Name ship: CORNELIS V D SCHOOT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5080158
Nat. Official Number: 627 Z LEEUW 1962.
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf- en Reparatiebedrijf 'Harlingen', Harlingen, Netherlands
Yardnumber: 22
Date Laid Down:
Launch Date: 1962-06-28
Delivery Date: 1962-09-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 525
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15079/29 Type RH348SU (320x480)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 328.00 Net tonnage
Deadweight: 798.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36100 Cubic Feet
Bale: 33600 Cubic Feet
 
Length 1:
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-06-14 CORNELIS V D SCHOOT
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Jan en Dirk van der Schoot (Kustvaartrederij Gebr. Van der Schoot), Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PDLA
Additional info:

Date/Name Ship 1974-03-28 GUNUNG MERAH
Manager: P.T. Perusahaan Pelayaran Jambapan Samudera, Jakarta, Indonesia
Owner: T. Pedjasa, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLPQ
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 GUNUNG MERAH
Manager: P.T. Perusahaan Pelayaran Jambapan Samudera, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Perusahaan Pelayaran Jambapan Samudera, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLPQ
Additional info:

Date/Name Ship 1977-00-00 BINTANG PALAPA
Manager: P.T. Pelayaran Nusantara Putra Samudra, Jakarta, Indonesia
Owner: P.T. Pelayaran Nusantara Putra Samudra, Jakarta, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Jakarta / Indonesia
Callsign: PLPQ
Additional info: 1983 homeport: Palembang.

Ship Events Data

1962-06-26: Op 26-06-1962 als CORNELIS V D SCHOOT, bouwno. 22 van Scheepswerf Harlingen te Harlingen, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Harlingen, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 627 Z LEEUW 1962 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterkant van het dekhuis op de kampanje, 2.70 m. uit de hekplaat, 1.10 m. uit de lengteas, 1.38 m. uit dek.

1962-06-29: NvhN 29-06-1962: Cornelis van der Schoot te water gelaten. Bij de scheepswerf Harlingen te Harlingen is met goed gevolg te Water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Cornelis van der Schoot. 't Schip wordt gebouwd voor rekening van de Gebr. Van der Schoot te Harlingen. Het is van het gladdektype en meet 780 ton d.w. De voortstuwing zal geschieden door een 525 p.k. motor. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een zusterschip, bestemd voor de rederij Avanti te Heerenveen.
Leeuwarder courant 29-06-1962: Van de scheepsbouwhelling van de werf ĄHarlingen" te Harlingen is gistermorgen de kustvaarder ĄCornelis van der Schoot" te water gelaten. De coaster, die genoemd is naar de heer Cornelis van der Schoot, vader van een de firmanten van de rederij, werd gedoopt door een kleinzoon van de vernoemde. Deze zou namelijk oorspronkelijk de doop verrichten, doch was ziek geworden. Uit een auto vandaan gaf hij het sein aan zijn kleinzoon voor de doop. De kustvaarder werd gebouwd in opdracht van de rederij Gebr. Van der Schoot te Harlingen. Het schip is 55.90 meter lang en 8.80 meter breed. De holte bedraagt 3.70 meter. Het meet 499 bruto registerton. De bemanning zal tien koppen tellen. De motor zal een vermogen krijgen van 500 pk; radar en echolood behoren tot de technische voorzieningen aan boord. De coaster is geschikt voor de vaart op alle landen.

1962-07-27: NvhN 27-07-1962: Cornelis v.d. Schoot, fabrikant en reder te Harlingen, overleden. In Harlingen is gisterochtend, na een langdurige ziekte, de heer Cornelis van der Schoot Jz. op 77-jarige leeftijd overleden. De heer Van der Schoot was ondermeer commanditair-vennoot van de cv. Gebr. van der Schoot cocosmatten en tapijtfabriek te Harlingen, alsmede directeur van de rederij Helvetia S. Vroeger was hij bovendien zeer bekend in het verenigings- en kerkelijk leven te Harlingen. De heer Van der Schoot begon zijn carriŤre in de borstelwinkel van zijn vader. Er volgde later uitbreiding van de branche met vloerbedekking en gros en detail. De verkoop van Kamper matten werd er de oorzaak van, dat de heer Van der Schoot Chinamatten ging importeren. Hij ontwikkelde de zaken in de jaren dertig steeds verder en stichtte een cocosmattenfabriek, waarvoor hij vroegere werknemers (uit Drogeham) van de fabriek te Kootstertille, die was opgeheven, in dienst nam. Uit een en ander vloeide de stichting van de rederij voort, waarvan hij tot nu toe directeur is geweest. De teraardebestellling van het stoffelijk overschot van de heer Van der Schoot is bepaald op maandagmiddag half drie op de algemene begraafplaats te Harlingen.

1966-08-00: NvhN 03-08-1966: Om vrachtbrief: Harlinger vrachtschip in Suez in moeilijkheden met havenautoriteiten. Het Harlinger vrachtschip Cornelis van der Schoot heeft moeilijkheden met de havenautoriteiten van Suez. Volgens de eigenaars, rederij Van der Schoot in Harlingen, zijn de moeilijkheden te wijten aan de vrachtbrief, waarop de naam van de Swiss-Israeli bank te GenŤve voorkomt. Men vermoedt dat dit enige achterdocht heeft gewekt bij de Egyptische autoriteiten. De lading van het schip, bestaande uit een partij landbouwwerktuigen, bestemd voor Gent, is ó nog steeds volgens de eigenaars ó niet in beslag genomen. Het 499 b.r.t. grote schip is afkomstig uit Kismajoe (Somali). In Harlingen verwacht men, dat de moeilijkheden spoedig zullen zijn opgelost en kapitein Loos uit Zwolle en zijn acht medeopvarenden de reis kunnen vervolgen.
De Tijd 04-08-1966: Beslag op Nederlands schip. Cairo, 4 aug. (UPI) ó Het persbureau voor het Midden-Oosten heeft bekend gemaakt dat in Suez gisteren beslag is gelegd op 258 ton lading van een Nederlands schip, die bestemd is voor de IsraŽlisch-Zwitserse bank van GenŤve. De scheepslading bevond zich aan boord van het schip ĄCornelis van der Schoot". De directeur van het Arabische Boycott van IsraŽl kantoor, Moestafa Halim Fahmy, heeft meegedeeld dat de havenautoriteiten van Suez de lading ontdekten, toen het schip dinsdag hier aankwam vanuit Massawa in EthiopiŽ, onderweg naar Gent. Het persbureau deelde verder mee dat de inbeslaggenomen lading, waaronder tractoren en machines voor het aanleggen van wegen, vandaag is gelost.
De Tijd 05-08-1966: Beslag gelegd op lading van Nederlands schip. Suez, 5 aug. (‹PI) ó De EgyptischĽ overheid heeft vandaag: beslag gelegd op het 500 ton metende Nederlandse schip ĄCornelis v. d. Schoot" en bevel gegeven tot het uitladen van traktors en materiaal voor de aanleg van wegen ter waarde van 1 miljoen dollar. De lading, geadresseerd aan de IsraŽl-Zwitserland Bank van GenŤve, werd al enkele dagen vastgehouden, hangende onderhandelingen tussen kapitein Martinus Loos uit Zwolle en functionarissen van de Verenigde Arabische Republiek. Het schip hoort thuis in Harlingen. De lading werd ontdekt, toen de ĄCornelis van der Schoot" uit Massawa in EthiopiŽ op weg naar BelgiŽ in het Suezkanaal aankwam. Het Arabische boycot van Ôsrael-bureau in Suez heeft meegedeeld dat de IsraŽl-Zwitserland Bank op zijn zwarte lijst staat. Na ondervraging van zes uur van de kapitein aan boord van zijn schip door de plaatsvervangende officier van justitie Soohi Rizk op woensdag, is het bevel gegeven tot uitladen. Op de vracht Is beslag gelegd.
Leeuwarder courant 05-08-1966: Harlinger coaster in Suez. Bevel tot uitladen landbouwwerktuigen. Volgens berichten uit Suez zou de Egyptische overheid vandaag beslag hebben gelegd op de lading van de coaster ĄCornelis van der Schoot" van rederij J. van der Schoot uit Harlingen. Voorts zou bevel gegeven zijn tot het uitladen van de landbouwwerktuigen, die een waarde van ťťn miljoen gulden vertegenwoordigen. Vanmorgen was men bij rederij Van der Schoot nog onkundig van deze verdere stappen, die in Suez zijn ondernomen. Zoals bekend is de lading, geadresseerd aan de Swiss-IsraŽli Bank in GenŤve, al enkele dagen vastgehouden hangende onderhandelingen tussen kapitein Martinus Loos van de 500 ton metende coaster en functionarissen van de Verenigde Arabische Republiek. De lading werd Ąontdekt" toen de ĄCornelis van der Schoot" uit Kismajoe in Somali op weg naar Gent in het Suezkanaal aankwam. Het ĄArabische boycot van IsraŽl"-bureau in Suez heeft meegedeeld dat de Swiss-IsraŽli Bank op zijn zwarte lijst staat. Na ondervraging van zes uur van kapitein Loos aan boord van zijn schip door de plaatsvervangende officier van justitie Sobhi Rizk gisteren is bevel gegeven tot uitladen. Op de vracht is beslag gelegd.
Friese koerier 06-08-1966: Lading ĄCornelis van der Schoot" is nog aan boord. Leeuwarden ó In tegenstelling tot alle berichten die zijn (verschenen is nog geen beslag gelegd op de lading van de Harlinger vrachtboot ĄCornelis van der Schoot" (600 ton), die in de Egyptische haven Port SaÔd is aangehouden Dit heeft de reder, de heer Jan van der Schoot te Harlingen, vrijdagavond meegedeeld. Vrijdag is per vliegtuig vanuit BelgiŽ een aantal agenten van de maatschappij die belang heeft bij de lading landbouwmachines, naar Port SaÔd vertrokken. Die zouden daar in de loop van vandaag arriveren. De douaneautoriteiten zullen naar alle waarschijnlijkheid wachten met verdere maatregelen tot zij een gesprek met de agenten hebben gehad. Naar verluidt hebben de Belgen papieren bij zich waaruit moet blijken dat het hier om een volkomen legale, voor Gent bestemde, lading landbouwmachines (waarde 3 Ĺ miljoen gulden) gaat. Bij de Egyptische douane ontstond argwaan, doordat op de cognossementen de naam ĄSwiss- Israeli Bank" stond vermeld. Deze bank wordt door Egypte geboycot in verband met de uiterst slechte verhoudingen tussen Egypte en Israel. De heer Van der Schoot hoopt, dat de Belgen erin zullen slagen de Egyptenaren van de legaliteit van de zending te overtuigen, zodat zijn schip weer kan varen. Het risico voor de landbouwmachines berust bij de verlader, maar de kans bestaat dat het schip door de Egyptenaren op de zwarte lijst wordt geplaatst.
Leeuwarder courant 09-08-1966: Harlinger coaster in Suez. Onzekerheid over lading. Over de lading van de coaster ĄCornelis van der Schoot" van rederij Jan van der Schoot uit Harlingen, die in Suez wordt vastgehouden, bestaat grote onzekerheid. Men wordt or het kantoor van de rederij In Harlingen slecht van het nieuws op de hoogte gehouden en vermoedt derhalve, dat kapitein M. H. Loos uit Zwolle het telefoneren wordt belet.
In tegenstelling tot wat reder Van der Schoot meende is er wel een bevel tot uitlading gegeven. De Egyptische havenarbeiders zijn reeds aan de gang gegaan maar halverwege het lossen kon het Nederlandse consulaat de zaak stopzetten. Het is niet bekend hoeveel landbouwwerktuigen er nu op de wal staan en hoeveel er nog op het schip zijn. ĄZolang de uitgeladen werktuigen maar op de wal bij bet schip blijven valt het nog wel mee", meent men bii de rederij. Overigens is men niet zo gerust over de lading. ĄZodra je Gibraltar voorbij bent is er moeilijk met de mensen te onderhandelen. Welke argumenten men ook aanvoert, ze worden volledig genegeerd. Dat dit mogelijk ls op deze wereld verbaast ons zeer", aldus de heer Van der Schoot. In Harlingen is men in de veronderstelling, dat het wel op een rechtszitting uit zal draaien, waarbij men de Gentse belanghebbenden dan weinig kans geeft, omdat de Egyptenaren stellig overtuigd van het feit zijn, dat de lading voor IsraŽl bestemd is.
Zoals bekend begonnen de moeilijkheden met de ĄCornelis van der Schoot" enkele dagen geleden. Het schip was met landbouwwerktuigen van Kismajoe (Somali) naar Gent onderweg. Op het connossement stond de naam van de Swiss-IsraŽli Bank in GenŤve vermeld, wat bij het passeren van het Suez-kanaal voor de Egyptische autoriteiten aanleiding was de kustvaarder vast te houden. De bemanning telt negen koppen.
NvhN 11-08-1966: Bewijsstukken aangevlogen. Harlinger coaster nog steeds in Suez vastgehouden.
De Harlinger kustvaarder Cornelis van der Schoot wordt nog steeds in Suez vastgehouden. Tegen alle afspraken met de Franse eigenaar van de landbouwwerktuigen, ter waarde van 3,5 miljoen gulden, in, hebben de havenautoriteiten van Suez om elf uur gistermorgen bevel gegeven de lading te lossen, nadat reeds zondag een gedeelte van de machines was gelost. De ladingbelanghebbende was naar Suez gevlogen met de bewijsstukken, dat de werktuigen niet voor IsraŽl, maar voor Gent waren bestemd. Omdat deze stukken niet voldoende overtuigend naar de zin van de Suez-ambtenaren waren, is de Fransman opnieuw naar Frankrijk gevlogen om aanvullingspapieren te halen, waarmee hij vandaag in Suez kan arriveren. Tot zolang zou de openbare aanklager het lossen seponeren, maar dit werd niet gedaan. De Cornelis v. d. Schoot wordt nu zolang vastgehouden tot f 13.000 voor het lossen van de vracht door de rederij is betaald en nog eens hetzelfde wanneer de vracht weer wordt ingeladen. Tien maal zoveel als normaal, aldus ťťn der reders, de heer Kees v. d. Schoot. Men wacht nu in Harlingen af wat of er gaat gebeuren. De lading is volgens de rederij pertinent niet voor IsraŽl, maar voor Gent bestemd, zodat de landbouwmaterialen weer ingeladen zullen moeten worden. Maar intussen heeft het dan behalve veel tijd, de rederij f 26.000 gekost, plus f 500 per dag zolang het schip wordt opgehouden.
Leeuwarder courant 11-08-1966: ĄCornelis van der Schoot" in Suez. Rederij moet lossen van kustvaarder betalen. Ondanks de afspraak, dat zolang de ladingbelanghebbende naar Parijs was om nieuwe papieren op te halen er niet gelost zou worden, zijn inmiddels Egyptische havenarbeiders toch weer aan boord van de coaster ĄCornelis van der Schoot" uit Harlingen, die in Suez wordt vastgehouden, gegaan en hebben het lossen hervat. Bij de rederij is een telegram binnengekomen, dat men É 13.000, voor het lossen moet overmaken. Uiteraard is dit telegram niet vriendelijk ontvangen. ĄEerst de lading stelen en dan nog eens geld voor het lossen vragen. Bovendien is het tarief tien maal zo hoog als in Nederland. Je kunt niets, maar dan ook helemaal niets met die lui beginnen", zo zei ons vanmorgen de heer K. van der Schoot. Overigens was hij wel van plan te betalen, want dat is volgens hem de enige mogelijkheid om zijn coaster terug te krijgen. De kustvaarder is met landbouwwerktuigen onderweg van Kismajoe naar Gent. Op het connos- sement staat de naam Swiss-IsraŽli Bank in GenŤve, waardoor het schip in Suez werd vast- gehouden, terwijl men een begin met het lossen maakte. De ladingbelanghebbende uit Gent vloog naar Egypte om te onderhandelen en kreeg gedaan, dat het lossen werd stopgezet. De afspraak werd gemaakt, dat terwijl hij naar Parijs zou gaan om nieuw bewijsmateriaal te halen om aan te tonen, dat de lading niet voor IsraŽl bestemd is, er niet gelost zou worden. Aan deze afspraak hebben de Egyptenaren zich niet gehouden.
Friese koerier 11-08-1966: Affaire ĄCornelis van der SchootĒ kost reder handen vol geld. Harlingen ó De kustvaarder Cornelis van der Schoot, rederij Van der Schoot te Harlingen, wordt nog steeds, sinds de vorige week dinsdag, in Suez vastgehouden. Tegen alle afspaken in met de Franse eigenaar van de landbouwwerktuigen, ter waarde van 3.5 miljoen gulden, hebben de havenautoriteten van Suez om elf uur gistermorgen bevel gegeven de lading te lossen, nadat reeds zondag een gedeelte van de machines was gelost. De lading-belanghebbende was naar Suez gevlogen met de bewijsstukken, dat de werktuigen niet voor IsraŽl, maar voor Gent waren bestemd. Omdat dťze stukken niet voldoende overtuigend naar de zin van de Suez-ambtenaren waren, is de Fransman opnieuw naar Frankrijk gevlogen om aanvullingspapieren te balen, waarmee hij vandaag ó donderdag ó in Suez kan arriveren. Tot zolang zou de openbare aanklager het lossen seponeren, maar dit werd niet gedaan. De Cornelis v. d. Schooit wordt nu zolang vastgehouden tot É 13.000 voor het lossen van de vracht door de rederij is betaald en nog eens hetzelfde wanneer de vracht weer wordt ingeladen. Tien maal zoveel als normaal, aldus een der reders, de heer Kees v. d. Schoot. Men wacht nu in Harlingen af wat er gaat gebeuren. De lading is volgens de rederij pertinent niet voor IsraŽl, maar voor Gent bestemd, "zodat de lamdbouwmaterialen weer ingeladen zullen moeten worden, Maar intussen heeft het dan behalve veel tijd, de rederij É26.000 gekost, plus É5OO,ó per dag zolang het schip wordt opgehouden. Daarnaast vele andere onkosten, die hierdoor zijn ontstaan. Daar komt nog bij wat de ladingbelanghebbende heeft moeten spenderen en dit alles omdat er op de vrachtbrief de naam van de Swiss-IsraŽli Bank te Gerieve voorkomt, die door Suez wordt geboycot.
Leeuwarder courant 13-08-1966: Lading ĄCornelis van der Schoot in Arabisch bezit. Het Arabische Boycot-IsraŽl kantoor in Suez heeft de in beslag genomen lading van de Nederlandse vrachtboot Cornelis van der Schoot uit Harlingen in bezit in afwachting van de naspeuringen van de eigenaar. De lading bestaat uit gebruikte trekkers en machines voor wegenaanleg, die tezamen een waarde hebben van ongeveer 100.000 dollar. Als reden voor het in beslag nemen werd opgegeven dat de machines eigendom waren van IsraŽl. Een zekere Jacques Cintignat heeft beweerd de eigenaar te zijn en de machines van een Amerikaanse onderneming, Paul Smith, in Somaliland te hebben gekocht met een waarborg van de Israelisch-Zwitserse bank in GenŤve. Naar verluidt bevindt Cintignat zich op het ogenblik in Frankrijk waar hij probeert dokumenten te krijgen die aantonen dat hij de eigenaar is en die door de ambassade van de VAR in Parijs moeten worden gewaarmerkt. Intussen blijft het schip in Suez, in afwachting van Cintignats terugkeer. De machines zullen volgens zegslieden weer worden ingeladen als Cintignat bewijst dat hij de eigenaar is.
Friese koerier 13-08-1966: Eigenaar lading ĄCornelis van der SchootĒ nog onbekend. Suez (UPI) ó Het Arabische Boycot-IsraŽl-Kantoor in Suez heeft de in beslag genomen lading van de Harlinger vrachtboot ĄCornelis van der Schoot" in bezit in afwachting van de naspeuringen van de eigenaar. De Egyptische autoriteiten beweren dat de lading landbouwmachines voor IsraŽl bestemd is. Een zekere Jacques Cintignat heeft beweerd de eigenaar te zijn van de lading en de machines van een Amerikaanse onderneming, Paul Smith, in Somaliland te hebben gekocht met een waarborg van de IsraŽlisch-Zwitserse bank in GenŤve. Naar verluidt bevindt Cintignat zich op het ogenblik in Frankrijk, waar hij probeert dokumenten te krijgen die aantonen dat hij de eigenaar is en die door de ambassade van Egypte in Parijs moeten worden gewaarmerkt.
Intussen blijft het schip in Suez, in afwachtimg van Cintignats terugkeer.
Leeuwarder courant 16-08-1966: ĄCornelis v.d. Schoot" op zwarte lijst en weer geschrapt... In het tijdsbestek van twee dagen is de Nederlandse kustvaarder ĄCornelis van der Schoot" uit Harlingen door de autoriteiten in Cairo op de zwarte lijst geplaatst en er weer afgevoerd. De rederij in Harlingen ontving van het ministerie van Buitenlandse Zaken deze berichten zonder verder nieuws over de lading of over het schip zelf.
De Franse eigenaar van de landbouwwerktuigen heeft nog niets van zich laten horen. Bij de rederij vermoedt men dat de katholieke feestdag van gisteren daar de oorzaak van is, want maandag werd nader bericht verwacht.
Leeuwarder courant 24-08-1966: Corn. v.d. Schoot is weer vrij na drie weken. De Harlinger kustvaarder ĄCornelis van der Schoot" is gistermiddag door de Egyptische autoriteiten vrijgegeven. Het schip heeft drie weken in Suez aan de ketting gelegen, nadat bij controle van de connessementen de naam van de Swiss-Israelian Bank uit GenŤve was aangetroffen. De Egyptenaren vreesden dat de lading landbouw- en wegenbouwwerktuigen ter waarde van 3,5 miljoen gulden, naar IsraŽl zou gaan en gaven bevel de lading te lossen. Verscheidene keren reisde de Gentse eigenaar van de werktuigen naar Suez om aan de hand van papieren de Egyptenaren ervan te overtuigen, dat de lading niet bestemd was voor IsraŽl. Hij is daarin blijkbaar niet geslaagd, want de lading blijft aan wal en het schip moet leeg vertrekken. Vanmiddag maakt de ĄCornelis" de vaart onder bevel van kapitein Martin Loos uit Zwolle in convooi door het Suezkanaal naar de Middellandse Zee. De bestemming is onbekend, want de coaster is op de wilde vaart.
NvhN 26-08-1966: Als É 20.000 betaald zijn. Harlinger vrachtschip gaat morgen huis-toe. (Van een onzer verslaggevers) Het Harlinger vrachtschip ĄCornelis van der Schoot", dat ó zoals gemeld ó moeilijkheden heeft met de havenautoriteiten van Suez, omdat op de vrachtbrief de naam van de Swiss- IsraŽli Bank te GenŤve voorkomt, is nog steeds in Egypte. De Egyptische autoriteiten eisen betaling van f 20.000, waarvan f 13.000 uit loskosten bestaan. Zoals gemeld is de lading van de ĄCornelis van der Schoot", bestaande uit landbouwwerktuigen, die voor Gent bestemd waren, in beslag genomen. Rederij Van der Schoot in Harlingen is het er niet mee eens, dat zij voor het lossen van die lading f 13.000 moet betalen. Van de zijde van de rederij werd ons vanmorgen meegedeeld, dat men, om het schip vrij te krijgen, vandaag waarschijnlijk echter toch met het bedrag van f 20.000 over de brug zal komen. Als dat het geval is, zal het schip morgen de thuisreis aanvaarden.
Leeuwarder courant 30-08-1966: Eerst f 20.000 betalen ĄCorn. v.d. Schoot" mag vertrekken. De Harlinger kustvaarder ĄCornelis van der Schoot" zal waarschijnlijk vandaag of anders morgen uit Suez vertrekken. Het schip heeft vier weken op een besluit van de Egyptische regering liggen wachten, de lading al dan niet te confiskeren. De moeilijkheden waren ontstaan door argwaan van de Egyptische havenautoriteiten bij controle van de connossementen, waarop de naam van de Swiss-Israelian Bank uit GenŤve voorkwam. De lading bestaande uit landbouw en wegenbouwwerktuigen ter waarde van 3,5 miljoen gulden, moest worden gelost en werd ln beslag genomen.
Kortgeleden presenteerden de Egyptenaren de rederij een rekening van É 20.000, waaronder É 13.000 voor loskosten. Aanvankelijk weigerde de rederij Van der Schoot te betalen, maar om verdere verwikkelingen uit de weg te gaan, is de gevraagde som overgemaakt. Men overweegt een proces aan te gaan tegen de Egyptische staat voor het geleden verlies tijdens de 4 weken gedwongen oponthoud in Suez. Het proces zal waarschijnlijk in BelgiŽ worden gevoerd, aldus de rederij.
Het Parool 30-08-1966: Schip uit Harlingen mag Suez verlaten. Rotterdam, dinsdag (ANP). ó De Nederlandse kustvaarder ĄCornelis van der Schoot" (499 ton) uit Harlingen zal na een conflict met de Egyptische regering over een lading landbouwwerktuigen bestemd voor IsraŽl, vandaag of morgen uit Suez vertrekken. De Cornelis van der Schoot heeft als gevolg van de moeilijkheden vier weken vertraging opgelopen. De inbeslaggenomen landbouwwerktuigen ó waarde É 3,5 miljoen afkomstig uit Kismayoe (Somaliland) ó zijn in Suez achtergebleven.
De Volkskrant 01-07-1966: Nederlands schip eindelijk weg uit Suez. (Van onze correspondent) Rotterdam, 31 aug. ó De Nederlandse kustvaarder Cornelis van der Schoot uit Harlingen mag na een conflict met de Egyptische regering over een lading landbouwwerktuigen bestemd voor IsraŽl, vandaag of morgen uit Suez vertrekken. Het schip heeft als gevolg van de moeilijkheden vier weken vertraging opgelopen. De inbeslaggenomen landbouwwerktuigen zijn in Suez achter gebleven.

2006-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Cornelis van der Schoot 1962
Image type: Photo

Description: Cornelis van der Schoot 1962.
Image type: Photo
Sources