Name ship: CORONA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5080354
Nat. Official Number: 3482 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber: 2/63
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-12-01
Delivery Date: 1957-01-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10250 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 386.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 200.00 Net tonnage
Deadweight: 453.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25322 Cubic Feet
Bale: 23874 Cubic Feet
 
Length 1: 47.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.29 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.65 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.845 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-11-27 CORONA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Gebr. Cornelis en Abel Pleysier (V.o.F. 'Jan Pleysier'), Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDMI
Additional info:

Date/Name Ship 1970-05-04 CORONA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jan Pleysier, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDMI
Additional info:

Date/Name Ship 1974-04-04 MINIMAY
Manager: M.M. Shipping Company Ltd, Gibraltar, Gibraltar
Owner: M.M. Shipping Company Ltd, Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1975-06-00 PALMETA
Manager: Compania de Navegacion Palmetta, Panama, Panama R.P.
Owner: Compania de Navegacion Palmetta, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO9216
Additional info:

Ship Events Data

1956-12-01: NvhN 01-12-1956: Tewaterlating m.s. Corona. Bij de Fa. Hijlkema & Zn. te Martenshoek (Gr.) werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Corona, dat wordt gebouwd voor rekening van de fa. J. Pleyzier te Delfzijl. De Corona (bouwno. 2/63) is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen:, lengte over alles 48 m. lengte tussen de loodliinen 43.30 m. breedte 7.65 m en holte 3.15 m. De voortstuwing zal geschieden door een motor van 220 p.k., terwijl voorts in de machinekamer één hulpmotor van 40 pk. zal worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het m.s. Corona voor Nederlandse rekening. Dit schip wordt eveneens uitgerust met een motor van 240 p.k.

1956-12-03: Op 03-12-1956 als CORONA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3482 Z GRON 1956 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek 2.50 m. uit de hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas, 1.52 m. uit dek.

1961-09-21: Leeuwarder courant 21-09-1961: Leeuwarder spionnen in Stralsund. Verboden stapje over het verkeerde hekje. „Daar krijgen ze me nooit weer heen" zegt scheepskok Gjalt van Bruggen (22) uit de Jan van Scorelstraat. En hij bedoelt daarmee heel duidelijk Oost-Duitsland, waar de politie je nota bene twee uur vasthoudt, beledigt en bedreigt met hel en verdoemenis alleen omdat je in je onnozelheid over een verkeerd hekje klimt. „Spionnen waren we en we moesten maar eens vertellen welke vrienden we hadden bezocht. Nou, ik heb daar geen vrienden. Maar bang, dat ik was!" Een paar weken geleden monsterde hij nogal overhaast en zonder verdere informaties in te winnen op de coaster Corona uit Delfzijl, een 450 tonner, waar hij in Den Helder aan boord klom. Het schip voer direct weg, linea recta naar Rostock en van Rostock naar Stralsund met een lading in van pakken ijzeren platen, koper en rollen draad. Gjalt en zijn stadgenoot H. Terpstra, matroos, kregen de gelegenheid om in Rostock even aan land te gaan. Ze moesten een uur in de tram zitten voor ze in de stad waren maar noch de rit noch het uitje in Rostock werden een groot succes. „De mensen kijken je schichtig aan, spreken niet met je en fluisteren als ze met elkaar praten. De sfeer was er beklemmend en vreemd. Ze zijn allemaal bang daar. Toen we in die tram hardop spraken en een paar keer lachten keken ze ons zo aan alsof we gek waren. Wisten wij veel". In Stralsund gebeurde dat incidentje. De Corona werd eerst buitengaats opgewacht door een torpedobootjager van de DDR, die elk schip voor onderzoek liet stoppen. Wie in de stad wilde passagieren moest een speciale pas hebben en toen men al deze en andere veiligheidsmaatregelen had genomen konden Van Bruggen en Terpstra de goede uitgang van het haventerrein niet vinden. Bij een hoofdpoort werden ze door een opgewonden beambte weggestuurd en omdat zij geen andere mogelijkheid zagen klommen ze een eindje verder over een hekje en kwamen zo in de stad. Na een biosje en een biertje geloofden ze die stad wel, waar het — net als in Rostock — wemelde van de politiemannen, waar de communistische affiches je overal toeschreeuwden en waar niemand opgewekt leek. Ze gingen terug, wilden maar weer over dat hekje klimmen en werden toen gearresteerd door een lid, van de havenpolitie, die met geheven pistool uit de schemering van de vooravond opdook en hen bars beval mee te gaan naar de hoofdpost. Verhoor. Twee uren lang werden de kok en de matroos door een grote serie politie-officieren ondervraagd, afgeblaft en bedreigd. „Ze moesten letterlijk alles weten. Niet alleen wie we waren en wat we deden maar ook hoeveel biertjes we in de stad hadden gedronken, welke film we hadden gezien en wie we bezocht hadden. Want daar draaide het die lui om: we moesten vertellen of we vrienden hadden in Stralsund. We waren spionnen en natuurlijk onderhielden we contacten in de stad. Ze leken wel bezeten met dat spionnenidee. Natuurlijk was het allemaal onzin want geen van ons was eerder ln Stralsund geweest, maar dat wilden ze eerst allemaal niet geloven. Omstreeks middernacht pas mochten we gaan al werden onze walpassen verscheurd en zouden we nog een boete moeten betalen. We hadden ons bijzonder vergrepen, zeiden ze en we mochten blij zijn, dat we er zo afkwamen. De volgende dag mocht het schip pas weg nadat we ieder 100 Mark, zo'n eenennegentig gulden hadden betaald." En geen vreemd schip verlaat de kade van een Oostduitse haven zonder grondig door de politie doorzocht te zijn op vluchtelingen. Permanent staan twee man op wacht bij de valreep en ligt een politieboot naast het schip om elke aspirant verstekeling de pas af te snijden. Ook dat is al niet opwekkend, laat staan wanneer je eventjes aan den lijve onder- vonden hebt hoe de kaarten er in het arbeidersparadijs van Ulbricht voor ligsen. „Nooit kom ik er weer".

1974-04-25: NvhN 25-04-1974 (bekort): Corona verkocht. Het motorkustvaartuig Corona van de rederij J. Pleyzier te Delfzijl is verkocht aan een in Gibraltar gevestigde rederij. De Corona is van het gladdektype en heeft een draagvermogen van 460 ton bij 386 bruto register ton. Het schip werd in 1957 gebouwd bij de Scheepswerf Hijlkema & Zonen te Martenshoek en is voorzien van een 220 pk Brons-dieselmotor.

1978-09-18: Final Fate: Vergaan 8 mijl zuidoost van Cat Island, Bahamas.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Corona bj 1957
Image type: Photo

Description: Corona 1957
Image type: Photo

Description: Minimay 1957 ex Corona.
Image type: Photo

Description: Minimay 1957 ex Corona.
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 310157
Proefvaart m.s. CORONA.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig CORONA, dat bij fa. Hijlkema en Zn. te Martenshoek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de fa. J. Pleyzier te Delfzijl. De CORONA (bouwno. 2/63) is van het gladdek type, meet 500 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48 m, lengte  tussen de loodlijnen 43,50 m. breedte 7,65 m en holte 3,15 m. De beladen diepgang bedraagt plm. 2,88 m. De voortstuwing geschiedt door een motor van 220 pk, waarmedehet schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. In de machinekamer is voorts één hulpmotor van 40 pk opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.