Name ship: CORILLA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5693910
Nat. Official Number: 674 Z 'S HAGE 1939
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Dok- en Werf Maatschappij Wilton-Feijenoord N.V., Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 664
Date Laid Down:
Launch Date: 1938-10-29
Delivery Date: 1939-02-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Schiedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 3500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN - Diesel (25 9/16 - 55 1/8)
Speed in knots: 12.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 8100.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4648.00 Net tonnage
Deadweight: 12025.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 463.00 Feet (British) Registered
Beam: 59.30 Feet (British) Registered
Depth: 33.90 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-02-16 CORILLA
Manager: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDLL
Additional info:

Date/Name Ship 1959-12-31 CORILLA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Owner: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDLL
Additional info:

Ship Events Data

1960-01-16: Final Fate: De ‘CORILLA’ arriveerde op 16 januari 1960 te Salat Sembulan en werd aldaar opgelegd. Medio november 1960 werd zij verkocht aan Grosvenor Shipping Co. Ltd., Hong Kong), naar Hong Kong overgebracht waar zij op 4 januari 1961 arriveerde en daar voor sloop overgedragen aan de Kowloon Shipbreaking Co., die op 19 januari 1961 te Hong Kong met het slopen begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description: Corilla 1939
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

RN 170239
Gisteren is met goed gevolg de proeftocht gehouden met het 12.000 ton motortankschip CORILLA gebouwd door Wilton-Fijenoord te Schiedam voor de Koninklijke Shell groep.
De afmetingen van het schip zijn lengte 460', breedte 59', holte 34'. De voortstuwing geschiedt door een Fijenoord-M.A.N. enkelwerkende viertakt Dieselmotor met oplading 8 cilinders, 650 middellijn, 1400 slag, die met 120 omwentelingen per minuut 3500 p.k. ontwikkelt, voor een dienstvaart van 12 mijl.
Het schip werd gebouwd volgens ontwerpen en bestekken van de opdrachtgevers. Nog twee dergelijke schepen zijn bij Wilton-Fijenoord in een gevorderd stadium van aanbouw, terwijl voor enkele maanden nog een 9.000 ton tankstoomboot bij deze werf werd besteld. Het behoeft geen betoog, van hoe hoge waarde de opdrachten der Koninklijke Shell zijn, voor de Nederlandse scheepsbouw, machinebouw en de nevenindustrieën. Het schip voldoet aan de hoogste eisen van de Nederlandse en Nederlands-Indische Schepenwet, alsmede Lloyd's register. Speciale zorg is besteed aan de verblijven van gezagvoerder, officieren en bemanning, terwijl als bijzonderheid kan worden vermeld, dat de machinistenverblijven in de midscheeps zijn aangebracht. Het schip werd overgenomen voor de rederij door de heer C. Zulver, marine-superintendent van de Kon. Shell.

Beschadigd tijdens een U-boot aanval.
Op 31-01-1942 arriveerde de CORILLA in Halifax (kapt. J.C. Anker) en werd geïnformeerd dat het schip in Konvooi HX-173 zou uitvaren op 1 februari. Ze miste het geplande vertrek echter door vertraging in de levering van voorraden. Ze vertrok later en op 2 februari haalde ze enkele achtergebleven schepen in van het Konvooi. De uitkijken aan boord zagen plotseling de onderzzeboot U-751, waarop de CORILLA een SOS signaal uitzond. Het schip ging een zigzag koers varen en schoot met het 4-inch kanon een schot op de onderzeeboot, die echter op ruime afstand neerkwam. Om 07.46 bereikte de U-751 (commandant Gerhard Bigalk) een gunstige positie en vuurde 3 torpedo's, waarvan 1 doel trof juist voor de commandobrug van de tanker. Het schip bleef manoeuvreren en toen een escorte vaartuig van het konvooi naderde, besloot de commandant van de U-boot te vertrekken. Op 3 februari om 21.30 uur bereikte de CORILLA Halifax. Het schip werd daar gerepareerd. Geen van de 63 bemanningsleden en 1 passagier werden gewond tijdens de aanval.