Name ship: CRESTA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5082003
Nat. Official Number: 3449 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Grol's Scheepswerven N.V., Zuidbroek, Netherlands
Yardnumber: 45
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-09-18
Delivery Date: 1956-11-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 480
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15748 Type MAU423 (290x420)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 310.00 Net tonnage
Deadweight: 738.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37530 Cubic Feet
Bale: 34600 Cubic Feet
 
Length 1: 57.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.07 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1956-09-13 CRESTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Dorreman’s Scheepvaartbedrijf C.V. (Pieter Leendert Dorreman), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMU
Additional info:

Date/Name Ship 1963-08-01 CRESTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Peiter Leendert Dorreman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDMU
Additional info:

Date/Name Ship 1973-06-21 CRESTAL
Manager: Silverio & Luigi Madonna, Viareggio, Italy
Owner: Silverio & Luigi Madonna, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign: IPNC
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 CRESTA
Manager: Cia. de Navigazione Mikesh Inc., Panama, Panama R.P.
Owner: Cia. de Navigazione Mikesh Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 CRESTA
Manager: Silverio Madonna, Viareggio, Italy
Owner: Silverio Madonna, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1956-09-17: Op 17-09-1956 als CRESTA, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Zuidbroek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3449 Z GRON 1956 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 4.70 m. uit de hekplaat, 0.35 m. uit de lengteas, 1.40 m. uit dek.

1956-09-18: NvhN 18-09-1956: Tewaterlating m.s. Cresta. Bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Cresta, dat wordt gebouwd voor rekening van Dorremans Scheepsvaartbednjf cv. te Groningen. De Cresta is van het gladdektype, meet 750 ton dw en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 57.80 meter, lengte tussen de loodlijnen 52 meter, breedte 8.50 meter en holte 3.65 meter. De beladen diepgang bedraagt 3.29 meter. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De ruiminhoud bedraagt 38.000 cf. grainspace en 35 000 cf balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zusterschip van het ms. Cresta voor rekening van de heer P. Hendriks te Groningen. Dit schip zal worden uitgerust met een 420 p.k. motor.

1956-12-01: NvhN 01-12-1956: Proefvaart m.s. Cresta. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Cresta. dat bij Grol's Scheepswerven te Zuidbroek (Gr.) werd gebouwd voor rekening van Dorremans Scheepvaartbedrijf CV. te Groningen. De Cresta (bouwmimmer 45) is van het gladdektyne, meet 750 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 57.80 m. lengte tussen de loodlijnen 52 m, breedte 8.50 m en holte 3.65 m. Do beladen diepgang bedraagt 3.29 m. De voortstuwing geschiedt door een 480 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 20 p.k. opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
Het Vrije Volk 06-12-1956: Op de Eems werd de proefvaart gehouden met het kustvaartuig "Cresta" gebouwd bij Grols Scheepswerven te Westerbroek voor rekening van Dorreman's Scheepvaartbedrijf C.V. te Groningen. Dit vaartuig behoort tot het gladdektype, de grootte bedraagt 750 ton dw.

1959-02-09: NvhN 09-02-1959: Flevo zonk reeds. Onfortuinlijk weekeinde voor vier Groninger kustvaarders. De kustvaarder Flevo van de N.V. Carebeka te Groningen is in de nacht van zaterdag op zondag op weg naar Roven in de buurt van de Engelse haven St. Ives in Cornwall op onder zee liggende rotsen gestoten. Het schip liep een lek op in de voorpiek en maakte later zware slagzij. Op een S.O.S. voer een reddingboot van St. Ives uit. Het schip kon echter op eigen kracht de haven van St. Ives bereiken. In de buitenhaven echter kwam het schip aan de grond te zitten. Het was spoedig weer vlot en werd tenslotte langs de kade gemeerd. De bemanning is aan boord gebleven. Van hetzelfde scheepvaart- bedrijf is vannacht het 500 ton metende kustvaartuig Emmy S bij Nieuwesluis (Zeeland) tegen de dijk in de Westerschelde aan de grond gelopen. Sinds zaterdagmorgen is het zicht op de Zeeuwse vaarwegen tengevolge van een dichte mist zeer slecht. De kustvaarder is vanmiddag bij hoog water op eigen kracht weer vlot gekomen. Het schip was op weg naar Gent. Een ander motorschip, Cresta, varende voor het Scheepvaartkantoor Groningen, liep in de nacht van zaterdag op zondag motorstoring op in de buurt van het lichtschip Gedser Reef onder de Deense kust. De Svitser reddingboot Bien kwam te hulp, doch de storing was toen reeds verholpen. Voor reparatie is de 397 ton metende Cresta naar Kiel gevaren.
Bij Atnaes liep de Groninger kustvaarder Diet zondagmorgen aan de grond. Ook hier was een Svitser reddingboot spoedig ter plaatse, maar de Diet was al weer op eigen kracht vlot gekomen. Het motorschip Farel uit Kampen tenslotte liep voor het eiland Bornholm in de Oostzee op een klip, toen het op weg was van Delfzijl naar Kalmarsund. Het schip is op eigen kracht weer vlot gekomen, nadat een gedeelte van de lading salpeter aan de zee was prijsgegeven.

1964-03-23: NvhN 23-03-1964: Groninger kustvaarder was in moeilijkheden. De Groninger kustvaarder Cresta van 500 ton heeft zaterdagnacht SOS signalen uitgezonden in een positie van 60 mijlen ten westen van Egersund. De lading aluminium was gaan schuiven en het schip maakte slagzij in een ruwe zee. Een Noors reddingsvaartuig voer daarop uit. De Cresta is evenwel zondagmorgen op eigen kracht in Egersund aangekomen.

1989-00-00: Opgelegd te Napels.

1996-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip
twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Cresta 1956 launched 18.09.1956
Image type: Photo

Description: Proefvaart en oplevering
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: 'Cresta' 1956
Image type: Photo

Description: De 'Cresta' onder de Italiaanse vlag.
Image type: Photo
Sources