Name ship: CORNELIS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1932
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5110094
Nat. Official Number: 1593 Z GRON 1932
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1932-11-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Hanseatische Motoren G.m.b.H., Hamburg-Bergedorf, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 75
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Hanseatische Type (190x260)
Speed in knots: 6.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 136.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 82.00 Net tonnage
Deadweight: 160.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 30.60 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.36 Meters Breadth, extreme
Depth:
Draught:
 
Configuration Changes

1954-00-00: 1954 andere hoofdmotor: 2tew 2 cil 90 Pk Fredrikshavns Jernstoberi & Maskinfabrik A/S. (van bouwjaar 1945) Type (200x340) 7 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1932-00-00 CORNELIS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Antonie Karel, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NLJG
Additional info: Call sign 1934: PDMC

Date/Name Ship 1952-02-15 CORNELIS
Manager: Cornelis Karel, Delfzijl, Netherlands
Owner: Cornelis Karel, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDMC
Additional info:

Date/Name Ship 1953-01-26 AMIGO
Manager: C.J.J. Ohlsen, Grasten, Denmark
Owner: C.J.J. Ohlsen, Grasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grasten / Denmark
Callsign: OYPH
Additional info:

Date/Name Ship 1955-00-00 EVANNA
Manager: Evald Flyvberg, Nørresundby, Denmark
Owner: Evald Flyvberg, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign: OYPH
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 SOLITA
Manager: Hans P. Petersen, Nørresundby, Denmark
Owner: Hans P. Petersen, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign: OYPH
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 LILEDA
Manager: Gregers Berg, Senegal
Owner: Gregers Berg, Senegal
Shareholder:
Homeport / Flag: Senegal
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1984-00-00 LILEDA
Manager: Jorn Foss,
Owner: Rederiet Lileda, Rudkjøbing, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rudkjøbing / Denmark
Callsign: OVSE
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 LILEDA
Manager: Basballe og Nielsen ApS, Copenhagen, Denmark
Owner: Basballe og Nielsen ApS, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OVSE
Additional info:

Ship Events Data

1932-11-15: Ze wordt op 15-11-1932, liggende te Wirdum, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Antonie Karel, schipper te Hoogezand, van brandmerk 1593 Z GRON 1932 voorzien door inbeiteling op het achterschip op het achterschild van het achtererf aan B.B. zijde.

1932-11-24: NvhN 24-11-1932: Nieuw motorschip. Gisteren vond op de Eems de proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „CORNELIS", gebouwd onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas, voor de wad- en sundvaart op de werf van den heer A. Apol te Wirdum (Gr.) voor rekening van kapt. A. Karel te Hoogezand. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 30.60 M., breedte over alles 5.36 M., holte in de zijde 1.76 M.; het is groot netto 233 M 3. en bruto 357 M 3. De voortstuwing van het schip geschiedt door middel van een door het Scheepsbouwkundig Bureau „Het Noorden" te Groningen geleverde 2-tact H.M.G. compressorloozen Dieselmotor. Deze motor is in drie cylinder uitvoering met een vermogen van 75 e.p.k. Op het mastdek staat een motordeklier opgesteld, welke wordt gedreven door een Lister Dieselmotor van 5 e.p.k. Op de proefvaart behaalde het schip een snelheid van ca. 7 3/4 mijl.

1940-00-00: In 10.1942 gevorderd door de Duitse bezetting, in dienst op de Elbe en de Duitse waddeneilanden als bevoorradings vaartuig. In 06.1945 teruggekeerd in Delfzijl. Na gerepareerd en volledig herstel bij Scheepswerf “Delfzijl “ v/h Gebr- Sander in 08.1945 teruggave aan de eigenaar.

1949-03-00: De CORNELIS, eigenaar wed. A. Karel, onderweg met een lading piekijzer van IJmuiden naar Helsingör, liep in maart 1949 op Saltholm vast. Het schip kon na lichting van een gedeelte der lading en met behulp van een Svitzer-bergingsboot worden vlotgebracht.
NvhN 22-03-1949: De „COENELIS” gestrand. Het m.s. „Cornelis", kapitein Karel, is aan de Zuidkunst van het Deense eiland Saltholm (bij Kopenhagen) gestrand en heeft de voorpiek vol water. Een bergingsboot is ter assisentie uitgevaren. De "Cornelis" was met 120 ton piekijzer onderweg van IJmuiden naar Elseneur en vertrok Vrijdag j.l. van Delfzijl.

1984-00-00: In het ruim werden twintig kamers afgetimmerd waarin ex gedetineerden woonden. Het was de bedoeling dat men met het schip zou gaan vissen om zodoende hun kost te verdienen. Er is echter niets van terecht gekomen.

1992-00-00: Gronings Oudje terug naar Nederland: Harlingen. Shallow Shipping in Harlingen heeft van de Deense scheepswerf Thomsen & Thomsen in Marstal het chartervaartuig LILEDA gekocht, meldt het scheepvaartblad Söfart. De LILEDA werd in Denemarken gebruikt voor schoolgroepen in kader van werkweken e.d. Het schip werd in 1932 gebouwd in Groningen en heette toen CORNELIS. In Denemarken heeft het sinds 1955 tevens gevaren onder de namen AMIGO, EVANNA en SOLITA en meet 116 brt.

1993-10-16: 16.10.1993 Schuttevaer: Advertentie: Wad- en Sontvaarder 32 x 5.40 bj 1932 ruim ingericht voor charter/bewoning. Hfd. motor 2 cil B&W Alfa 100 pk 220/380 gen. vr. pr. f 85.000,-- Casco stalen.

1993-12-00: Verkocht aan J. Veenstra te Leeuwarden. Lag in 1993 opgelegd te Leeuwarden, verbouwd tot woonschip en weer "Cornelis" genoemd. Lloyd’s 1994 laat eigenaren en registratie vervallen. In 1999 uit Leeuwarden vertrokken naar Amsterdam. Lag op 18.09.2003 in de Ertshaven in Amsterdam. (Zie ook boek Scheepswerf Apol)

Ship Masters Data

Images


Description: Cornelis 1932
Image type: Photo

Description: 'Solita' 1932 (ex 'Cornelis')
Image type: Photo

Description: 'Solita' (ex 'Cornelis'); photo Copenhagen 1971.
Image type: Photo
Sources