Name ship: COSMOPOLIET

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1925
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5333189
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 18
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1925-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop Type (300x320)
Speed in knots: 7.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 155.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 78.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 8122 Cubic Feet
 
Length 1: 35.03 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.31 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1928-06-15: Op 19-05-1928 als COSMOPOLIET, zijnde motorzeilschip, groot 222.01 m3 netto, liggende te Hamburg voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 740 Z GRON 1928. (zie verklaring)

1934-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 3 cil 120 Pk Industrie Type (250x350)

1942-05-07: Op 07-05-1942 als COSMOPOLIET, zijnde een motorschip, groot 227.183 m3 verplaatsing volgens meetbrief d.d. 11-05-1942 no. A11435N, liggende te Alphen a/d Rijn, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, opnieuw voorzien van brandmerk 740 Z GRON 1928 door het inbeitelen op het achterschip aan SB zijde in de lichtkap van de motorkamer, 6.00 m. van de hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas en 0.69 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1945-00-00: Andere hoofdmotor: 2tew 4 cil 180 Pk Moller/Jochumsen (1944) Type (180x300)

1971-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 240 Pk Caterpillar Type (309x386) 9 Kn.

1973-00-00: Omgebouwd tot stenenvisser.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-00-00 COSMOPOLIET
Manager: Egbert Wagenborg, Delfzijl, Netherlands
Owner: Okke Baas, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NLQT
Additional info: 1934 callsign PDMH

Date/Name Ship 1942-11-30 COSMOPOLIET
Manager: Nederlandsche Oost Reederij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Nederlandsche Oost Reederij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDMH
Additional info:

Date/Name Ship 1945-00-00 TORBEN L
Manager: W.L. Leffers, Aalborg, Denmark
Owner: W.L. Leffers, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1948-03-07 CIMBRI
Manager: Nils Malmberg, Simrishamn, Sweden
Owner: Nils Malmberg, Simrishamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Simrishamn / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1959-05-00 FURBO
Manager: Arne Chr. Mortensen, Nørresundby, Denmark
Owner: Arne Chr. Mortensen, Nørresundby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Nørresundby / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1961-00-00 SØHOLM
Manager: E.N. Langgaard, Aalborg, Denmark
Owner: E.N. Langgaard, Aalborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aalborg / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1969-00-00 SØHOLM
Manager: Claus A. Petersen, Aarøsund, Denmark
Owner: Claus A. Petersen, Aarøsund, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aarøsund / Denmark
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1944-03-04: 4 Maart 1944 uit Kadaster. Op 10 mei 1940 door Nederlandse militairen als blokschip tot zinken gebracht te Stavoren. Later gelicht, van nieuw achterschip voorzien en verkocht aan de Nederlandse Oost Rederij, Rotterdam voor fl. 122.768,-- Op 29 januari 1943 in Duitse dienst bij Trelleborg in de Langelands Belt op een mijn gelopen, gezonken, gelicht en op 12 december 1943 naar Kopenhagen gesleept. Daar op 25 december 1943 weer gezonken. Weer gelicht, naar Marstal gesleept, gerepareerd in opdracht van de koper, L.P. Jensen te Rudkobing.

1972-00-00: Verkocht aan Erling Lohse, Juelsminde en verbouwd tot stenenvisser 'Söholm'.

1987-00-00: Final Fate: Tot 1991 opgelegen gelegen te Juelsminde. In december 1991 verkocht voor de sloop aan P. Soerensen. Deze heeft het schip naar Kopenhagen laten slepen om het aldaar te slopen.

Ship Masters Data

Images


Description: Cosmopoliet 1925
Image type: Photo

Description: Cosmopoliet 1925
Image type: Photo

Description: Verklaring getuigschrift 19-05-1928.
Image type: Photo

Description: De Deense stenenvisser STF 1630 'Soholm' bj 1925 (ex Cosmopoliet)
Image type: Photo
Sources