Name ship: CRANIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5081762
Nat. Official Number: 1530 Z 'S HAGE 1955
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 773
Date Laid Down: 1953-12-03
Launch Date: 1955-01-06
Delivery Date: 1955-05-24
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 4600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: B&W Diesel (29 1/8 - 63)
Speed in knots: 13.00
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 9094.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5021.00 Net tonnage
Deadweight: 13656.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 16000 Cubic Feet
 
Length 1: 482.90 Feet (British) Registered
Beam: 62.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-05-24 CRANIA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Petroleum Maatschappij 'La Corona', The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDMS
Additional info:

Date/Name Ship 1959-12-31 CRANIA
Manager: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Owner: Shell Tankers N.V., The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PDMS
Additional info:

Ship Events Data

1955-01-07: Het Vrije Volk 07-01-1955: Weer tanker te water gelaten. C. van der Giessen' en Zonens Scheepswerven te Krimpen aan den IJssel heeft thans opdrachten voor nieuw te bouwen schepen tot midden 1957. Er zijn op het ogenblik dertien schepen in opdracht, te weten vijf tankschepen en acht vrachtschepen. In aanbouw zijn daarvan reeds drie tankschepen en twee vrachtschepen. Het zijn hoofdzakelijk Nederlandse opdrachten. Slechts één opdracht hiervan kwam uit het buitenland. Dit verklaarde de directeur van de werf, de heer C. van der Giessen Azn. bij de tewaterlating van het tankschip „CRANIA" door de echtgenote van de directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf te R'dam, mevrouw I. E. Koomans—Pont. De „Crania", een enkelschroefschip, is het tweede van een drietal zusterschepen, welke op het ogenblik voor tekening van de Petroleum Maatschappij „La Corona" (Koninklijke Shell-groep) te Den Haag, in aanbouw zijn. Het eerste, de „Cinulia", werd twee maanden geleden bij de Machinefabriek' en Scheepswerf van P. Smit Jr. te Rotterdam te water gelaten en het derde, de „Camitia", is thans nog in aanbouw bij Van der Giessen.

1984-00-00: Final Fate: De ‘CRANIA’ is in het voorjaar van 1984 voor sloop verkocht aan de Lien Ho Hsing Steel Enterprise Corp. te Kaohsiung (Taiwan). Zij arriveerde op 3 mei 1984 op haar laatste reis te Kaohsiung, waar op 12 mei 1984 met het slopen werd begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description: Crania 1955
Image type: Photo

Description: Crania 1955
Image type: Photo

Description: Crania 1955
Image type: Photo

Description: Crania 1955
Made By: © Zee, T. van der (Teun)
Image type: Photo
Sources