Name ship: CORNELIA B

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1931
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 5160 Z ROTT 1931
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Werf 'Vooruit', Spaarndam, Netherlands
Yardnumber: 116
Date Laid Down:
Launch Date: 1931-05-30
Delivery Date: 1931-07-09
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 264.00 Net tonnage
Deadweight: 520.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27124 Cubic Feet
Bale: 26347 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 45.04 Meters Registered
Beam: 7.67 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.93 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1947-07-00: Voorzien van een nieuw brandmerk: 6886 Z ROTT 1947.

1959-07-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 220 Pk Industrie Type (200x270) 8,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1931-07-09 CORNELIA B
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Okko Bosma, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLCV
Additional info: 1934 callsign PDLX

Date/Name Ship 1939-00-00 CORNELIA B
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Okko Bosma, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDLX
Additional info:

Date/Name Ship 1942-07-00 FN 01
Manager: Kriegsmarine, Rostock, Germany
Owner: Kriegsmarine, Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany
Callsign:
Additional info: ???

Date/Name Ship 1946-00-00 CORNELIA B
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Okko Bosma, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDLX
Additional info:

Date/Name Ship 1947-07-00 SABA
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Cornelis Jacobus Roorda, Voorburg, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Voorburg / Netherlands
Callsign: PHHB
Additional info:

Date/Name Ship 1954-08-00 SABA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik Bakker, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHHB
Additional info:

Date/Name Ship 1957-04-00 SABA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Rederij 'Het Hoogeland', Rotterdam, Netherlands
Shareholder: T. Eefting en Jannes Pruim, Bergschenhoek
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHHB
Additional info: Fl. 422.000

Date/Name Ship 1959-00-00 SABA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Rederij 'Het Hoogeland', Groningen, Netherlands
Shareholder: T. Eefting en Jannes Pruim, Bergschenhoek
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHHB
Additional info:

Date/Name Ship 1962-00-00 SABA
Manager: Henneman-Holland N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rederij 'Het Hoogeland', Groningen, Netherlands
Shareholder: T. Eefting en Jannes Pruim, Bergschenhoek
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHHB
Additional info:

Ship Events Data

1931-06-02: Algemeen Handelsblad 02-06-1931: Zaterdag jl. werd met goed gevolg te water gelaten aan de N.V. Werf Vooruit te Spaarndam de stalen zeemotorvrachtboot „CORNELIA" met afmetingen 47,5X7,65X3,25 m, groot ruim 500 ton voor rekening van kapitein O. Bosma te Groningen. Het schip wordt gebouwd volgens de voorschriften van Lloyds Register of Shipping Klasse 100 A' en onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie. Het schip zal worden uitgerust met een Deutz Dieselmotor van 200/240 P.K. 4 cyl. 4 tact.

1931-07-09: Ze wordt, liggende te Spaarndam, op 09-07-1931 door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, ten verzoeke van Okko Bosma, schipper te Groningen, van brandmerk 5160 Z ROTT 1931 voorzien door inbeiteling op voorkant kampanje midscheeps op het achterschip.

1931-07-16: Voorwaarts 16-07-1931: CORNELIA B. Amsterdam, 16 Juli. De voor rekening van kapitein O. Bosma te Groningen op de Scheepswerf Vooruit te Spaarndam nieuw gebouwde stalen motorboot Cornelia B, is gisteren vandaar in de Binnenhaven aangekomen en vertrok later naar Rotterdam, om tijdens deze reis de proeftocht te maken. Tengevolge van het ruwe weer was men evenwel genoodzaakt van dit plan af te zien, zoodat het motorschip weer naar IJmuiden terugkeerde, in afwachting van een betere weersgesteldheid.

1941-10-00: Door de Duitsers in beslag genomen voor dienst als opleidingsschip bij de Kriegsmarine in Kiel en in juli 1942 te Rostock als FN 01. In mei 1945 te Kiel gezonken teruggevonden. Gelicht en door de sleepboot 'Hector' van Wijsmuller naar Rotterdam gesleept en door Niehuis & van der Berg hersteld.

Historie in de oorlogsjaren (volgens Theo Dorgeist): 1940, 10. Mai: Beim deutschen Überfall auf die Niederladung mit einer Koksladung in St. Malo. Mai/Juni: Dem Nederlands Shipping & Trading Committe, London unterstellt. 14. Juni: Von Swansea nach Pd. Mumbles ausgelaufen. Aug.: In Bordeaux eingelaufen. 2. Sept.: Von der KMD Bordeaux zur Prise erklärt (gegenüber Maschinist J.G. Genal) 15. Sept.: Durch die KMD Bordeaux beschlagnahmt und für Transporte eingesetzt. 1942, 22. April: Noch gemeinsam mit KUNLABORIE als Nachschubschiff im Einsatz. Juni: Wegen unbekannter Schäden in die Werft gelegt und für die Hafenschutzflottille Gironde in Aussicht genommen. Juli: Für die Hafenschutzflottille St. Nazaire als FN 01 in Dienst gestellt. Kennung und Rufzeichen: HFPD (Funkname) HFLU ( Morsename 4106 (Flaggenname) 2. Aug.: Für Unternehmen "Ilona" beantragt, Unternehmen nicht durchgeführt. 1945, 10. Mai: Bei Kriegsende schwimmend als FN 01 in St. Nazaire. 2. Juni: Von den Briten in St. Nazaire gemeldet. 2. Okt.: Aus St. Nazaire nach Plymouth ausgelaufen.


1947-04-21: Op 21.04.1947 liggende te Bolnes, door C. van Asperen, asp. scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door inbeiteling van 6886 Z ROTT 1947 op het achterschip aan SB zijde in achterwand dekhuis, 6.40 m. uit hekplaats; 0.75 m. uit lengteas en 1.50 m. bovendek. Groot 1133.03 m3 bruto-inhoud volgens meetbrief afgegeven te Amsterdam d.d. 29-06-1931 onder nr. 1511. Opm. De merken van vroege teboekstelling ten hypotheekkantore, zijnde 5160 Z ROTT 1931, zijn door een ingebeitelde streep vernietigd.

1957-12-07: Op 7 december 1957 tijdens noodweer gestrand in de Mulroy Baai. De 7 koppige bemanning werd per helicopter van boord gehaald, maar konden later terug keren. Het schip kwam de volgende dag bij vloed vrij en werd op sleeptouw genomen (roerketting was gebroken) door het bergingsschip Salveda naar Londonderry.
NvhN 11-12-1957: De Saba vlot. Bemanning aan boord terug. Het Groninger kustvaartuig Saba, dat maandag in een storm in de baai van Mulroy aan de noordwestkust van lerland is gestrand, is gisteren bij vloed vlot gekomen. De uit zeven koppen bestaande bemanning is naar het schip teruggekeerd. De Saba is op sleeptouw genomen door de Salveda. De andere aan de lerse kust gestrande Groninger kustvaarder Patria ligt nog op het strand in de baai van Sheephaven; Het bergingsschip Salveda zal trachten de Patria vlot te krijgen, nadat het eerst de Saba naar Londonderry gebracht heeft.

1966-04-21: Final Fate: Tijdens reis van Port Talbot naar Rouen, na schuiven van de lading 490 ton rollen plaatstaal bij Hella Point (Land’s End) gekapseisd en gezonken in pos. 50.02. N - 05.40.W. De 7-koppige bemanning, waaronder kapitein-mede-eigenaar Jannes Pruim, werd door het Britse m.s. 'Scillonian' gered. Door een Engelse boeienlegger is nog getracht het schip op sleeptouw te nemen doch dit mislukte. De kapitein kreeg een maand ontzegging.
Leeuwarder Courant 22-04-1966: Kustvaarder „SABA" uit Groningen zonk voor Engelse kust. De Nederlandse kustvaarder „Saba" is gisteravond voor de kust van Zuid- Engeland gezonken, nadat enkele uren eerder de zeven bemanningsleden door de Engelse veerboot „Scillonian" waren gered. De zeven mannen waren op reddingvlotten gegaan nadat de lading ijzeren staven was gaan schuiven. Andere schepen hebben nog getracht een sleeptros aan het 400 ton metende Nederlandee schip te bevestigen. De „Saba", van de NV Rederij het Hoogeland te Groningen, was op weg van Rouaan naar een Engelse haven.

Ship Masters Data

Images


Description: Een foto uit 1937 van de CORNELIA B.
Image type: Photo

Description: Saba 1931 ex Cornelia B.
Image type: Photo

Description: Saba 1931 ex Cornelia B at Teignmouth 27-06-1964.
Image type: Photo

Description: Saba 1931 ex Cornelia B.
Image type: Photo

Description: 'Saba' (ex 'Cornelia B.')
Image type: Photo

Description: The final hours of the Dutch coaster Saba...
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 091257
Het heeft in het afgelopen weekend nogal gespookt op zee en verschillende schepen zijn in moeilijkheden geraakt. 
De kustvaarder SABA, uit Groningen (eig. H. Bakker), is in de Mulroybaai in Noord-Ierland aan de grond gelopen. De stuurketting is gebroken en het schip vroeg eveneens om sleepboothulp. Gevaar voor de bemanning bestaat er niet. 

NvhN 111257
De SABA vlot - Bemanning aan boord terug.
Het Groninger kustvaartuig SABA, dat maandag in een storm in de baai van Mulroy aan de noordwestkust van Ierland is gestrand, is gisteren bij vloed vlot gekomen. De uit zeven koppen bestaande bemanning is naar het schip teruggekeerd. De SABA is op sleeptouw genomen door de SALVEDA. De andere aan de Ierse kust gestrande Groninger kustvaarder PATRIA ligt nog op het strand in de baai van Sheephaven; Het bergingsschip SALVEDA zal trachten de PATRIA vlot te krijgen, nadat het eerst de SABA naar Londonderry gebracht heeft.