaten, dat voor rekening van Transport Mij Invotra te Rotterdam aldaar werd gebouwd. Het schip meet 780 ton en is van het zgn. 'gladdektype'.

1955-04-05: Het Vrije Volk 05-04-1955: Scheepsbouw. De Transport Onderneming ,, Invotra` N.V. te Rotterdam heeft bij de Schiffsbau-Gezellschaft te Flensburg opdracht gegeven voor de bouw van een motorschip groot 10.750 ton. Het schip zal worden voorzien van een 4200 pk. Sulzer-Dleselmachine. De twee kustvaartulgen van deze maatschappij, de Statensingel en de “COOLSINGEL” zullen naar Engeland worden verkocht.

1970-02-06: Final Fate: Kort na vertrek met een lading staal van een haven aan de Tees bestemd voor Cork, gekapseisd en gezonken in de monding van de Tees, 1 mijl ten oosten van Tees Fairway-boei. Alle tien opvarenden verloren het leven. Op 24 februari gelicht door Risdon, Beazly en naar Middlesborough gesleept. Voor de sloop verkocht aan Cramlington & District Metals Ltd die haar in het voorjaar van 1970 doorverkochten aan Michael Baum & Co. Ltd. Gesloopt te Middlesborough door Tees Marine Services Ltd.

Leeuwarder courant 07-02-1970: Schotse kustvaarder gezonken. De 552 ton metende Schotse kustvaarder „Lairdsfield" is gisteren aan de noordoostkust van Engeland gezonken, het schip had tien mensen aan boord, die vermoedelijk zijn verdronken.

When she was refloated by Risdon, Beazley Ltd. using Ulrich Harms - MAGNUS III, two weeks after sinking, sadly only three bodies were recovered. As Fred says it seems she did trade again even though she had been declared a constructive total loss, as she was dry docked and sold on before being broken up some time later. The Court of Inquiry published April 1971 on her loss, decided that the loss was due to the improper loading and stowage of the cargo of steel plate and hollow steel columns. Leading to inadequate stability. Fault was found with the loading of 254 tons of steel plates on deck, it being claimed that this move " defied common sence to any person with a rudimentary knowledge of ship stability or practical experience in loading cargoes". The plates were loaed thus because the charterers wanted them off-loaded first at Cork. It was however stated that the ship was well-maintained and that the crew included three experienced and well-qualifed deck officers, but the owners were criticised for not ensuring that the latest stability daa were posted on board the ship, and the old data removed.. The charterers were severely censured and ordered to contribute £3,000 toward the cost of the inquiry. Burns and Laird were also ordered to pay £750 toward costs. The master of the ship was named as Captain R.W.Purvis. May he and his nine crew men rest in peace...

Ship Masters Data

Images


Description: Coolsingel 1953
Image type: Photo

Description: Coolsingel 1953
Image type: Photo

Description: Greenfield 1953 (ex Coolsingel)
Image type: Photo

Description: Lairdsfield 1953 ex Greenfield ex Coolsingel 1953.
Image type: Photo
Sources