Name ship: CORRIE BROERE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1974
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 7336642
Nat. Official Number: 13989 Z ROTT 1974
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Chemical
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 379
Date Laid Down: 1973-03-31
Launch Date: 1973-11-23
Delivery Date: 1974-01-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 2500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 5205332 Type RBV8M358 (15 3/4-22 13/16)
Speed in knots: 12.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1118.00 Net tonnage
Deadweight: 2895.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 120000 Cubic Feet
 
Length 1: 84.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.84 Meters Depth, moulded
Draught: 5.88 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1983-11-00: Verlengd bij Scheepswerf & Machinefabriek de Groot & van Vliet B.V., Slikkerveer. De motor werd omgebouwd voor zware stookolie. Brt 2572, Nrt 1338, Dwat 4014. Loa 102,47, Ll 92,97. (Opm.: In 1985 werd de bulbsteven verwijderd.)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1973-01-16 CORRIE BROERE
Manager: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Netherlands
Owner: Nationale Bank voor Middellang Krediet N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDNA
Additional info:

Date/Name Ship 1983-10-28 CORRIE BROERE
Manager: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Netherlands
Owner: Gebr. Broere B.V., Dordrecht, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PDNA
Additional info:

Date/Name Ship 1988-11-30 LUCY P.G.
Manager: Campbell Maritime Ltd., London, Great Britain
Owner: Giles W. Pritchard-Gordon Ltd. & Co., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6HG8
Additional info:

Date/Name Ship 1994-00-00 LUCY P.G.
Manager: Giles W. Pritchard-Gordon Ltd. & Co., Nassau, Bahamas
Owner: Lucy P.G. Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6HG8
Additional info:

Date/Name Ship 1996-00-00 LUCY P.G.
Manager: Giles W. Pritchard-Gordon Ltd. & Co., Nassau, Bahamas
Owner: Giles W. Pritchard-Gordon Ltd. & Co., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6HG8
Additional info:

Date/Name Ship 1997-02-00 ALEXANDRA S.
Manager: A/S Sol Shipping Company (Latvian Baltic Group International), Riga, Latvia
Owner: Pico Maritime Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HIM5
Additional info:

Date/Name Ship 1999-00-00 SANDRA
Manager: A/S Sol Shipping Company (Latvian Baltic Group International), Riga, Latvia
Owner: Windsor Maritime Ltd., Sao Tome, Sao Tomé & Principe
Shareholder:
Homeport / Flag: Sao Tome / Sao Tomé & Principe
Callsign: S9A2200
Additional info:

Date/Name Ship 1999-12-00 SANDRA
Manager: A/S Sol Shipping Company (Latvian Baltic Group International), Riga, Latvia
Owner: Windsor Maritime Ltd., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPB102
Additional info:

Date/Name Ship 2001-05-01 SANDRA
Manager: Windsor Maritime Ltd., La Paz, Bolivia
Owner: Windsor Maritime Ltd., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: Sao Tome / Sao Tomé & Principe
Callsign: S9A2200
Additional info:

Date/Name Ship 2002-01-28 SANDRA
Manager: Windsor Maritime Ltd., La Paz, Bolivia
Owner: Windsor Maritime Ltd., La Paz, Bolivia
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPB102
Additional info:

Date/Name Ship 2004-08-00 ANDRA
Manager: Rozete S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Owner: Rozete S.A., Las Palmas (Gran Canaria), Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUDL3
Additional info:

Ship Events Data

1973-12-15: NvhN 15-12-1973: Corrie Broere te water. Bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven BV te Groningen is het casco van het nieuwe motortankschip Corrie Broere te water gelaten. Het wordt gebouwd in opdracht van de Rederij Gebr. Broere te Dordrecht. De Corrie Broere is speciaal voor het vervoer van chemicaliën en heeft een draagvermogen van ca. 31.00 ton bij 1599 bruto register ton. De tankinhoud is ca. 3400 m 3; de tanks zijn dusdanig ingericht dat twee verschillende soorten ladingen kunnen worden vervoerd. De belangrijkste afmetingen zijn: lengte over alles 84.27 meter, lengte tussen de loodlijnen 75 meter, breedte op spant 13.50 meter, holte 6.84 meter en een beladen diepgang van 5.88 meter. De voortstuwing gebeurt met een 2500 PK Deuts-dieselmotor. De bouw vindt plaats onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A-I en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een motorvrachtschip voor het containervervoer met een draagvermogen van ca. 3000 ton. Dit schip zal worden voorzien van een 4000 PK MAK-dieselmotor.

1974-01-16: Op 16-01-1974 als CORRIE BROERE, zijnde een motortankschip, metende 4530.45 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage d.d. 12-12-1973 no. 16757, liggende te Delfzijl, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 13989 Z ROTT 1974 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.80 m. uit de ekplaat, 3.40 m. uit de lengteas, 1.35 m. uit dek.

1974-01-17: NvhN 17-01-1974: Proefvaart Corrie Broere. Op de Eems is een geslaagde proefvaart gemaakt met het nieuwe motortankschip Corrie Broere, dat is gebouwd bij de Nieuwe Noord Nederlandsche Scheepswerven te Groningen voor rekening van de rederij Gebroeders Broere te Dordrecht. De Corrie Broere (bouwnr. 379) is speciaal gebouwd voor het vervoer van vloeibare chemicaliën; de ladingtanks zijn dusdanig ingericht dat met twee verschillende soorten ladingen kan worden gevaren. Het schip heeft een draagvermogen van 3100 ton bij 1599 bruto register ton, een tankinhoud van 3400 m 3. De voornaamste afmetingen bedragen: totale lengte 84.27 m, lengte tussen de loodlijnen 75 m, breedte op spant 13.50 m, holte 6.84 m en een beladen diepgang van 5.88 m. Het schip heeft een 2500 pk Deutz dieselmotor. Door een uitgebreid alarmeringssysteem is de gehele machinekamer sterk geautomatiseerd, zodat de bediening van hoofd- en hulpmotoren vanaf de brug kan plaatshebben. Tijdens de proefvaart is een snelheid behaald van ruim 13 mijl. Het schip is zeer modern uitgerust.

1981-01-20: Het Vrije Volk 20-01-1981: Hachelijk avontuur in kolkende zee. Snelle actie kapitein: 24 opvarenden gered. ( Van onze verslaggever Gertjan van Wijk.) Dordrecht/ Lage Zwaluwe - Kapitein Kamphuis van de chemicaliëntanker "Corrie. Broere" aarzelde geen moment toen hij in de Baai van Benidorm een brandlucht rook. Een stuk verderop was een Grieks vrachtschip in ernstige moeilijkheden geraakt. Hoewel een briesende storm de zee deed kolken liet Kamphuis de ankers lichten, voer langszij en stuurde twee roeiboten naar de brandende vrachtvaarder "Giannis K". Door zijn razendsnelle optreden konden twintig bemanningsleden en vier passagiers, onder wie een kind van vijf, gered worden. Weer thuis in zijn woning in Lage Zwaluwe, wachtend op een volgende zeereis, kijkt de kapitein opgelucht terug op het hachelijke avontuur. De kapitein prijst vooral eerste stuurman J. Emos, een zeeman uit Oostvoorne, die met vijf Spaanse bemanningsleden twee maal naar de brandende Griek roeide om in totaal tien opvarenden van boord te halen. Toen kreeg hij hulp van een eveneens in de baai voor anker liggend Spaans schip, dat een gemotoriseerde reddingsvlet inzette. Twee uur na het uitbreken van de brand, konden de opvarenden in Alicante aan wal worden gezet. Kapitein Kamphuis: "Eigenlijk hebben we motorvletten nodig." Ontvlambaar. De 'Corrie Broere', een tanker uit de vloot van de Dordtse benzinemaatschappij Gebroeders Broere, was geladen met licht ontvlambare chemicaliën, op weg naar Barre, een haven vlakbij Marseille. Het barre weer, windkracht tien met pieken tot over de elf, noopte kapitein Kamphuis tot een stop in de baai van Benidorm. Daar lagen ook de Griek en de Spanjaard voor anker. Toen de avond gevallen was, schrikte de. bemanning van de Dordtse tanker op: er werd een brandlucht geroken. Al snel meldde de kijk dat de brandlucht met de wind werd aangevoerd. Er ontstond ook enige paniek omdat het Griekse vrachtschip niet meer werd gezien. Even later bleek, dat dit kwam door de enorme rookont- wikkeling. Vuurgloed. In de rook zag men op de Corrie Broere een vuurgloed ter hoogte van de midscheeps bij de Griek en dat was voor Kamphuis reden om de hulp in te zetten. Dat was maar goed ook, omdat naar later bleek geen hulp van de wal zou komen. De radiokamer stond namelijk ook in brand, terwijl de reddingssloepen zich eveneens in het brandende middengedeelte bevonden. Terwijl de tanker uit Dordrecht door de woeste zee drie meter op en neer deinde formeerde de bemanning een reddingsploeg, werd er een klimnet langszij gehangen en hield de kok een grote pot koffie op de plaat warm. „Een puur Hollandse gewoonte, maar wel een goede." Kapitein Kamphuis had er, zo'n negenhonderd meter uit de kust in twintig meter diep water, best moeite mee om in die enorme wind en met een immense golfslag zo dicht mogelijk bij het Griekse vrachtschip te komen. Hij moest zo kort mogelijk op het schip varen, omdat dan de roeiploeg zo min mogelijk behoefde te roeien. „Een duidelijk bewijs," zegt Kamphuis nu, dat ook iedere chemicaliëntanker moet kunnen beschikken over een gemotoriseerde reddingsvlet." Om tien uur 's avonds was het avontuur over en konden de Griekse opvarenden in de Spaanse havenplaats Alicante aan wal worden gezet. Het schip van kapitein Kamphuis móest toen nog even voor anker, omdat de late decemberstorm aanhield. De volgende dag kon hij koers zetten naar Marseille, een uitgebrande.'GiannisK' in de baai van Benidorm achterlatend.

2001-00-00: 2001 Class: Maritime Register of Russia,

2010-06-27: Deleted, existence in doubt.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: Corrie Broere 1974
Image type: Photo

Description: Corrie Broer 1974 (lengthened)
Image type: Photo

Description: Alexandra S 1974 ex Lucy P.G. ex Corrie Broere.
Image type: Photo
Sources